Motorstopp!
Motorstopp!
Heisann. I går var jeg og en kamerat i svinesund. Midt på broa, på vei til gikk vi tom for bensin. Jeg satt den på Resserve og kjørte videre. På vei hjem igjen fylte vi full tank. Etter ca. 300 meter, stoppa den plutselig. Vi fikk løpt den igang (startern funker heller ikke), men den stoppa nesten med en gang igjen. Så sto vi midt på E6´n i 2 trimer å venta på Falck. Til slutt kom det en NAF fyr å skrudde opp gassern å blåste den rein. Etter det stopper den ikke, men det kommer en veldig rar og høy klirrelyd fra motorn ett sted når man gir gass. Noen som veit hva det kan være?
Aprilia rs 125 05 mod
Ærråv
Ærråv
- torvald
- Webmaster
- MC: Aprilia RS 125, 05mod
- Sted: Tau, Rogaland
- Kontakt:
Inunf: Hvordan vil du bruke ett skrujern til stetoskop for å finne feilen? Jeg bare lurer. Har en lyd i min også som jeg ikke helt klarer å sette fingen på hva er.
er en person som vet ganske mye om svært lite og som fortsetter å lære mer om mindre og mindre inntil jeg omsider vet så godt som alt om ingenting.
Du setter skru-enden av skrujernet mot motoren og legger øret inntil håndtaket. Gjør du dette på flere steder så klarer du kanskje å lokalisere lyden. Når du vet hvor den kommer fra er det lettere å gjette seg til hva som lager den. Å gjette riktig på hva som lager "en rar lyd" på et gitt turtall er nærmest umulig. Ihvertfall når man bare leser om problemet på en datamaskin.
Lyder må feilsøkes: Er den turtallsavhengig? Kommer den med clutchen inne eller ute? Kommer den i fri eller bare når den er i gir? Kommer den bare i fart? Forandrer den seg når motoren blir varm? Hvor kommer den fra? Hvordan høres den ut? Og viktigst av alt: Høres den så veldig ut at det ikke virker forsvarlig å fortsette å lytte?
Hvis det er mulig er det greit å prøve å filme problemet. Lyder er generelt vanskelig å beskrive skriftlig.
Lyder må feilsøkes: Er den turtallsavhengig? Kommer den med clutchen inne eller ute? Kommer den i fri eller bare når den er i gir? Kommer den bare i fart? Forandrer den seg når motoren blir varm? Hvor kommer den fra? Hvordan høres den ut? Og viktigst av alt: Høres den så veldig ut at det ikke virker forsvarlig å fortsette å lytte?
Hvis det er mulig er det greit å prøve å filme problemet. Lyder er generelt vanskelig å beskrive skriftlig.