Kunnskap ved å bytte hjullager?

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
Bjorkhaug
Nysgjerrigper
Kontakt:

Kunnskap ved å bytte hjullager?

Legg innav Bjorkhaug » 28 sep 2008, 12:26

Hei!
Lurte på om det var noen som har noen kunnskap om å bytte hjullager framme? Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Kan jeg gjøre det selv?
Takk for svar :)

Brukeravatar
torvald
Webmaster
MC: Aprilia RS 125, 05mod
Sted: Tau, Rogaland
Kontakt:

Legg innav torvald » 28 sep 2008, 21:32

Heisann, og velkommen til forumet! :)

Går ut i fra du har en RS, men det er det samme på de fleste sykkler. Bytte hjullager er en smal sak. Løft sykkelen din (med depostøtte eller etter krona) og skru mutteren på ene eller andre siden av hjulet. Tror ikke du trenger å ta av bremsekaliperen. Legg merke til hvordan alle delene hører hjemme, mutter, bolt, skive (vet ikke om det er skive), og de foringene som ligge mellom hver side av dekket og inn mot gafflene. Hjulagerene sitter ganske godt, men siden dem skal bort, trenger du ikke å bruke overanstrengt forsiktighet når du skal ta dem ut. Du må nå sette en pinne, skurjern, ettellerannet gjennom den ene siden av hjulet og slå ut det første lageret. Slå jevnt rundt hele, sånn at du ikke slår de vrangt. Snu hjulet og ta det andre.
Du så hvordan de skulle stå, og knepp i de to nye på samme måten som de to gamle sto. Bruk en gummi hammer eller tilsvarende og dunk dem nedi jevnt å trutt. Bruk f.eksp. en liten trebit for å fordele dunkene over hele lageret, og se at du entrer bent. Det hjelper med litt gris. :) Ver sikker på at de står helt nedi før du setter på hjulet igjen i omvent rekkefølge. Mye sier seg selv.

Det burde gå bra. :)
er en person som vet ganske mye om svært lite og som fortsetter å lære mer om mindre og mindre inntil jeg omsider vet så godt som alt om ingenting.

Bjorkhaug
Nysgjerrigper
Kontakt:

Re: Kunnskap ved å bytte hjullager?

Legg innav Bjorkhaug » 09 okt 2008, 22:04

Tusen takk for svar :)

Gå tilbake til «Hjelp meg»