Hjelp til å bytte kjede og drev!

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
mcbels
Fersk

Hjelp til å bytte kjede og drev!

Legg innav mcbels » 21 okt 2008, 08:10

Heisann, skal bytte kjede og drev nå men har aldri gjort det før, så trenger litt hjelp. Regner med at det ikke er fryktelig vanskelig, men det blir nok strengt tatt nødvendig med litt hjelp for det om! Så da tenkte jeg, at det hadde vært gøy hvis noen av dere som faktisk kan det, hadde hatt lyst til å lage en guide til oss (håper det er oss) som ikke kan det! Eller i hvertfall en småkomplisert hjelpetråd!
Sykkelen er aprilia rs125, orginal idag. Kjøpt standard kjede og 16-39 drev. Har depotstøtte bak.
Så hjelp meg!:D

Brukeravatar
Christian
Gold
MC: 2004 Aprilia RS125
Sted: Florø
Kontakt:

Legg innav Christian » 21 okt 2008, 09:13

Først og fremst må du få sykkelen opp på depostøtta, trill hjulet til du finner kjedelåsen Bilde

Den nederste lille delen på bildet er kjedelåsen, ta den av og så deretter kan du ta av de to andre delene på bildet. Når dette er gjort kan kjedet fjernes.

Nå som kjedet er fjernet må du ta av bakhjulet ved og løsne en 26mm mutter på bakakslingen. Skru den av og bank ut den gjennomgående bolten. Pass på når bolten kommer ut, da vil det dette ned to spacere som sitter mellom felgen og svingarmen. Den ene er tykkere enn den andre, husk hvilken side de skal være på. Du må også av med bremsekaliperen bak, den sitter fastmontert på ei plate som igjen sitter innpå en liten stuss. (Du trenger ikke skru av selve kaliperen)

Vel.. Nå har du fått bakhjulet ned og da må ta av en låsering med to hull(husker ikke navnet på verktøyet du må bruke på den for øyeblikket), når du har fått av den ringen kan du lett skru av boltene på drevet og drevet er løst. Når du skal montere det nye drevet vil jeg anbefale at du tar en stålkost og "koster" gjengene på alle boltene, da fjerner du all dritt og møkk. Nå som det er gjort skal du montere drevet igjen og smør inn boltene med fett(grease), og klips på den ringen igjen. (OBS: Du bør bruke rett verktøy på den låseringen ellers blir det alt for mye dilling)

OBS: Sjekke hjullagerene dine! Legg fingen på hjullageret og snurr det rundt mens du holder fingen på, viss du kjenner en slags "skrape"-lyd så må du skifte hjullagerene.

Montering: Det kan være opp til hver enkelt hvordan dette monteres igjen på svingarmen. Det blir noe dilling med og få alt til og stemme, men det går til slutt. Spacerene må på og plata som bremsekaliperen er fastmontert på må klaffe. Når alt er som det skal så stikker du den lange bolten gjennom, men da kan spacerene dette ned igjen.

Kjedet: Kjedet må du sannsynligvis kutte og få gjerne noen som har gjort det før eller noen som har kjenning til kjede til og gjøre det. Se og lær!
Noen andre her har sikkert en forklaring på hvordan dette kan gjøres.

Drevet framme: Enkelt, ta av høyre sidekåpe, ta av dekselet der drevet sitter(er festet med to 5mm umbraco), ta av låseringen og av med drevet. Ta på det nye drevet, på med låseringen og på med dekselet. Låseringen skal sitte i et lite spor, du vil høre en liten "klikk" lyd når ringen er på plass. Bytt drevet framme før kjedet monteres.

Er det uforståelig? Mulig jeg har glemt noe. Så antar andre vil komme tilføyinger :)
2004 Aprilia RS 125 Free Power

seth
Mekaniker

Re: Hjelp til å bytte kjede og drev!

Legg innav seth » 21 okt 2008, 09:32

Den tanga til å ta av låseringene med heter : "Segringstang" ;)

Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 21 okt 2008, 11:51

Bra guide Christian, hva med å flytte den under guider?

mcbels
Fersk

Legg innav mcbels » 21 okt 2008, 11:58

Hehe! Helt sikkert en kjempeguide, bare ett par helt sikkert vesentlige ord som jeg ikke helt vet hva er. Men det skal jeg heller klare å finne ut av :p Høres ut som om det er litt arbeid da? :P Er det type veldig lurt å få noen som kan litt mer enn meg om dette med meg, eller er det noe jeg klarer selv med prøving og feiling og apriliaforumet? :p
Hvor lang tid vil dere tro at det tar å gjøre dette for en som garantert ikke vet akkuratt hva han skal gjøre hele tiden? Kommer helt sikkert til å stille en del flere spørsmål når jeg begynner, kan se litt på det ikveld slik at jeg har stilt noen av de før jeg begynner. Så dere må gjerne følge med topicen de neste dagene :P

Brukeravatar
Christian
Gold
Kontakt:

Legg innav Christian » 21 okt 2008, 12:04

Takk, inunf :) Tja, det kan jeg jo forsåvidt gjøre :)

Hvilken ord var det du ikke forsto?
Det kan være lurt og få en som har gjort dette før til og gjøre det, det er absolutt og anbefale.

mcbels
Fersk

Re:

Legg innav mcbels » 21 okt 2008, 12:09

Tar ordene, er bare at jeg ikke vet hva alt er. Har aldri vært veldig "mekanisk" av meg, men begynner å bli mer og mer interesert i å skru på rs'en. Når du kombinerer det med rimelig stive priser hos mc-marine, så blir jeg veldig interesert :P Hjullager og svingarm er f.eks. ting jeg føler jeg burde visst hva er, som jeg får ett inntrykk av er litt småviktig.

Brukeravatar
Christian
Gold
Kontakt:

Legg innav Christian » 21 okt 2008, 12:31

Ah.. Hjullager er to kulelager på hver sin side av felgen din, du har to fremme også. Det er de kulelagerene som får hjulene til og gå rundt.

Vanlig kulelager:
Bilde

En får tak i samme kulelager bare med en tetning rundt, som beskytter kulene rundt. Det er det du har på sykkelen din :wink:

Svingarmen er ramma som bakhjulet er festet til, og svingarmen er festet til ramma litt lenger fremme på sykkelen, det finner du fort ut visst du bare studera litt :)

seth
Mekaniker

Legg innav seth » 21 okt 2008, 20:29

Jeg tror du klarer det ganske bra selv, jeg gjorde det sjøl, og hadde aldri gjort det før, tok meg vel rundt en time elns, er ikke så veldig mye hokus pokus;)

Brukeravatar
jaantoore
Gold
Sted: Eide i Møre og Romsdal
Kontakt:

Legg innav jaantoore » 21 okt 2008, 21:07

Bra guide :D
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

Bilde

mcbels
Fersk

Legg innav mcbels » 24 okt 2008, 11:28

Vel, jeg mente å gjøre meg ferdig med alt igår, og alt gikk veldig fint helt til jeg klarte å knekke låseringen til fremdrevet. Så må kjøpe ny idag, men får ikke gjort noe mer før tidligst mandag pga jobb.. Akkuratt det sugde, men fra den litt lysere siden så bestemte jeg meg for å skru av begge kåpene og gi sykkelen en skikkelig velfortjent godvask. Som strengt tatt var nødvendig, det var en del drit som satt godt fast inni og under der ja.. Så må jeg si at det var en super guide, dette er første gangen jeg egentlig har skrudd på noe som helst med sykkelen, og hadde ingen problemer takket være guiden. Jaja, får gi dere en oppdatering når jeg kommer igang igjen :)

mcbels
Fersk

Legg innav mcbels » 27 okt 2008, 12:29

Da var ny låsering kjøpt og montert, sammen med resten av sykkelen. Alt fungerer perfekt, så dette må gjentas. Må bare si det igjen, utrolig bra guide! :)

Brukeravatar
rusken
Lærling
Sted: Svelgen

Legg innav rusken » 27 okt 2008, 18:35

Den du fjernar låseringane med heiter segerrings tang :wink: Du kan og bruke gjengelocktite på skruane dine, før du skiftar drev og kjede kan du sjekke om det er nødvendig å skifte det ved å dra i kjedet når det er på bak drevet, altså lengst vekk i frå sykkelen din.
Bilde

Aprilia rs 125 free power 2005 mod
KTM sx 125 crosser

Brukeravatar
Berg
Bronze
Sted: Nord-Trøndelag, Stjørdal, Lånke.

Legg innav Berg » 27 okt 2008, 20:00

Bra guide :D

- Aprilia RS 125 1999 Modell.
- Yamaha DT 50 (herjemoped)

Brukeravatar