Hvilke fordeler får du?

Alt som ikke passer i andre kategorier og som ikke har med mc å gjøre.
Brukeravatar
b3ntsen
Silver
Sted: Telemark - Siljan
Kontakt:

Hvilke fordeler får du?

Legg innav b3ntsen » 16 apr 2010, 21:49

Kan noen være så snill å sette opp en liste med fordeler / ulemper med å ta ?, hvis det er noen ulemper da?, Iforhold til Moped lappen?

hvordan er det med øvelseskjøring og sånn?
Sist redigert av b3ntsen den 16 apr 2010, 21:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
joakim9093
Fersk Racer
Sted: Kristiansund, Møre og Romsdal

Re: Hvilke fordeler får du?

Legg innav joakim9093 » 16 apr 2010, 21:51

Den største fordelen er jo at du har kjørerett til klasse A1 som da gir deg rett til å kjøre 125 cc og Moped/Scooter/ATV.
Når man kjører opp til Moped, så kan man ikke engang holde fartsgrensa på lovlig vis.
Og du kan ta Klasse A mye billigere når du blir 18, det er vel bare et par kjøretimer og kanskje noe basic kurs?

Edit: Ulemper også ja..
Nå må jeg virkelig tenke meg om.... Største ulempen er vel at det er lettere å kjøre seg ihjel ? Nei seriøst jeg har ikke peiling på ulempene.
Kjører hardt, kjør stil, kjør Aprilia RS.

- Aprilia RS 125cc 2001 modell(custom blå)

Brukeravatar
b3ntsen
Silver
Kontakt:

Legg innav b3ntsen » 16 apr 2010, 21:58

Man kjører vel ikke engang opp til moped etter hva jeg har forstått?

Hvordan er det med øvelseskjøring? kan du ha en bakpå når du øvelseskjører?

Brukeravatar
AndreKK
Rossi
Sted: Oppegård
Kontakt:

Legg innav AndreKK » 16 apr 2010, 22:08

Fordeler:
-Du lærer mye, altså du vil bli sikrere og får opplæring i traffikregler og oppførsel av en erfart kjørelærer som igjen gjør deg til en bedre sjåfør for andre mennesker. Har sett alt for mange mopeder som skal på full gass inn i en rundkjøring og ser ikke bilen før de omtrent er inne i krysset. Begge parter stopper brått opp og ødelegger flyten pga en dårlig mopedsjåfør.
-Med 125cc vil du også kunne kjøre klasse A-motorveier, som gjør Norge mye mindre, samtidig som at du slepper å bruke en dag om du skulle til Sverige på kosetur.
-Når du har et større effektregister å leke med, vil du få en mye bedre følelse av å kjøre. Med andre ord; det er myye mer behagelig å kjøre lett-mc kontra moped!
-Du trenger nødvendigvis ikke trim til en lett-sykkel, noe som gjør at politiet er en del snillere. Selv om du trimmer bryr de seg ikke, men hvis de ser en trimma moped er skiltene kappet av før du får forklart deg..

Ulemper:
-Det kan koste en del, det kan ta litt tid og du må ha oppkjøring. Men det er ikke noe negativ ETTER du er ferdig med lappen :)

Arrow-exhaust, Rave 1, Pipercross Filter, Vforce 3, Luftplomberinga tatt, Iriduim IX!

Brukeravatar
b3ntsen
Silver
Kontakt:

Legg innav b3ntsen » 16 apr 2010, 22:15

Takk for alle gode forklaringer!

Det at det koster en del må vel ha en eller annen forklaring? eller en grunn til at det skal være så dyrt å ta lett lappen iforhold til Moped?

og fikk ikke noe svar på hvordan man øvelseskjører på Lett-mc?

robin_1379
Bronze
Sted: skien
Kontakt:

Legg innav robin_1379 » 16 apr 2010, 22:52

en bakpå som har mc lappen må sikkert være over 25 år og hatt mc lappen sammendhengende i 5 år
BMW 520 E39 96
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Legg innav Anton » 16 apr 2010, 23:04

Du kan ikke ha noen bakpå dersom nyttelasten ikke tillater det, dvs. at du ikke kan øvelseskjøre med noen bakpå. Om de er lettere, så er det jo et unntak. Men selv ville jeg heller kjørt med noen på en annen motorsykkel, enn å kjøre med en bakpå. :)

Vil også tilføye at ATV kun gjelder som 50cc. Overstiger det 50cc, så må den isåfall gå som traktor om den skal være lovlig for en 16åring. :)
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
AleksanderK
Webmaster
MC: Ingen
Sted: Bergen

Legg innav AleksanderK » 17 apr 2010, 01:46

Eneste ulempen jeg kommer på er prisen... Men gud, det er verdt det! :g
//Webmaster på Apriliaforum

Brukeravatar
b3ntsen
Silver
Kontakt:

Legg innav b3ntsen » 17 apr 2010, 07:25

Takker for alle opplysninger, og forklaringer :)

Brukeravatar
freddy
Gold
Sted: bærum

Legg innav freddy » 17 apr 2010, 09:10

største ulempene er at det koster mer penger. omreg er dyrere veiavgift er dyrere alt er dyrere, det kan også ta litt tid å få lappen, men du lærer masse.

men når du er ferdig med oppkjøring osv og står med lappen i hånda da gliser du fra øre til øre :g
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1

min tråd:

sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! :lol: F*en dette ble jo døds fett! :g

Gå tilbake til «Off-topic»