Hei! Jeg heter Marius Solhaug Bergmann og er en 17 år gammel gutt fra ei lita bygd med navn Malvik utenfor byen Trondheim!
Jeg har lenge hadd en lidenskap for motor, og ikke minst motorsykkel! Alt startet da jeg var liten gutt (ca 6-7 år) og moren min hadde motorsykkel.
Min mor hadde på den tiden en Honda Shadow 600, som jeg da brukte mange timer på å undre og stirre på! Etter som interessen min steg spurte jeg mamma
om jeg kunne få sitte på, og det lille hjertet mitt ble snart fylt med glede når ønsket mitt ble fylt! Mamma kjøpte "spesial-seler" jeg skulle bruke da jeg satt på.
Det var seler som gikk rundt midjen min og rundt hennes med "motorsykkelstyre" som håndtak jeg kunne holde meg fast i. Mamma skaffet i senere tid en intercom
som vi kunne kommunisere i mens jeg satt på. Jeg pratet og pratet, mens vi kjørte. Alle oppdagelsene som veien hadde å by på, alle bilene, husene, folkene som gikk på fortauet,
alt var så stort og nytt for en liten gutt! Det var så mye å utforske, så mye å se! Mamma solgte i senere tid Hondaen, noe som knuste hjertet mitt, men etter endel tårer og
mas bestemte mamma seg for å kjøpe en Custom Harley Davidson 1300 (litt Sportster-ish) som da fylte meg med mange turer og glede igjen! Etter som tiden gikk og jeg ble ungdom
steg interessen min mer og mer for motorsykkel, og jeg hadde en drøm om å kjøpe meg Lett-motorsykkel. Faren min var ikke særlig interessert i det, ettersom han mente det var svært
farlig for en 16åring å kjøre noe som er så utsatt for farer, men mamma mente at om jeg hadde lyst på det, skulle jeg få lov til det og sånn ble det. Jeg begynte da å lete etter en
lett-motorsykkel vinteren 2011, like etter bursdagen min (22. November, 2011), og Februar 2012 fant jeg drømmesykkelen. Det var en blå Yamaha WR125x til 37.000 kr, kun 5 minutter unna meg.
Dette mente pappa og mamma var for dyrt, noe som var litt forståelig, men etter all letingen var det ikke noe annet jeg fant som var i så godt stand, og så nære bostedet mitt. Etter som ukene
gikk, begynte pappa å spørre meg om dette virkelig var drømmesykkelen, og jeg svarte selvfølgelig ja. Uten at jeg visste noe, hadde mamma og pappa vært å sett på sykkelen, og spurt om den
og sykkelen var ikke solgt, den var i perfekt stand, nylig byttet slitedeler, alle servicer fulgt på merkeverksted og alt var perfekt! 13 April 2012 ble drømmen virkelig! Jeg fikk påske-egget mitt
hjemme hos mamma (mamma og pappa er skilt), og da jeg åpnet det fant jeg noe sjokolade, og noe smågodt. Etter å ha spist et par sjokolader så jeg noe svart plastikk-lignende med noe metall på.
Etter å grevd fram "tingen" og tatt en nærmere titt så jeg hva det var. Det var en nøkkel, og på den sto det "Yamaha." Nederst i påske-egget lå det en brukermanual, som det også sto "Yamaha" på.
Jeg ble overlykkelig og begynte straks å søke på Youtube og ulike nettsted etter styling, videoer, trim, tips o.l til sykkelen. Jeg hadde ikke stor peiling på sykkelen der og da, og visste ikke forskjell
på ting som 2-takt og 4-takt, men jeg visste at det der var drømmesykkelen, siden den var så utrolig fin! 2-3 uker senere når snøen hadde smeltet, fikk den tidligere eieren muligheten til å kjøre
den nedover til oss. Han kom til oss, satte den på støtta i innkjørselen, sa at han skulle på trening, sa "kos deg!", satt seg i bila til faren, og dro. Jeg sto da der med en sykkel jeg ikke visste noe om,
jeg hadde så vidt kjørt før! Jeg prøvde den så smått bortover innkjørselen, og tilbake (ganske stor innkjørsel, 15-20 meter) ettersom jeg ikke hadde lappen. Jeg bryr meg virkelig ikke om det er 4-takt
og at "det går dårlig", for jeg syns det går bra nok! Til å være 4-takt uten sylindertrim så går det ganske godt! Klarer 130 km/t med grei nok aks! Har effektanlegg (ikke helanlegg, men har tatt et rør på org. svane
som sender varmluft til innsuget, som da gjør at jeg f¨r samme effekt som helanlegget uansett, så sparte et par tusen) Skal også ha på Hi-Flow luftfilter og PowerCommander til våren
Muligens porte den også! (Dreie opp kanalene og sette i større ventiler så den får mer bensin/luft)
Jeg er storfornøyd med sykkelen min og slik begynte eventyret;

Satt på Hebo Handguards og Gianelli Titanium Slip-On anlegg!
Har planer om å bestille opp Tail Tidy Fender Eliminator skiltoppheng!

Kjapp update: Teoriprøven bestått!!
Har bestilt og mottatt Tail Tidy Fender Eliminator skiltopphenget, har også montert det!
PS: Har ikke lappen enda, bildet er tatt ved en åker 20 sekunder unna

Etter kjøretimen min imorges, kom jeg hjem og "lurkjørte" litt selv i gata mi! Bestevennen min Martinus (Martinus på Apriliaforum) kjørte idag opp
og vi har vært ute å kjørt! (Jeg satt på, selvfølgelig!) og vi så en Ferrari på Tiller!

Bestilt og mottatt nye speil (bestilt fra Motostrano.com) og satt i nytt parklys (blått som du ser) fra Torshov Bilrekvisita.

Lite updates i det siste, har vært opptatt med skole! Har polert felgene, og vasket sykkelen!

Ikveld fikk jeg en uhyggelig melding da jeg var hos ei venninne og vi skulle spise middag sammen og se tv. Jeg fikk da vite at
bestevennen Martinus som jeg nevnte i en tidligere update omkom. Ingen vet nøyaktig hva som skjedde, men som vitner har
forklart saken, så skal han ha countret og blitt kastet av sykkelen, sklidd på asfalten, truffet autovernets påle, og deretter fått sykkelen
i ryggen, som gjorde at han døde momentant. Du kan lese mer om det her: http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 241641.ece
Kommer ikke til å skrive så mye på en stund, ettersom jeg har endel å gjøre og tenke på, og må fokusere på oppkjøringen min 1 August. Ta vare på dere selv.
Lappen! Idag klarte jeg oppkjøringen! En strekk i nakken hindret meg litt, men klarte kjøregården med glans, men iogmed at jeg brøt vikeplikt på
"kjøredelen" ble jeg spurt om hva som var rett og hvem som skulle kjøre hvor på en tegning sensor tegnet opp, men jeg visste hvordan ting fungerte, og forklarte han
at alle gjør feil, og at sånt skjer, men at det heldigvis ikke gikk utover noen, og at jeg visste hvordan ting egentlig skulle være, så jeg besto!

Har kjørt veldig mye i det siste, og har derfor ikke skrevet så mye! Det er utrolig gøy, og jeg storkoser meg!!
Har også tent lys for kjære Martinus.
Kjør forsiktig, og nyt sommerferien, folkens!

Skolen har begynt, og oppkjøringa har satt sine preg på sykkelen! Har nå kjørt 15.000 KM!

Takk til Kjartan (Berg25 på Apriliaforum) for klistremerkene fra Zazzle.com !

Lite updates i det siste, mye som har skjedd.. Idag (eller, inatt) var jeg og en kompis ute å kjørte da vi skulle møte en kamerat ved skolen om natta,
vi skulle kjøre en skogsvei, da jeg feilberegnet en sving og bekket.. Sykkelen ble ganske skadet (vises ikke så godt på bildet) men det ble skader for rundt 9-10.000 kr.
Slapp billig unna med hjernerystelse og forstuet skulder + noen skrubbsår, men har nå lært hvor enkelt det kan skje. Var kun noen meter unna å muligens slå
meg ihjel når jeg fløy 6-7 meter og hold på å treffe et tre.
Har også montert bar-end mirror og skjært ut carbon-teip som er festet på potta!

Har fått stor økonomisk støtte og hjelp fra stefaren min Dag, som har holdt på fra 10:00 - 16:00 med reprasjoner (det vanskeligste, bytting av gafler, osv.)
Ellers har jeg holdt på fra rundt 17:00 til nå 23:00 med kosmetiske og elektroniske skader, men sykkelen er klar til kjøring så snart limet på lyktramma er tørket!

Snøen har kommet, og den er mottatt med åpne armer! Har leka meg litt med tjukk-tau festet rundt dekkene!
Resulterte i at snøen samlet seg opp på tauet og "sprengte" vekk mud-guarden over framhjulet! Den var ikke særlig pen uansett, men fortsatt kjipt!
Det gikk fint til å begynne med, det med skjermen skjedde ikke før jeg var på vei til å parkere..

VINTERLAGRING! Sykkelen ble idag vasket ned med kjemisk og satt på vinterlagring!
Har vært endel "tullkjøring" i sommer pga kjøring i sinne, og vært endel depressiv, så har tatt endel
vågale forbikjøringer og kjørt litt fort, men til våren skal ikke dette gjentaes, da det er et nytt år og
jeg tror dette året blir bra! Sykkelen har nå gått totalt: 20.000 km !
Tusen takk for en herlig sesong, så sees vi til våren igjen!

Om noen har noe tips til hva jeg kan gjøre med sykkelen i vinter, så gjerne del dem med meg! I mellomtiden sees vi til våren!