Polini - skjærte to ganger på en måned
Polini - skjærte to ganger på en måned
Borte
Sist redigert av MrBedin den 02 feb 2009, 16:21, redigert 3 ganger totalt.
Re: Polini - skjærte to ganger på en måned
noen som har tips? Eller har opplevd det samme?
-
Mathias
- Lærling
- MC: Aprilia Rs 125
- Sted: Våle/Re
- Kontakt:
Hvis du har 07 eller nyere må du ha en større dyse. Kanskje det er bladings forholdene bensin/luft
APRILIA RS 125 07 spain's #1
Free Power
Free Power
nei, det er en 1999
Er ikke 135 litt lite uansett da? FP sykler skal jo ha mellom 130-135? Også med polini endel mer?
- Skaarud
- Pensjonert admin/mod
- Sted: Hadeland, Oppland
- Kontakt:
Alecken er fasitsvaret på kjøring med Polini
Han kjører vel med 160-170 dyse, så det er nok dysa di som har vært problemet.
Større gasser er også å anbefale, polini er jo egentlig bare tull om du ikke har 34mm forgasser.
Større gasser er også å anbefale, polini er jo egentlig bare tull om du ikke har 34mm forgasser.
Skal man bli god, må man ville bli god!
Men alecken har 123 motor, som polini egentlig er konstruert for. Det kan ha litt og si. ?

Svaret er alt for liten dyse.. som FP kjører man jo på 135, og jeg som har 34mm gasser i tilleg til FP har kjørt på 140.
Alecken har polini og bruker 170 dyse!
Alecken har polini og bruker 170 dyse!
=)
ALT for liten dyse. Jeg bruker 162 dyse på min nå. Det er ikke noen forskjell på Rotax 123 og 122 sylindermessig sånn sett. Les her og bli klok på det: http://www.pjme.co.uk/Aprilia_RS125.shtml
Kjøp deg også større forgasser. Du vil nok ikke få skikkelig utbytte av den slik du kjører nå.
Kjøp deg også større forgasser. Du vil nok ikke få skikkelig utbytte av den slik du kjører nå.
Tidligere admin/moderator
- Motorduden
- Gold
- Sted: Larvik
Min skjærte seg med 120 dyse som stod på da jeg kjøpte sykkelen. Dette med 28mm gasseren. Sykkelen gikk perfekt og jeg, i likhet med deg, forstod ikke hva som hadde gått galt. Helt til det ble åpnet, og sylinderen hadde fått for lite smøring og skjært seg.
Nå kjører jeg på en brosja opp 140 dyse (ca str 155) og fortsatt 28mm gasser (34mm har vært på vei en stund). Har kjørt over 8000km uten problemer til nå. Så i likhet med de siste svarene her, er det nok for liten dyse som har skylda i ditt tilfelle.
Har også bora et lite hull på eskos-sida inni sylinderne for bedre kjøling ettersom det er her det virket som stempel og syl hadde fått mest juling. Om dette har noe å si veit jeg ikke.
Nå kjører jeg på en brosja opp 140 dyse (ca str 155) og fortsatt 28mm gasser (34mm har vært på vei en stund). Har kjørt over 8000km uten problemer til nå. Så i likhet med de siste svarene her, er det nok for liten dyse som har skylda i ditt tilfelle.
Har også bora et lite hull på eskos-sida inni sylinderne for bedre kjøling ettersom det er her det virket som stempel og syl hadde fått mest juling. Om dette har noe å si veit jeg ikke.
Husaberg FS650!
Toita Celica GT4
Sierræva 92'
X: Aprilia RS125 Rossi Replica 1999'
X: Aixam Mega 400ccm mopedbil 2000'
X: Yamaha Aerox 2002'
X: FP Aprilia RS125 2000'
Toita Celica GT4
Sierræva 92'
Takk for tips!
Spørsmål: Men vil ikke for liten dyse gi utslag på temperaturmåleren? Min temp har ligget på 68-80 grader.
Og hvorfor i allverden oppgis det i monteringsanvisningen som medfølger at det med 28mm gasser skal være 130-dyse??
Det oppgis forøvrig 158-155 med 34mm gasser.
Spørsmål: Men vil ikke for liten dyse gi utslag på temperaturmåleren? Min temp har ligget på 68-80 grader.
Og hvorfor i allverden oppgis det i monteringsanvisningen som medfølger at det med 28mm gasser skal være 130-dyse??
Det oppgis forøvrig 158-155 med 34mm gasser.
I de bruksanvisningene, er nok ikke dyse-størrelsene beregna for norskt klima. + at alle motorer har litt forskjellig "følsomhet" mtp. dysing.

Er det mulig å hone opp denne sylinderen og kjøpe evt "c" eller "d"-stempel?
Noen som har erfaring med det?
Og det viktige spørsmålet blir: hvor stor dyse??
Noen som har erfaring med det?
Og det viktige spørsmålet blir: hvor stor dyse??
Spørs hvor djupe riper det er.. men den kan vel hones også legges på nytt nicasil belegg (DYRT)
Anbefaler deg til å kjøpe 34mm når du har polini, da vil dysa vere ca. 170, så du kan sikkert prøve deg på 165 og nedover
Anbefaler deg til å kjøpe 34mm når du har polini, da vil dysa vere ca. 170, så du kan sikkert prøve deg på 165 og nedover
=)
- Motorduden
- Gold
- Sted: Larvik
Går fint å hone polini-sylinderen (har gjort det selv), er ikke nikasil-belegg, så er ikke noe problem. Det med stempelstørrelser er jeg usikker på. Jeg brukte bare det som stod på. Jeg hona heller ikke så veldig dypt.
Husaberg FS650!
Toita Celica GT4
Sierræva 92'
Toita Celica GT4
Sierræva 92'
- Magnus
- Vaktmester
- MC: RS250 banesykkel en dag?
- Sted: UMB
- Kontakt:
Hei Mrbedin, velkommen til forumet. Veldig leit med de skjæringene, du hadde gjort alt det andre etter boka... Hvor bor du hen i landet? Med 28 mm gasser så trenger du ikke fullt så stor dyse som med en 34 mm siden den får mindre luft, men var jeg deg ville jeg bestilt 155, 158, 160, 162 og 165 (speedoptions.no har dyser i sånne str.).
- oppdatert mars 2009
Bor på Røros. Gjort etter boka, så godt som. Lurer på hvorfor temperaturen ikke er høyere under kjøring? Hvilket stempel, merke, og størrelse bør anskaffes og tror du denne sylinderen kan hones opp?
Sist redigert av Magnus den 28 jun 2008, 17:46, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Man trenger ikke å sitere innlegg ovenfor :)
Begrunnelse: Man trenger ikke å sitere innlegg ovenfor :)
- Magnus
- Vaktmester
- MC: RS250 banesykkel en dag?
- Sted: UMB
- Kontakt:
Jeg har hørt om flere tilfeller av skjæring der temperaturmåleren ikke viser spesielt høye nivåer. Jeg har ingen forklaring på hvorfor, uten at med en så tynn blanding skal det svært lite til før en skjæring. Kjøp polini stempel, det er vel det eneste merket du får kjøpt i den størrelsen (altså rundt 154 cc)? Størrelse på stempelet og om den kan hones kan jeg ikke svare deg på.
- oppdatert mars 2009
-
Robban
- Admin
- MC: Aprilia RS 250 2003
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Ang. stempel så vil jeg gjerne anbefale http://www.Woessner-kolben.de de lager stempel på bestilling. Slik at du får helt riktig størrelse. Stemplene deres holder meget høy kvalitet.
Jeg er derimot veldig i tvil om du ikke faktisk BØR velge Polini allikevel, ettersom en del av portingskonfigurasjonen inngår i selve stempelet.
Dette har jeg ikke grublet så mye på.
Jeg er derimot veldig i tvil om du ikke faktisk BØR velge Polini allikevel, ettersom en del av portingskonfigurasjonen inngår i selve stempelet.
Dette har jeg ikke grublet så mye på.
Aprilia RS 250 2003
Aprilia RS 500 *under construction*
And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.
Aprilia RS 500 *under construction*
And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.
Den tikkelyden høres kjent ut... Hadde det samme like før min skjærte!
Du burde ta en kraftig vurdering av om veiva lever opp til forventningene!!
Hos meg så hadde rådelageret (nedre) gått i oppløsning... flere av pinnene hadde havnet oppå stempelet!
Hadde jeg vært deg så ville jeg splitta motoren, send veiva til PJME/DPS racing og betalt 160gbp og fått en overhalt veiv tilbake med ny råde og lagere!
Så kjøper du et nytt polini kit og nye veivlagere M/simmeringer og koser deg resten av året!
Jeg tror som sagt at du har en slapp råde som har gitt deg trøbbel!
Og putt inn en 160-165 dyse når du er så godt igang!!
Du burde ta en kraftig vurdering av om veiva lever opp til forventningene!!
Hos meg så hadde rådelageret (nedre) gått i oppløsning... flere av pinnene hadde havnet oppå stempelet!
Hadde jeg vært deg så ville jeg splitta motoren, send veiva til PJME/DPS racing og betalt 160gbp og fått en overhalt veiv tilbake med ny råde og lagere!
Så kjøper du et nytt polini kit og nye veivlagere M/simmeringer og koser deg resten av året!
Jeg tror som sagt at du har en slapp råde som har gitt deg trøbbel!
Og putt inn en 160-165 dyse når du er så godt igang!!
RS250 96` Chesterfield 280cc, VHM gulltopper, carbon hugger, Gilles rearsets, CRG bremsehendel og goodridge stålomspunne liner
Veiva ble overhalt på verksted ifjor. Tikkingen var borte igjen når det 2. stemplet ble satt inn.
Ifjor er ifjor...
RS250 96` Chesterfield 280cc, VHM gulltopper, carbon hugger, Gilles rearsets, CRG bremsehendel og goodridge stålomspunne liner