Bruke chock når motoren er for varm?
Bruke chock når motoren er for varm?
Har lest fleire plassar på apriliaforum.no at når du innkøyrer motoren din osv... at om motorvarmen overstiger den grensa så bruker du chock til å få ned tempraturen.
Det eg har lært er noko heilt anna...
Når du startar ein sykkel og må bruke chock er fordi du skal få motoren varm nok til å gå med vanlig blanding.
Chock er noko som gjer at blandinga bensin/luft blir anna, det blir meir luft og mindre bensin, då blir motoren varmare, så kvifor brukar nokon chock til å få ned tempraturen og ikkje skrur av gassen så det blir meir olje som kjøler ned motoren???
Kjører motocross, der eg har lært det vettu...
Det eg har lært er noko heilt anna...
Når du startar ein sykkel og må bruke chock er fordi du skal få motoren varm nok til å gå med vanlig blanding.
Chock er noko som gjer at blandinga bensin/luft blir anna, det blir meir luft og mindre bensin, då blir motoren varmare, så kvifor brukar nokon chock til å få ned tempraturen og ikkje skrur av gassen så det blir meir olje som kjøler ned motoren???
Kjører motocross, der eg har lært det vettu...

Aprilia rs 125 free power 2005 mod
KTM sx 125 crosser
- Skaarud
- Pensjonert admin/mod
- Sted: Hadeland, Oppland
- Kontakt:
Re: Bruke chock når motoren er for varm?
Choke skal jo ikke brukes på varme to-taktere så det du har lest kan jo neppe stemme.
Skal man bli god, må man ville bli god!
leste det på robban sin innkjøring metode.
sitat: -Økt friksjon fra stempelringene kan medføre mer varme under innkjøringsperioden så det er ekstra viktig å følge med på temp. måleren og ev. kjøre litt med choke på hvis arbeidstemperatur overstiger 80grader.
Eg har lest det andre plassar på forumet og...
sitat: -Økt friksjon fra stempelringene kan medføre mer varme under innkjøringsperioden så det er ekstra viktig å følge med på temp. måleren og ev. kjøre litt med choke på hvis arbeidstemperatur overstiger 80grader.
Eg har lest det andre plassar på forumet og...

KTM sx 125 crosser
Bensinen er med på å kjøle motoren. Mer bensin (tykkere blanding) gir bedre kjøling. Men det hjelper vel bare om man lukter en varmskjæring.
ja det er sant det, men som sagt over. chocken får ei blandig med mindre bensin og meir luft. derfor ei tynnare blanding! som gir økt varme!

KTM sx 125 crosser
- HåkonR
- Bronze
- MC: Aprilia RS 125 gp-1
- Sted: ski, akershus
- Kontakt:
Dette er vel feil? Chok gir mer bensin i forhold til luft? Slik jeg har forstått det hvertfall..
Aprilia rs 125 '02
- Petter
- Støttespiller
- MC: Aprilia RS 125 Spains No1
- Sted: Hønefoss
Sånn som håkon forteller har jeg også forstått det som! Hvorfor skulle en sykkel starte fortere hvis den fikk mye luft og lite bensin? ikke helt logisk for meg 
X -07 Aprilia rs125 Spains<33 - Kondemnert ;(
- General-Billy
- Wannabe admin
- Sted: Northern Norway
Stemmer det dere 2 sier.
[X] BMW 325D E92, 11
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
Hvis du slår opp "choke" i ei engelsk-norsk ordbok så vil du se at det stort sett oversettes med "kvele".
at ein sykkel blir starta med lite bensin stemmer ikkje, når du har stoppa sykkelen din blir det samla bensin i sylinder og forgassar. Slik at når du startar den blir den starta på den gamle bensinen og så får den lite bensin og olje slik at motoren blir varm slik at den ikkje blir kvelt i bensin den ikkje klarer å forbrenne.
Har dokke høyrt at når du har choke på så går den lett med litte toppeffekt, når du tar den av for tidleg begynner motoren og kjempe og du høyrer den blir slapp og gassresponsen er dårleg. Dette fordi at bensin blandinga er for mykje.
Har dokke høyrt at når du har choke på så går den lett med litte toppeffekt, når du tar den av for tidleg begynner motoren og kjempe og du høyrer den blir slapp og gassresponsen er dårleg. Dette fordi at bensin blandinga er for mykje.

KTM sx 125 crosser
haha, det er det du trur.
korleis skal ein motor gå uten luft? uansett kor hardt du prøver, får du ikkje det til!
korleis skal ein motor gå uten luft? uansett kor hardt du prøver, får du ikkje det til!

KTM sx 125 crosser
poenget var att den begrensa luft og ikke bensin da.. Den REDUSERER mengden luft og lager en feitere blanding..
=)
- HåkonR
- Bronze
- MC: Aprilia RS 125 gp-1
- Sted: ski, akershus
- Kontakt:
Noe som gjør at den starter lettere, og kjøler sykkelen hvis motoren blir for varm.
Spørsmålet har blitt svart på, så ingen vits i å fortsette diskusjon her
Spørsmålet har blitt svart på, så ingen vits i å fortsette diskusjon her
Aprilia rs 125 '02
- Christian
- Gold
- MC: 2004 Aprilia RS125
- Sted: Florø
- Kontakt:
2004 Aprilia RS 125 Free Power
Poenget med dette emnet var bare det at folk flest ikkje veit korleis ein choke virkar derfor prøvde eg å forklare dette, men det ser ikkje ut som om dykk har skjønt det heilt enda...

KTM sx 125 crosser
- Christian
- Gold
- MC: 2004 Aprilia RS125
- Sted: Florø
- Kontakt:
Hehe.. Hvordan en choke fungerer vet vel de fleste. Men trådstarter kom ut for å skifte litt emne såvidt jeg leste meg gjennom her så ergo diskusjonen ble en litt annen. Men for å svare på spørsmålet i topicen så kan det være lurt å bruke choken når motoren overskrider drifttemperaturen, økt bensinmengde ved hjelp av choken er med på å kjøle motoren.
2004 Aprilia RS 125 Free Power
Ok, eg har iallefall lært at choken gir ei tynnare blanding av bensin slik at motoren blir varm. kan hende det er annerledes når den er varm. eg står på mitt i allefall:)

KTM sx 125 crosser
- General-Billy
- Wannabe admin
Rusken er du skada eller? Les gjennom tråden
[X] BMW 325D E92, 11
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
- Skaarud
- Pensjonert admin/mod
- Kontakt:
Choken stenger ikke luften fullstendig ute, men den reduserer luftmengden betraktlig.
Som sagt tidligere så vil ikke en motor starte uten luft.
Som sagt tidligere så vil ikke en motor starte uten luft.
- General-Billy
- Wannabe admin
Selvfølgelig Skaarud , er det noen som har sagt att den stenger helt for luften?

[X] BMW 325D E92, 11
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
- Skaarud
- Pensjonert admin/mod
- Kontakt:
- General-Billy
- Wannabe admin
Ja men visst du formelerer litt så forstår du nok att di mente att den stenger igjen delvis 
[X] BMW 325D E92, 11
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
Manuell choke
På eldre biler, vanligvis midten av 1980-tallet, og nedover er manuell choke vanlig. Det er forgassermotor som bruker choke, da innsprøytningsmotorer ikke benytter manuell choking. Denne fremtrer som regel i form av en uttrekkbar bryter på dashbordet. Før start trekkes denne helt ut. Det trekkes da i en wire som er koblet til forgasseren, slik at det kommer mer bensin til forbrenningskammeret under start, og bilen tenner lettere. Turtallet øker drastisk når choken er trukket ut, og det kan være usunt for kalde motorer med høyt turtall over lengre perioder, så choken bør skyves inn igjen når motoren går jevnt. Dersom det fortsettes å kjøre med uttrekt choke vil motoren etterhvert gå ujevnt på grunn av den feilaktige bensinblandingen, og den vil etterhvert kveles ved lavt nok turtall.
Fra Wikipedia. Kan ikke denne tråden bare stenges?
På eldre biler, vanligvis midten av 1980-tallet, og nedover er manuell choke vanlig. Det er forgassermotor som bruker choke, da innsprøytningsmotorer ikke benytter manuell choking. Denne fremtrer som regel i form av en uttrekkbar bryter på dashbordet. Før start trekkes denne helt ut. Det trekkes da i en wire som er koblet til forgasseren, slik at det kommer mer bensin til forbrenningskammeret under start, og bilen tenner lettere. Turtallet øker drastisk når choken er trukket ut, og det kan være usunt for kalde motorer med høyt turtall over lengre perioder, så choken bør skyves inn igjen når motoren går jevnt. Dersom det fortsettes å kjøre med uttrekt choke vil motoren etterhvert gå ujevnt på grunn av den feilaktige bensinblandingen, og den vil etterhvert kveles ved lavt nok turtall.
Fra Wikipedia. Kan ikke denne tråden bare stenges?
Aprilia RS 125 07
Aprilia-The choice of the champions
Aprilia-The choice of the champions