Aprilia eksos problem
-
Thomas2805
- Fersk
Aprilia eksos problem
Det er en aprilia rs 125 2001 modell. Jeg starter sykkelen og ser at eksosen kommer ut som normalt og lyden i sykkelen er normal (Det eneste er at den er sinnsykt tørr i enden av potta i forhold til kameraten min sin rs som er klin lik). Det går også omtrent normalt. Ettersom den blir varm går den dårligere og dårligere(mister bunndraget fullstendig) og det kommer mindre og mindre eksos ut av potta. Det er akkurat som om eksosanlegget blir mer og mer tett. Lyden blir også rarere og rarere og det lukter svidd og hælvete av eksosanlegget. Tilsutt begynner eksosen å komme ut før svanehalsen og det bråker og rister noe sinnsykt(etter ca. 5 - 6 km med forsiktig kjøring). Men venter jeg 30 min til 1 time (da er sykkelen kald) er den helt fin igjen.
- Potta er den jeg alltid har brukt (Den blir ikke tett)
- Svana er ny uten plomberinger (mellom festet til svana passer ikke så det er ikke festet, men den sitter bom fast uansett)
- Luftfilteret er et powerfilter
- CDI er tatt
- 125 dyse står på (skal prøve med større dyse, men det kan vel ikke ha så stor betydning)
Noen som har noen ideer?
- Potta er den jeg alltid har brukt (Den blir ikke tett)
- Svana er ny uten plomberinger (mellom festet til svana passer ikke så det er ikke festet, men den sitter bom fast uansett)
- Luftfilteret er et powerfilter
- CDI er tatt
- 125 dyse står på (skal prøve med større dyse, men det kan vel ikke ha så stor betydning)
Noen som har noen ideer?
- Even
- Pensjonert admin/mod
- MC: Aprilia RS 125
- Sted: Hønefoss
Re: Aprilia eksos problem
Du sier at svana er ny? Vil det si at problemet oppstod etter at du byttet svane?
At det kommer mindre og mindre eksos ut, at det ryker ut av selve svana (festet?) og at sykkelen begynner å oppføre seg rart ettersom det "tetter" seg, så virker det som det er et eller annet som sperrer eksosen din egentlig. Dette er bare logisk tenkning, ikke noe mekanisk erfaring^^
At det kommer mindre og mindre eksos ut, at det ryker ut av selve svana (festet?) og at sykkelen begynner å oppføre seg rart ettersom det "tetter" seg, så virker det som det er et eller annet som sperrer eksosen din egentlig. Dette er bare logisk tenkning, ikke noe mekanisk erfaring^^
Aprilia RS 125 2005 RED

-
Thomas2805
- Fersk
Ja det skjer bare med den nye svana på (etter jeg byttet)
Det er rart viss det er noe som sperrer siden eksosen har fin flyt gjennom når sykkelen og eksosanlegget er kaldt.
Jeg skjønner rett og slett ikke hva problemet kan være
Jeg tror det har noe med at den blir så tørr at den blir tett (som jeg tror kommer av varmen, fordi den blir varmere enn normalt).
Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det.
Det er rart viss det er noe som sperrer siden eksosen har fin flyt gjennom når sykkelen og eksosanlegget er kaldt.
Jeg skjønner rett og slett ikke hva problemet kan være
Jeg tror det har noe med at den blir så tørr at den blir tett (som jeg tror kommer av varmen, fordi den blir varmere enn normalt).
Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det.
er en mulighet det... ta opp og sjekk da så ser du jo om det er noe.. ellers hadde jeg nok prøvd et annet eksos anlegg
audi 90 quattro 2.3l .
-
Thomas2805
- Fersk
det kan jo hende, men den funker jo normalt viss jeg bytter tilbake
Men nå har jeg et nytt problem -_-
Når jeg trykker på start knappen klarer ikke den "start greia" og dra motoren rundt. Det funker heller ikke viss jeg dytter den i gang. Hjulet går ikke rundt. Akkurat som om girkassa har hengt seg opp. Noen som har noen ideer? Oo
Men nå har jeg et nytt problem -_-
Når jeg trykker på start knappen klarer ikke den "start greia" og dra motoren rundt. Det funker heller ikke viss jeg dytter den i gang. Hjulet går ikke rundt. Akkurat som om girkassa har hengt seg opp. Noen som har noen ideer? Oo
-
Thomas2805
- Fersk
det var bare å bruke litt kraft får å dra den inn i spor igjen. Det er fikset
Jeg tror problemet er at svana er defekt eller at det er feil type. (selvom jeg bestilte riktig)
Men takk for hjelpen
Jeg tror problemet er at svana er defekt eller at det er feil type. (selvom jeg bestilte riktig)
Men takk for hjelpen

- Petter
- Støttespiller
- MC: Aprilia RS 125 Spains No1
- Sted: Hønefoss
Kan hende du har fått feil svane ja. Kjenner du stor vektforskjell på den nye og den gamle lyddemperen?
X -07 Aprilia rs125 Spains<33 - Kondemnert ;(
sjekk i allefall oljepumpa og kor mykje den står på, skal vere litt vått, men ikkje overkill.

Aprilia rs 125 free power 2005 mod
KTM sx 125 crosser
-
Thomas2805
- Fersk
lyddemperen er den samme
Svanene er ikke like utseende messig. Skrue hulla er litt feil, mitrefeste stemmer ikke + en utstikker oppved inngangen til motoren. (Vekt har jeg ikke sjekka)
Olje pumpa har jeg ikke helt sjekka. Hva skal den stå på?
Svanene er ikke like utseende messig. Skrue hulla er litt feil, mitrefeste stemmer ikke + en utstikker oppved inngangen til motoren. (Vekt har jeg ikke sjekka)
Olje pumpa har jeg ikke helt sjekka. Hva skal den stå på?
cda har du på godt norsk fått feil, den skal passe uten måtte gjøre noe forskjell
audi 90 quattro 2.3l .
-
Thomas2805
- Fersk
Får virkelig håpe det 
Viss ikke forblir denne sykkelen et mysterium :P

Viss ikke forblir denne sykkelen et mysterium :P
Ved FP skal du ha strek mot strek og gjerne litt olje i tanken for å vere sikker, men du treng ikkje, då snakkar eg om berre ein liten dert. Du skal gjerne ha litt mindre, men prøv å gå sakte opp mot rikare til det er litt olje i enden av lydpotta.

KTM sx 125 crosser
-
robin_1379
- Bronze
- Sted: skien
- Kontakt:
du har nok bestilt feil svane i og med at det du beskriver som en utstikker er utak til (egr?)
og det er det vel ikke før 04 ellerno vel?
og det er det vel ikke før 04 ellerno vel?
BMW 520 E39 96
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03
-
Thomas2805
- Fersk
ok skal prøve det med olja.
Nei det er ikke noen utstikker på min i hvertfall som er en 01 modell. Tror ikke det er på 05 heller viss ikke jeg tar helt feil. Sånsett så er det feil svane og det er det alt tyder på egentlig. Kan ikke være noe annet egentlig.
Nei det er ikke noen utstikker på min i hvertfall som er en 01 modell. Tror ikke det er på 05 heller viss ikke jeg tar helt feil. Sånsett så er det feil svane og det er det alt tyder på egentlig. Kan ikke være noe annet egentlig.
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

-
Thomas2805
- Fersk
Det er vel normalt i hvertfall, både min og kameraten min sin har det, når jeg bruker orginal delene.
Nja, ikkje kliss våt, men små dråpar i enden av potta. Då veit du at den ikkje får for lite. Sjekk dyse og alt dette, prøv å ta litt større dyse og gå ned til den sluttar å hakke. Farlig med for lite
Ein utstikker kan jo vere at det er ein tett ein der den er tjukk og litt bøyd, litt nedenfor der festet til sylinderen er. I så fall er det FP. Kan sjekke nummeret seinare....
Ein utstikker kan jo vere at det er ein tett ein der den er tjukk og litt bøyd, litt nedenfor der festet til sylinderen er. I så fall er det FP. Kan sjekke nummeret seinare....

KTM sx 125 crosser
-
Thomas2805
- Fersk
nummeret på fp svana: aprilia B-1137 e11 e3 made in italy
nummeret på gammel svane: aprilia-MPA0-e11-0039
nummeret på gammel svane: aprilia-MPA0-e11-0039
Jezz, akkurat samme problem som meg. Gammel tråd, men fant du ut av problemet?
The two-stroke syndrome is unsolvable. You can´t fix it, but you can learn to live with it.
Aprilia rs 125 07!
Kriston™
Aprilia rs 125 07!
Kriston™