Heisann.
Har ett lite problem med tomgangen på min rs 125 99 mod.
Den dør rett og slett ut på tomgang, selv jeg har stilt tomgangsskruen helt inn så den er så høyt som mulig, men fortsatt nå så holder den seg på kansje 0,7-0,85 k rpm, altså den dør rimelig fort om jeg slipper gassen og lar den gå. Så hva burde jeg gjøre for og få den høyere tomgang da? ny tomgangsdyse?
NYTT PROBLEM
rsn skjært?
rsn skjært?
Sist redigert av Slugg den 27 apr 2010, 19:28, redigert 1 gang totalt.
Audi 80 93 mod. turbo prosjekt
aprilia rs 154 99 mod - Polini 154 big bore kit X
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X
Re: For lav tomgang
hm... ossen stilt inn mener du? og hvilken vei?
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X
Nei, gasswiren kan være for slakk, da sviver den og dør nesten ut. Har du den for stram ligger turtallet for høyt. 

Her skal det stå noe fornuftig.
tror nokk ikke at hvis gasswiren er for slakk har noe å si. forresten så kan jeg si deg at jeg har nøyaktig samme problemet med min. og det med at hvis gasswiren hadde vært slakk så hadde jo stempelet i gasseren bare blitt liggende å hvile på tomgangskrua som han har skrudd maks inn. det jeg måtte gjøre er og stramme wiren fordi tomgangskrua gjorde ikke at stempelet i gasseren kom høyt nokk så jeg måtte stramme gasswiren sånn at jeg fikk stempelet i gasseren til å gå høyere enn det skrua gjorde, men det skal jo ikke være sånn da så det må være ett annet sted problermet ligger, har du sjekket at gasseren din er riktig stilt inn da ?
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1
min tråd:
sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald!
F*en dette ble jo døds fett! 
min tråd:
Jeg også har det problemet-.- Må stramme gasswiren for at den ikke skal dø ut... 
Audi 100 2.3E 1992 C4, RS4 felger/senk
Aprilia RS 125 1998 harada replica, FP-anlegg, RAVE1, V-Force 3 og Powerfilter
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!
Aprilia RS 125 1998 harada replica, FP-anlegg, RAVE1, V-Force 3 og Powerfilter
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!
Utrolig kjipt egentlig, men var nettop ute og kjørte, og var virkelig noe triste ting som skjedde, hørtes ut som hele motoren skjærte seg
Hørte bare masse knase lyder i motoren, selv jeg fikk kjørt hjem men rsn bråka like mye som en harly sykkel! ja hørtes ut som en veldig 4 takters harly dritt!
Hørtes ut som det var noe som drev og malte seg opp inne i motoren hver gang stempelet slo liksom, også når jeg nesten var hjemme hørte jeg en skjære lyd, akuratt som du tar isopor med vann mot glass, og så stoppet den helt, så jeg måtte trille den hele veien hjem
Fy og forbanna jeg rett og slett er nå, selvfølgelig måtte dette skje meg.. fyf............................!!
Har vel ikke noe annet valg enn og sende den ned til verksted og bla opp tusenlappene nå gett
og da ryker hvertfall lappen..
MERK: fulgte nøye med på temperaturen hele tia når jeg kjørte hjemmover mens motoren braka løs som helve*e, og varmen var ca rundt 70-73 hele tiden.
Jeg får også startet den om jeg har lyst liksom, så er vel ikke sylinderen som er skjært, men om jeg starter den nå, så høres det ut som en blanding av harly smell hele tia og turbin aktig + kværne lyd. Hva i huleste er det som har skjedd? plastikk dreva som har røyket eller?
Hørte bare masse knase lyder i motoren, selv jeg fikk kjørt hjem men rsn bråka like mye som en harly sykkel! ja hørtes ut som en veldig 4 takters harly dritt!
Hørtes ut som det var noe som drev og malte seg opp inne i motoren hver gang stempelet slo liksom, også når jeg nesten var hjemme hørte jeg en skjære lyd, akuratt som du tar isopor med vann mot glass, og så stoppet den helt, så jeg måtte trille den hele veien hjem
Fy og forbanna jeg rett og slett er nå, selvfølgelig måtte dette skje meg.. fyf............................!!
Har vel ikke noe annet valg enn og sende den ned til verksted og bla opp tusenlappene nå gett
MERK: fulgte nøye med på temperaturen hele tia når jeg kjørte hjemmover mens motoren braka løs som helve*e, og varmen var ca rundt 70-73 hele tiden.
Jeg får også startet den om jeg har lyst liksom, så er vel ikke sylinderen som er skjært, men om jeg starter den nå, så høres det ut som en blanding av harly smell hele tia og turbin aktig + kværne lyd. Hva i huleste er det som har skjedd? plastikk dreva som har røyket eller?
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X
Re: rsn skjært?
Når du skjærer sykkelen så får man ofte start igjenn en stund etterpå når stempelet har kjølt seg ned.
Det er sikkert en bit av sylinder veggen som løsnet eller noe og som etterhvert fikk den til og skjære seg.
Men du kan jo sjekke inne i clutch huset i første omgang, kan hende det var balansedreva som gikk amokk inni der, som igjenn fikk oljepumpa til og stoppe.
Vist balanse dreva går istykker stopper både oljepumpa og vannpumpa men vill tro at den skjærte seg før du fikk noe endring på vann tempen
Edit:
Det kan også være råde lager eller veivlager som er så slitt at stemplet slo opp i toppen, og da blir det vell bråk og innen kort tid havari.
Det er sikkert en bit av sylinder veggen som løsnet eller noe og som etterhvert fikk den til og skjære seg.
Men du kan jo sjekke inne i clutch huset i første omgang, kan hende det var balansedreva som gikk amokk inni der, som igjenn fikk oljepumpa til og stoppe.
Vist balanse dreva går istykker stopper både oljepumpa og vannpumpa men vill tro at den skjærte seg før du fikk noe endring på vann tempen
Edit:
Det kan også være råde lager eller veivlager som er så slitt at stemplet slo opp i toppen, og da blir det vell bråk og innen kort tid havari.
Rs125 99"-Polini 154cc,Flatslide34mm,RAVE2,17-39,V-force reed,Jim Lomas Twin,K&N powerfilter
KTM 560 SMR
BMW 318IS E-36 Cupe 92"-Sports panel filter;P
KTM 560 SMR
BMW 318IS E-36 Cupe 92"-Sports panel filter;P
får vell håpe på det beste og at det bare er de dreva inni motorn. lenge siden syllen og stempel ble byttet eller ?
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1
min tråd:
min tråd:
Bit av syllinder veggen?! såppas ja.. men det som var er at jeg fikk start på den med en gang den stoppet mens de lydene foregikk, også da døde den rimelig fort ut om jeg kom på lavt turtall og da smalt det bare hardere og hardere om motoren jobbet tungt ( f.eks når jeg kjørte ).
Får virkelig håpe det er bare balansedreva ja
sylinderen har jeg ingen aning om når den sist ble byttet, men stempelet SA forrige eieren at han bytta i sommer, selv om jeg så ingen kvitering på det.. rs'n har gått ca 27k tror jeg.
Og nå virker det som startern min har gått til helve*e også... se på videoen under, og her hadde jeg fullt batteri med 13 V eller noe lignende, mere nok til og starte vanligvis..
http://www.youtube.com/watch?v=RPxqVumPvJg
Får virkelig håpe det er bare balansedreva ja
Og nå virker det som startern min har gått til helve*e også... se på videoen under, og her hadde jeg fullt batteri med 13 V eller noe lignende, mere nok til og starte vanligvis..
http://www.youtube.com/watch?v=RPxqVumPvJg
Sist redigert av Slugg den 27 apr 2010, 21:24, redigert 2 ganger totalt.
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X
Hmm, ikke så dyrt å få fiksa om det bare er sylinderen/stempelet som er skjært. Koster ikke mer enn rundt 1800kr for sylinderkit på PJME.co.uk ihvertfall. 
Men ja, synd det skulle skje da.. Hvis sylinderen er kjørt 27000km, så skulle jeg ikke forundre meg om det var sylinderveggen.
Men ja, synd det skulle skje da.. Hvis sylinderen er kjørt 27000km, så skulle jeg ikke forundre meg om det var sylinderveggen.
Her skal det stå noe fornuftig.
du må nokk mest sannsynligvis ha nytt topplokk også siden det er nokk noen mettalbiter som har flydd opp og ned inni der og ødelagt toppen. kjøp delene du trenger fra pjme. ser motoren din er gått såppas langt også så det er jo ingen bombe at noe kan gå til hel.. hvis jeg var deg ville jeg gått over hele motoren nå som du først skal begynne og koble den litt ifra hverandre så ville jeg skiftet lagrene i motoren og de plast drevene så da er du sikra en litt tryggere sesong kjipere om det plutselig skjer noe nytt midt i sesongen da.
har forresten sett flere billige rs motorer rundt omkring 04 mod motorer til 4 k osv som igrunn ikke er en så gæli pris når syllinder kitt koster 1800 også må man kanskje ha ny topp som koster 7-8 hundre kroner.
har forresten sett flere billige rs motorer rundt omkring 04 mod motorer til 4 k osv som igrunn ikke er en så gæli pris når syllinder kitt koster 1800 også må man kanskje ha ny topp som koster 7-8 hundre kroner.
min tråd:
min tråd: