Hei!
(Jeg har posta dette innlegget på mopedportalen også i håp om svar på en av plassene)
Jeg har et lite problem med min Aprilia SX 50. Dette problemet kan vel sies å være selvforskyldt..
Jeg kjører den helt original, uten at noe som helst er gjort med den. Det har jo resultert i at den går helt elendig, med en toppfart på 45 på flata. (50 i medving og hjemlengsel).
Jeg har kjørt denne mopeden nå i et knapt år, og har med tiden erfart at mopeden min går så utrolig mye bedre hvis jeg kjører med choken på. Der ligger problemet mitt. Jeg har vært så lei av å kjøre i 45 at jeg nå kjører med choken konstant. Så vidt jeg har forstått så soter dette ned motoren innvendig, (korriger meg om jeg tar feil) så mopeden min vil knapt nok gå på lavt turtall om jeg kjører uten choken på. Jeg takler rett og slett ikke å kjøre uten, da jeg kjenner at mopeden holder igjen kraftig og "hakker" i kjøringa.
Så til spørsmålet mitt. Hva kan jeg gjøre for å få fiksa opp i dette?
Det er nok sansynligvis verdt å nevne at mopeden har kjørt drøye 3500km, uten å enda ha vært på service (Ja, shame on me!)
Jeg fikk tips av en kompis om å sette mopeden i fri, for så å ruse motoren kraftig opp på høyt turtall, for da skulle det vistnok sprute olje ut av baken og ting skulle ordne seg selv. Jeg prøvde, og dette var absolutt ikke tilfellet. Ingenting ble annerledes.
Er det noe som helst jeg kan gjøre selv, eller må jeg la service-gutta ta det? Jeg skal ha mopeden på service snarest, men regner med at de tar noen lapper for å fikse detta, så om det er noe jeg kan gjøre selv så blir jeg veldig fornøyd.
Setter utrolig stor pris på om noen tar seg tid til å svare på dette, for jeg er passe desperat, i og med at jeg vistnok herper motoren ved å kjøre med choken på. Håper noen som har erfaring med lignende problem, eller samme sykkel (Derbi har vist samme motor, såvidt jeg har forstått), som kan svare med noen gode råd!
Peace!
Problemer med Aprilia SX 50 - Har kjørt for mye med choke.