Aprilia SR50 Ditech går kun når den er kald

Kategorien for alle Aprilia 50 ccm
solvangen
Nysgjerrigper

Aprilia SR50 Ditech går kun når den er kald

Legg innav solvangen » 29 aug 2015, 18:26

Har problemer med min 2006 Aprilia SR50 Ditech. Har nettopp oppgradert motoren til 70ccm Malossi med ny veiv, reedventil,sylinderkit,og Giannelli eksosanlegg. Har ikke fått kjørt den inn enda da den stopper etter 10-15min på tomgang. Motoren starter med en gang når den er kald og sviver fint i underkant av 2000rmp som er vanlig med denne sylinderen. Når motoren er i ferd med å bli varm, stopper den bare plutselig uten forvarsel og da får jeg ikke start på den igjen samme hvor mye jeg prøver. Holder jeg den på rundt 4000rpm går den selv om den er varm, men så snart jeg slipper gassen, går det ikke lenge før den stopper. Står den i rundt 3 timer til motoren blir kald igjen, starter den med en gang. Jeg gjorde en feil med at jeg blandet 1:100 Motul 2-taksolje direkte i bensintanken med tanke på innkjøringen. Jeg har fått høre at det skal man ikke gjøre på en Ditech motor, så nå har jeg tømt tanken og fyllt på ren bensin og flushet bensinpumpen slik at jeg er sikker på at det kommer ren bensin inn på dysen. Jeg har også flushet oljepumpen slik at jeg er sikker på et jeg ikke får luftbobler i veivhuset når jeg starter. Hva kan det være som påvirker tenning, bensin eller luft når motoren blir varm slik at den kutter? Jeg har tenkt litt på O-ringene på bensin injektoren og luft injektoren om de kan ha noen påvirkning. Skal vel helst skifte disse når en har tatt de ut en gang selv om de for meg ser kompakt og fin ut. Jeg synest det er merkelig at motoren går så eksemplarisk når den er kald og reagerer kjapt på gasspådrag også. Det er ny luftslange fra kompressor og nye bensinslanger og alt ser tett og fint ut. Jeg har satt på en plugg som jeg har fått anbefalt av de jeg kjøpte motordelene av og jeg har forsøkt å sette på orginalpluggen når motoren har stoppet for deretter prøve å starte den med gamlepluggen, men det er ingen reaksjon. Jeg har ikke fått noen feilkoder fra ECU heller så jeg har ikke noe å feilsøke på med tanke på det. Er det noen smarte hoder inne på forumet som kan gi meg noen tips om hva som er galt? Hadde satt pris på litt hjelp.

Raptor50
Fersk Racer

Re: Aprilia SR50 Ditech går kun når den er kald

Legg innav Raptor50 » 31 aug 2015, 18:04

Er temmelig sikker på at pick-up coilen din har utviklet sprekker internt. Ettersom motoren utvikler varme blir disse sprekkene større og pick-upen mister kontinuitet. Når den er kald så skal det være ca. 400 ohm når du måler pick-up, og hvis det er slik jeg tror, så vil du se at du får OL(open loop) ganske kjapt hvis du varmer den opp med f.eks en hårføner. Dette er ikke en ukjent feil, men er mer vanlig på Morini utgaven av Ditech. Hvis det er dette som er feil har du griseflaks da det i alle år har vært slik at en har måttet kjøpe en komplett generator(stator pick-up og svinghjul) selv om det bare er pick-up som er gåen. Og jeg vet hvor du kan få kjøpt en pick-up for en forholdsvis billig penge. Hvil du vite hvor? Ok, da.. ;)

Edit; par ting jeg kom på i farta som neppe har noe med ditt problem å gjøre men vet aldri.. Har du satt ECU til development mode og har du gjort en TPS-RESET? Dette må gjøres for at kittet skal fungere som det skal.... Oljepumpa bør også justeres slik at den er 2-3 streker på den fete siden (bare som et tips til å få sylinder og veiv til å vare lengst mulig)...

Bilde

solvangen
Nysgjerrigper

Legg innav solvangen » 06 sep 2015, 19:49

Takk for tipset. Jeg har tenkt også at det må være noe med tenningen som gjør at den "kutter". Jeg har en Morini motor og jeg vet at disse vart laget frem til 2004, men min scooter er registrert ny i juni 2006. Det må ha vært en "overligger" helt fra 2004 vil jeg anta. Jeg fikk tak i en brukt generator for bare 300kr som skal passe på min Morini motor, jeg reagerte på at spolene var noe mindre på denne en på den jeg hadde fra før. Har ingen forklaring på hvorfor det er produsert 2 forskjellige generatorer da delelisten til Aprilia viser at det kun er laget en. Selv om det er en svakere generator, ville jeg prøve den og generatoren passet godt inn på veivakselen og likedan Pick Up coilen passet godt og da var det bare å prøve. Startet gjorde den med en gang og motoren gikk fint. Selv etter 30min gikk den fortsatt fint og så lenge uten å stoppe har den aldri gått før. Inntil jeg får prøvd den ordentilig på veien, antar jeg at den nå er i orden. Jeg har også gjort reset av ECU og TPS uten at det gjorde noen forandring, feilen lå i dette tilfelle i Pick Up coilen som plutselig bare kuttet når den vart varm. Jeg har elektrisk oljepumpe på min scooter og ECU'en fra Malossi skal vel justere den riktig etter 70ccm sylinderen har jeg lest. Tusen takk for hjelpen til Raptor50, jeg tviler sterkt på at jeg hadde fått noe hjelp til dette hos et verksted. Her i lokalområdet er disse Aprilia Ditech scooteren et mareritt for mange og de fleste vil ikke en gang ta de inn så lenge det er snakk om elektronikkfeil, men scootern min går nå som den skal og jeg er veldig spent å prøve den og se om den holder.

Raptor50
Fersk Racer

Legg innav Raptor50 » 06 sep 2015, 22:49

Det finnes faktisk 4-5 forskjellige delenummer til komplett generator for din modell. Laget av minst to forskjellige fabrikanter, Mitsuba og Ducati for å nevne 2. Ditech med Morini motor ble produser frem til 2008, men ikke for det europeiske markedet. Fra 2005 ble de levert med ny "body" og digidash mens vi i europa også fikk ny motor(Piaggio)...

Som du nevner så har Morini elektrisk oljepumpe(Mikuni solenoid), og den pulser ekstra med Malossi sin ECU og den map som er i den.. Du får følge nøye med på ladespenninga som følge av den svakere statoren du har satt inn, men uten digidash, blir det neppe noe problem. Greit å få vite at din motor var Morini, da jeg nevnte at dette er en uhyre sjelden feil på Piaggio versjonen...

Ny korrekt stator pickup;

Gå tilbake til «50 ccm»