Hey, jeg har hatt noen problemer med min Aprilia SR5O Factory i det siste. Den har ikkje ladet opp batteriet når jeg kjører med den. Og har derfor måttet lade batteriet nesten hver dag.
Etter å har fått flere råd av erfarne folk. Som foreksempel hvordan sjekk om dynamoen fynker:
Bruk eit "dc volt meter".
Enten en "multi meter eller lignende" satt til 6 - 20 volt.
Koble ledningene til de "batteri tilkoblinger".
Nå ta målinger
Alt off = ____ v
Tenning på = ____ v
Motor på tomgang = ____ v
Motoren går fort = ____ v
Alle lysene og belastning på = ____ v
Du leter etter 12 volt tomgang. & Opp til 14 volt lading.
(Kan være en lavere spenning dvs. 6v etc "i don, t know modeller etc")
Ingen økning av spenning = Dynamo mistenkte.
Spenning ok = Batteri mistenkte.
Til slutt kom jeg fram til at Dynamoen var sansynligvis røken. Men etter å ha tatt ein tur ned på motorhuset som er det lokale verstedet. Fikk jeg besked av en ansatt at han aldrig hadde hat noen tilfeller der dynamoen var røken. Men fikk tips til og sjekke ledningene til og fra dynamoen. De er lett og komme til dynamoen, den ligger rett under Kåpen som er helt under scooteren. Det er den koblingen som ligger helt nederst på scooteren under og er velding lett å finne. Da fant jeg ut at den ene koblingen var full av ''IR'' som vil si : forkalkning eller kall det hva du vill den var hvertfall ødelagt. Det var lett og fikse og sparte meg for unødvendige avgifter på versted. Det samme problemet hadde min bror som har samme type scooter som meg. Så ta tipset mit og sjekk f før du kjøper ny dynamo som koster rundt 2000k !
Aprilia SR50 Factory: Dynamo Feil !?!?!
-
kverneland
- Fersk
Re: Aprilia SR50 Factory: Dynamo Feil !?!?!
For det første så er det ikke dynamo på mopeder, det er et ladesystem via tenningsspolen.
Har hørt på flere ditecher at det er spenningsregulatoren som er gåen, så jeg har mest tro på det.
Har hørt på flere ditecher at det er spenningsregulatoren som er gåen, så jeg har mest tro på det.
Jeg har nylig bytta stator (altså den delen som sikkert forveksles med dynamo). skal du kjøpe ny, så kan jeg anbefale å kjøpe fra www.adrenalin-pedstop.co.uk. det er ikke så store operasjonen å bytte den, men utrolig viktig at du forsikrer deg om at du kjøper riktig stator da.
-
kverneland
- Fersk
Har fått fikset det nå, ir på ledning førte til brud. Tok meg 1 time så fant jeg problemet å det er fikset