RS 250 fusker på lave turtall !
-
Partner
- Nysgjerrigper
- MC: Aprilia RS 250-99
- Sted: Åndalsnes
RS 250 fusker på lave turtall !
Heisan!
Lurte på om noen hadde ideer om hva årsaken kan være.
Den fusker på lave turtall / mellomregisteret, og må " lirkes" opp til 7000 rpm, deretter går den så det griner rent opp til topp turtall.
Arrow effektanlegg er montert, dysene er ett hakk større enn original, og det er i tillegg prøvd å justere dysenåler, alt uten resultat. ( Stempel / ringer er nesten nye etter )
Lurte på om noen hadde ideer om hva årsaken kan være.
Den fusker på lave turtall / mellomregisteret, og må " lirkes" opp til 7000 rpm, deretter går den så det griner rent opp til topp turtall.
Arrow effektanlegg er montert, dysene er ett hakk større enn original, og det er i tillegg prøvd å justere dysenåler, alt uten resultat. ( Stempel / ringer er nesten nye etter )
Re: RS 250 fusker på lave turtall !
Hvordan er eksosventilene dine? Er de riktig justert? Har du tatt "the grey wire test"?
Ganske sikker på det er eksosventilene dine som henger, hvis det er lenge siden dem ble renset. Så vil anbefale deg å rense dem før du kjører noe mer. Min oppførte seg sån, og da var pinnen til ene ventilen løsnet. Er du uheldig kan deler fra ventilen ende opp i sylinderen = skjæring.

-
Partner
- Nysgjerrigper
ja, Jeg har tatt "grey wire test" , og det ser normalt ut. Jeg har i tillegg sprayet ventilene gjennom eksosåpningen for å "smøre opp" og motvirke henging, men det kan jo fortsatt være dette. Skal prøve å sjekke dem nøyere.
Det ser ihvertfall ikke ut som om det har noe med dysing å gjøre. Når jeg har "frisket opp" sykkelen gjennom å dra den ut og ligge litt høyt i turtall, så tåler den at jeg bremser ned, for så å gi på igjen uten å fuske dersom dette skjer raskt. Ligger jeg en liten stund i lavere turtall, så må den "lirkes" opp igjen.
Takker for gode innspill så langt ! Som dere sikkert har oppdaget er jeg helt ny i forumet, men har hatt Aprilian ett par sesonger allerede. Legger ut bilde etc etterhvert.
Det ser ihvertfall ikke ut som om det har noe med dysing å gjøre. Når jeg har "frisket opp" sykkelen gjennom å dra den ut og ligge litt høyt i turtall, så tåler den at jeg bremser ned, for så å gi på igjen uten å fuske dersom dette skjer raskt. Ligger jeg en liten stund i lavere turtall, så må den "lirkes" opp igjen.
Takker for gode innspill så langt ! Som dere sikkert har oppdaget er jeg helt ny i forumet, men har hatt Aprilian ett par sesonger allerede. Legger ut bilde etc etterhvert.
Heisann! Åndalsnes er ikke langt unna Ålesund. Vi må ta en tur sammen i løpet av sommeren!
Har du tatt ut eksosventilene og renset dem? Hvis det er lenge siden du har tømt eksosventilkammerene er de sannsynligvis fulle av olje og koks. Det kan ha noe med saken å gjøre.
Har du tatt ut eksosventilene og renset dem? Hvis det er lenge siden du har tømt eksosventilkammerene er de sannsynligvis fulle av olje og koks. Det kan ha noe med saken å gjøre.
Ja, det hjelper nok ikke å spraye på ventilene via eksosporten. Det legger seg koks på dem som inunf sier, og det tar gjerne en liten time med rengjøring først etter du har fått dem ut. Hvis du har hatt sykkelen et par sesonger er det uansett på tide å ta dem ut. Er ikke så fryktelig vanskelig. Grei søndagsjobb 

-
Partner
- Nysgjerrigper
ja, vi får ta en tur om jeg får orden på fuskinga ! Kamrene er tømt i vinter, og det er bare ca 100 mil siden den var på service med stempelskift etc . Dersom det er eksosventilene som henger, kan det betyr at det er aktuatoren (el-motoren) som strever med å åpne ventilene over et visst punkt ( fusking pga at åpningen i ventilene ikke er stor nok i forhold til turallet ??). Men holder jeg jevn fart i mellomregisteret så fusker den hele tiden, ventilene "kommer ikke etter". Men får jeg den over 7000 så går den klokkerent videre !
-
Partner
- Nysgjerrigper
OK, point taken om eksosventilene ! Skal ta dem ut og rense dem skikkelig på søndag, så får vi se.. 
Kan være lurt å ha en workshop manual i bakhånd. Den får du lastet ned gratis på nett. Største problemet du vil støte på om dem aldri har vært ute før er noen stjerneskruer som sitter veldig(!) godt fast. Vil anbefale deg å ha et slagskruhjern (eller hva det nå heter).

. De stjerneskruene er en plage. Jeg har noen unbrakoskruer som fulgte med de nye eksosventilene mine (fikk ALT for mange skruer). Du kan sikker få 6 stykker når/hvis jeg treffer deg.
-
Partner
- Nysgjerrigper
Takker for tips og veivisning ! Har slagskrujern så jeg får gjøre et forsøk . Går ut i fra at den øverste sylinderen blir litt "kronglete" å skru på.. 
Du må av med radiatoren. Når du tar av den blir det nok plass.
Du bør også sjekke pinnen i det midterste bladet på eksosventilene. Det er denne pinnen om har rykte på seg for å løsne. Demonterte eksosventilene i sykkelen til en kompis av meg, og de gikk i oppløsning i hånda mi. Det kan umulig ha vært mange kilometerene det var snakk om før det hadde blitt et havari.
Du bør også sjekke pinnen i det midterste bladet på eksosventilene. Det er denne pinnen om har rykte på seg for å løsne. Demonterte eksosventilene i sykkelen til en kompis av meg, og de gikk i oppløsning i hånda mi. Det kan umulig ha vært mange kilometerene det var snakk om før det hadde blitt et havari.
-
Partner
- Nysgjerrigper
Da er ventilene rengjort, og det var nok på tide.. Her har nok ingen lagt sine hender siden den var ny, det var tydelig på alle skruer.. Noen var det Locktite på også, og de ble rimelig skadd av basketaket i dag.. ( så Inufn: jeg takker for tilbudet om annen type skruer om vi treffes !). Ellers var ventilene og alle deler helt ok.
Fuskinga ble noe mindre, men er ikke helt borte desverre. Har tatt "grey wire test " igjen og justert etter boka med slakke osv. Må si dette er frustrerende, men det virker som om det er en finjustering ett eller annet sted som skal til...?
Fuskinga ble noe mindre, men er ikke helt borte desverre. Har tatt "grey wire test " igjen og justert etter boka med slakke osv. Må si dette er frustrerende, men det virker som om det er en finjustering ett eller annet sted som skal til...?

Bruker du merkene på utsida når du stiller wirene? Eller stikker du fingeren i eksosen og kjenner etter selv? Har hørt at merkene på utsida ikke alltid er til å stole på.
Du kan jo stille eksosventilene så bra som du får til for så begynne å stille på nåla igjen. Er godt mulig at den er ute av posisjon, siden du stillte på den før du renset ventilene.
Kommer hjem til Ålesund om to uker. Sykkelen min står, hvis ikke hadde jeg kjørt forbi Åndalsnes på vei til/fra Trollstigen. Vi kan utveksle tlf. nummer på PM om du vil, så kan du ta kontakt hvis du er i nærheten en dag. Hvis ikke så har Biltema noen skruer med flatjern-spor. Jeg brukte de i fjor, uten problemer.
Du kan jo stille eksosventilene så bra som du får til for så begynne å stille på nåla igjen. Er godt mulig at den er ute av posisjon, siden du stillte på den før du renset ventilene.
Kommer hjem til Ålesund om to uker. Sykkelen min står, hvis ikke hadde jeg kjørt forbi Åndalsnes på vei til/fra Trollstigen. Vi kan utveksle tlf. nummer på PM om du vil, så kan du ta kontakt hvis du er i nærheten en dag. Hvis ikke så har Biltema noen skruer med flatjern-spor. Jeg brukte de i fjor, uten problemer.
-
Partner
- Nysgjerrigper
Får prøve å justere dysenål igjen ja,, . Ventilene er justert etter merkene på utsiden. Jeg ser man må være litt nøye med hvilke vinkel disse studeres, da det er ganske stor avstand fra hjulet og til merkene på festet. brukte en lang pipeforlenger og satte på skruen i senter av hjulet for å få riktig siktevinkel.
Uansett bra at jeg fikk renset ventilene..
Uansett bra at jeg fikk renset ventilene..
-
Partner
- Nysgjerrigper
Hjulet for eksosventilene dreier ikke før motor har nådd 8-9000 rpm = lukket eksosventil før den åpner raskt ved høy rpm. Kandette tyde på at ventilmotor er defekt ? evt noen justeringer som må sjekkes ? Eksosventilene glir lett nå . Takker for tips..
Hmm. Hvaslags SAPC har du? 23D70, regner jeg med? Isåfall skal jo ventilene åpnes i to steg. Er en stund siden jeg holdt på med eksosventilene, men mener på at de skal åpne på rundt 8 krpm. Hvordan er effektkurven, går den brått mye bedre når ventilene åpnes?
-
Partner
- Nysgjerrigper
Mener ventilene skal åpne i to steg, det står også i manualen på nettet. Virker logisk at ventilene skal være halvåpne midt i turtallsområdet. Da kan det stemme med fuskinga mi også. Rent på lave turtall (= ventiler helt inne) og rent på høyt turtall (ventiler helt ute), Fusking på midten pga at ventilene fortsatt står helt inne...? Noen som i tilfelle har tips om hvor jeg raskest /greiest kan få tak i ny ventilmotor ?
Sjekk salgs-delen på http://www.rgv250.co.uk/forums. Deler fra Suzuki RGV 250 VJ22 passer direkte på sykkelen din. Du kan også prøve å høre med http://www.af1racing.com eller http://www.rgvspares.com. Jeg kjøpte en brukt eksosventilmotor fra en på RGV-forumet i fjor. Den funket fint.
Er jo også mulig at det er noe som feiler SAPCen din, siden det er den som styrer når ventilene skal åpne seg. Det kan også være lurt å sjekke ledningene som går fra SAPCen til eksosventilmotoren. Er de korrodert (svarte) så vil de ikke lede bra nok. Det var en del av problemet på sykkelen min i fjor.
Er jo også mulig at det er noe som feiler SAPCen din, siden det er den som styrer når ventilene skal åpne seg. Det kan også være lurt å sjekke ledningene som går fra SAPCen til eksosventilmotoren. Er de korrodert (svarte) så vil de ikke lede bra nok. Det var en del av problemet på sykkelen min i fjor.
Jeg kjøpte en 2001 RS250 for en liten stund siden, og opplever det samme problemet.
Den starter fint og går fint, også på lave turtall, når den er kald, men trenger littegrann choke for å ikke "daue" på lave turtall (under 6-7000rpm) når den er varm.
Den går somet uvær når jeg får den opp i turtall, men må "lirkes opp" slik andre skriver her.
Har byttet plugger, men det hjalp ikke.
Skal sette i gang å sjekke eksosventilene slik det tipses om. Sykkelen sto my i ro mens tidligere eier hadde den.
Er det andre ting som kan forårsake dette?
Lurte først på om det var tomgangsdysene som var tette (hvis det er det på disse forgasserene), men har ikke sjekket det.
Hva er denne "frey wire testen" som det referes til?
Forøvrig takk for interessante innlegg på forum
Den starter fint og går fint, også på lave turtall, når den er kald, men trenger littegrann choke for å ikke "daue" på lave turtall (under 6-7000rpm) når den er varm.
Den går somet uvær når jeg får den opp i turtall, men må "lirkes opp" slik andre skriver her.
Har byttet plugger, men det hjalp ikke.
Skal sette i gang å sjekke eksosventilene slik det tipses om. Sykkelen sto my i ro mens tidligere eier hadde den.
Er det andre ting som kan forårsake dette?
Lurte først på om det var tomgangsdysene som var tette (hvis det er det på disse forgasserene), men har ikke sjekket det.
Hva er denne "frey wire testen" som det referes til?
Forøvrig takk for interessante innlegg på forum
Stig-Andre Urke
aprilia RS125 2005
RAVE 2, Fp potte, Powerfilter, Tatt cdi
Peugeot speedfight 2 - Rasskjørt ! - SELGES !
aprilia RS125 2005
RAVE 2, Fp potte, Powerfilter, Tatt cdi
Peugeot speedfight 2 - Rasskjørt ! - SELGES !
Vet ikke, eksosventilen på RS 125 er en helt annen konstruksjon. Foreslår at du spør i underforumet for 125cc.
Sveinf: Hvis sykkelen trenger choke for å gå rent når den er varm så er det et tegn på at blandingen er for mager. Rens forgasserene og sjekk hvilke dyser som er montert. Hvordan så de gamle pluggene ut? Høres ut som om problemet ditt er relatert til bensinblandingen, men det er absolutt verdt å kontrollere/rense eksosventilene. Dette er sykkelens akilleshel, de kan havarere uten forvarsel med fatale konsekvenser.
Grey wire test er beskrevet i manualen, men hvis jeg husker riktig så er den omtrent slik:
Under førersetet er det en grå wire som ikke er koblet til noe. Skru på tenninga og fest den til jord. Eksosventilene vil da stille seg i mellomstille. Skru av tenninga igjen. Du sjekker om det midterste merket på eksosventildrevene stemmer overens med merkene på sylinderene. Ideelt skal det gå an å justere eksosventilene etter disse merkene, men siden det er litt for mye usikkerhet så anbefaler jeg heller følgende metode: Start sykkelen, la den gå seg varm, rus den slik at turtallet blir så høyt at eksosventilene åpner, kutt tenninga, skru av eksosen og kjenn med fingrene om eksosventilene er helt åpne. Hvis de ikke er det, stil dem slik at de er det. Slakke på wirene som i manualen.
Uansett så tyder det at sykkelen din går skikkelig på høyt turtall på at eksosventilene åpner som de skal.
Sveinf: Hvis sykkelen trenger choke for å gå rent når den er varm så er det et tegn på at blandingen er for mager. Rens forgasserene og sjekk hvilke dyser som er montert. Hvordan så de gamle pluggene ut? Høres ut som om problemet ditt er relatert til bensinblandingen, men det er absolutt verdt å kontrollere/rense eksosventilene. Dette er sykkelens akilleshel, de kan havarere uten forvarsel med fatale konsekvenser.
Grey wire test er beskrevet i manualen, men hvis jeg husker riktig så er den omtrent slik:
Under førersetet er det en grå wire som ikke er koblet til noe. Skru på tenninga og fest den til jord. Eksosventilene vil da stille seg i mellomstille. Skru av tenninga igjen. Du sjekker om det midterste merket på eksosventildrevene stemmer overens med merkene på sylinderene. Ideelt skal det gå an å justere eksosventilene etter disse merkene, men siden det er litt for mye usikkerhet så anbefaler jeg heller følgende metode: Start sykkelen, la den gå seg varm, rus den slik at turtallet blir så høyt at eksosventilene åpner, kutt tenninga, skru av eksosen og kjenn med fingrene om eksosventilene er helt åpne. Hvis de ikke er det, stil dem slik at de er det. Slakke på wirene som i manualen.
Uansett så tyder det at sykkelen din går skikkelig på høyt turtall på at eksosventilene åpner som de skal.
ja, det meste tyder på at det er et forgasserproblem, så tenker jeg plukker de av og renser skikkelig. Pluggene så ok ut, men siden sykkelen går fint på høye turtall, der man gjerne kjører, var det vel som forventet.
Skal rense eksosventilene, så får vi se hvordan det ser ut.
Takk for info om testen, skal se om jeg finner ut av det
Skal rense eksosventilene, så får vi se hvordan det ser ut.
Takk for info om testen, skal se om jeg finner ut av det
2 år etter at tipset ble gitt?