Først står det beskrevet i service manualen at jeg skal kjøre sykkelen varm, så fjerne oljen og deretter fylle etter, så kommer dette punktet:
"Check oil level with level screw after running the engine for about 3 mins"
Denne skruen er beskrevet i forb. med motorolje skifte, hva er det jeg egentlig skal gjøre med denne skruen? Er vant til andre sykler at man kontrollerer nivået gjennom ett "glassøye".
Det er beskrevet at man skal bruke SAE 20W/50-A.P.I. SG-CCMC G-4. Bruker dere denne?
Motorolje skifte, div spm.
Motorolje skifte, div spm.
Aprilia RS250 - 2002
[x] Yamaha Thundercat - 1996
[x] Honda NSR 125 - 2002
[x] Honda MT5 - 1998
[x] Aprilia RS50 - 2002
[x] Yamaha Thundercat - 1996
[x] Honda NSR 125 - 2002
[x] Honda MT5 - 1998
[x] Aprilia RS50 - 2002
Det er den phillips/sekskant-skruen som sitter i blokka til venstre og litt ned for kicken. Hold sykkelen beint og skru ut skruen. Det skal være olje akkurat opp til bunnen av skruhullet, altså så nært så mulig uten å renne over. Når du skifter olje er det bare å helle på til det renner ut av dette hullet.
Jeg bruker Motul Transoil Expert, men den er for tynn. Gir noen ganske ekle lyder fra 1. til 2.
Jeg bruker Motul Transoil Expert, men den er for tynn. Gir noen ganske ekle lyder fra 1. til 2.
Re: Motorolje skifte, div spm.
l
Sist redigert av knut den 07 aug 2009, 10:00, redigert 1 gang totalt.
Transoil Expert er racingolje. Min erfaring med den er at den gir ganske tunge girskift. Tror ikke den beskytter girkassa særlig bra heller, den er tross alt beregnet på minst effekttap, ikke best mulig smøreevne.
Nå har jeg ikke alle typebetegnelsene til Motul i hodet, men er ikke 5100 halvbillig halvsyntetisk 10W-40?
Nå har jeg ikke alle typebetegnelsene til Motul i hodet, men er ikke 5100 halvbillig halvsyntetisk 10W-40?
l
l
Ja, du kan bruke den. 5100 er en MC-olje, så den har ingen tilsetninger som er skadelige for clutchen. En 4-takts motorolje er beregnet for å smøre motor, clutch og girkasse. På en totakter trenger du bare egenskaper som gjør oljen optimal for girkasse og clutch. At denne oljen også kunne smurt motoren i en firtakter har ikke noen vesentlig betydning.