Ventiljustering

Kategorien for RSV og Tuono 1000ccm
Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Ventiljustering

Legg innav inunf » 25 apr 2009, 15:44

Hvor ofte skal ventilene justeres? Tror ventilene på Millen var kontrollert på 16 000, nå har den bikket 37 000. Hvordan merker jeg om ventilene er ute av stilling? Er det mye jobb å justere ventilene?

SnurreSprett
Verdensmester
Sted: Mosjøen
Kontakt:

Re: Ventiljustering

Legg innav SnurreSprett » 25 apr 2009, 18:16

Kommer vel an på motorens oppbygging.
Da jeg hadde zx9r var jobben gjort på et par timer, trengte bare å ta av tanken og luftfilterboksen, så kom en til hele toppen fra oversiden, alle vippearmene var også bare og flytte til siden for å bytte chims.
Og dette var vel på rundt 16000km tror jeg.
Mens nå på SXV'n må hele motoren ut, bare det tar et par timer. Så må kammene ut for å komme til chimsene og dermed må alt synkroniseres igjen.
En laaang dags arbeid :) og dette bør gjøres på 9000km

R1 var vel oppe i 45000km intervall.

Varierer stort.

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 25 apr 2009, 19:47

Men hører jeg på lyden om ventilene trenger justering? Tikker vel litt fra innspruten også?

Brukeravatar
Magnus
Vaktmester
MC: RS250 banesykkel en dag?
Sted: UMB
Kontakt:

Legg innav Magnus » 25 apr 2009, 20:59

Du merker at responsen i motoren ikke er så god. På rekkefirer merker du hvertfall at den, når det begynner å bli tid for å justere ventilene, at den nøler litt på gassen når du ruser den (noen ganger). Den er rett og slett ikke helt i hundre :). Ville ikke satset på å høre på bare ventiltikking da det også kan komme fra gammel olje.
- oppdatert mars 2009

SnurreSprett
Verdensmester
Kontakt:

Legg innav SnurreSprett » 25 apr 2009, 21:42

er jo en del lyd i den motoren uansett vil jeg tro.
r vel vanlig at dem blir tungstarta og at di skyter og nøkker litt under kjøring.
Men har aldri merket aymptomene selv ettersom jeg bruker å sjekke jevnlig.
Det som skjer når det merkes er vel at ventilene begynner å ikke stenge skikkelig og at det dermed blir lekkasje, ergo blir den ikke helt frisk.
Har vel ikke direkte noe med ulyd å gjøre..Eller?

Noale
Fersk
Sted: Tromsø

Legg innav Noale » 26 apr 2009, 22:10

Er ikke noe som heter justeringsintervaller i denne sammenhengen.
Kontrollintervaller derimot...

Og det er grei skuring å sjekke klaringene på Millen din. Er bare å gjøre det, ellers vil du gruble å sitte med ørene på stilk resten av sesongen. Justeringa er også grei. Litt plunder med forre sylinder.

Så er det dette med "tikking". Ventilene tikker om det er for store klaringer mellom kam og trykkelementet. Det kan være pga. feil justering, slitt kam, gåene løftere (på sykler med hydrauliske løftere), slitt vippetøy (på antikviteter) eller i verste fall bøyde/deformerte/skadede ventiler. Evt. ventiler som henger.

Når behovet for ventiljustering oppstår på en ellers sunn og frisk motor, er det pga at ventilene "banker" seg inn i ventilsetene. Dermed vil ventilene komme nærmere og nærmere kammen. Klaringene blir for små, og åpningstidene blir feil. Det er ingen mekanisk lyd som avslører dette.

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 27 apr 2009, 06:45

Problemet mitt er at jeg ikke har tid, utstyr eller plass til å få gjort noe med sykkelen på hybelen. Får ikke gjort noe med den før jeg skal hjem i sommerferien.

Er det vanlig at ventilene trenger justering etter 37 000 km? Slik som det ser ut nå så blir det kjørt 200 - 250 mil til før jeg får sommerferie og mulighet til å sjekke. Er det skadelig for motoren å kjøre så lang før jeg gjør noe?

Hvordan er kammene styrt? Er det reimer, kjeder eller drev?

Regner med at jeg kjøper et sett med passende shims, for jeg skal ha denne sykkelen en stund. Er det noen som vet hvilken type jeg skal ha og hvor jeg får kjøpt dem? Er Ebay et bra sted for slikt?

Takk for hjelpen!

Noale
Fersk

Legg innav Noale » 27 apr 2009, 07:46

Er bare å kjenne på magefølelsen om du bør sjekke. Du grubler jo på det nå. Blir sikkert ikke bedre utover sesongen.
Etter 37 000 km. er det slett ikke sikkert at det behøvs noen justering slik jeg kjenner disse motorene. Men jeg hadde ikke fått ro i meg uten å sjekke om dette var en sykkel jeg nettopp hadde kjøpt.

Skjønner ikke hvorfor du skal kjøpe ditt eget shimmsesett om du ikke har en god del sykler (evt. driver litt med skruing som bijobb)? Er jo standard diameter (10mm) som du bare bytter hos hvilket som helst mc-verksted. Gjerne mot et mellomlegg på 50-150 kroner, alt ettersom. Du skal skifte endel shimms for å rettferdiggjøre investeringen i et velassortert shimmsesett (som er et must om det skal være noe poeng i å eie ett). Du ender uansett ofte opp med å bytte om shimms internt slik at du kanskje bare trenger en shimms utenfra. Så er du riktig heldig trenger du 1, 2 eller 3 slike på 80-100 000 km.

Registeret er en kombinasjon av drev og kjeder. Ved ventiljustering er det kun kjedet du kommer i berøring med. Min erfaring er at det enkleste er å stripse fast kjedene til kamdrevet for deretter å løsne selve kamakslingen (etter å ha overettmerket disse). Da slipper du å løsne kjedet fra selve kamdrevet, som igjen står på plass av seg selv. Du må uansett løsne kjedestrammeren.

Vær også obs på drev for balanseakselen (bakre sylinder) som du MÅ holde i riktig posisjon.

Sjekk samtidig innsugsgummien. Har en tendens til å sprekke når de får noen år på seg.

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 27 apr 2009, 17:54

Nei, det er nettopp dette med roen som er problemet mitt. Er student og har eksamen snart, så jeg får ikke gjort noe med det før sommerferien min begynner. Skal selvsagt gå over sykkelen så snart jeg kan, det har vært planen hele tiden. Er egentlig bare ute etter å bli beroliget.

Er det mange sykler som bruker 10 mm shims? Honda? Kawa? Suzuki? Yamaha? BMW?

Har ikke planer om å selge denne sykkelen, så hadde sett for meg at et sett med shims var en lur investering. Har aldri stilt ventiler med shims før, men skrur litt på si, så hadde kanskje vært greit å hatt. Har du greie på pris? Ball park?

Er det noen kjente problemer med registeret? Tenker på at Ducati har jo reimene som MÅ byttes annenhvert år, og VTR har trøbbel med kamkjedestrammerene. Noen lignende problemer på RSV?

Er kamkjedestrammeren manuell eller automatisk?

Tusen takk for svar :)

SnurreSprett
Verdensmester
Kontakt:

Legg innav SnurreSprett » 27 apr 2009, 18:09

Helt standard chims alle MC verksted har.
Og et sett med slike blir nok veeeeldig dyrt. og du får nok aldri brukt alle. Men klart er du i en klubb kan du jo drive med bytting mot en billig penge :)

Edit: finnes to typer vanlig shims. diameter på 10 mm og ca 6mm.
Sist redigert av SnurreSprett den 27 apr 2009, 22:07, redigert 1 gang totalt.

Noale
Fersk

Legg innav Noale » 27 apr 2009, 20:37

Har aldri hørt om registerproblemer her. Hydrauliske strammere. Forbered deg på å leite litt etter den til forre sylinder. Er bare ei "tropp" med umbrakospor.

Brukeravatar
Thorden
Fersk
Sted: Akershus

Legg innav Thorden » 09 mai 2009, 00:26

--
2009 RSV4 Factory

X - 2006 Tuono R
X - 2005 RSVR Factory
X - 2002 RSV Mille R
X - 2001 RSV Mille R

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 27 mai 2009, 21:26

Bilde
Bilde
Bilde

Så, hva gjør jeg nå?

Stripse fast kamkjedet i drevene, merke posisjonen til balanseakslingen mot bakerste kamakslingen og skru av det som holder kammene ned mot toppen? Hvor skal jeg måle klaringen egentlig? Har lett i manualen(e) men kan ikke finne noe om ventiljustering.

Endring: Jeg fant jeg fant! Men kunne gjerne tenkt meg litt forklaring alikevel, var ikke noen gode illustrasjoner i manualen.

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 29 mai 2009, 18:28

Da har jeg målt klaringen. Var for lite på høyre innsug bakre sylinder og høyre eksos og venstre innsug på fremre sylinder.

Så, hvordan går jeg frem for å justere disse? Stripser og merker kjede, drev og balanseaksling, slakker opp kamkjeda og skrur av festene for kammene?

SnurreSprett
Verdensmester
Kontakt:

Legg innav SnurreSprett » 29 mai 2009, 19:28

Det er jo en metode for å sørge for at kjede og drev ikke kommer ut av stilling.
Men hva står i manualen om det?
På SXV'n er det hull i veiv og kammer som det skal stikkes "pinner" i for å holde det i rett possisjon.

Uansett. Når du har målt rett åpning så må se hva papirene sier om min-max åpning.
Litt dårlige bilder men det ser ut til at du må av med kammene for å komme til kimsene..??
Kimsene ligger oppå ventilstangen, muligens under en "hette på et par cm som dekker over ventilstang og ventilfjæren.
Så må du lese tallet på kimsene eller måle dem med micrometer "skyvelære går om du har godt syn og er vant til å bruke ett" ettersom kimsene stiger med 5 hundredeler er micrometer sikrest.
så er det å finne en sjappe som selger/bytter disse. Muligens kan du bytte om på noen og kjøpe resten.
Jeg fikk ikke tak i sist å måtte slipe dem ned. Meeeget nøysommelig arbeid...!!!!

Men hold tunga rett i munnen og regn rett vei. Ettersom det blir for trangt må du ha mindre kims..

Så må du være nøye med at kammer kommer på rett i forhold til veiven når du monterer kammene og kjeden igjen.

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 30 mai 2009, 11:14

Står veldig dårlig forklart i manualen. Står noe under "disassebling the engine" og resten under "reassembling the engine". Er ikke et eget kapittel/avsnitt for ventiljustering, alt mer eller mindre forutsetter at man skal demontere hele motoren.

Har stripsa fast kjeda i dreva, og merket balanseakslingen. Prøver å få av festet for kammene, men det rikker seg ikke på den siden kjeden og drevene er. Skal jeg løsne drevene fra kammene? Skal jeg løsne balanseakslingen? Hva skal jeg gjøre?

SnurreSprett
Verdensmester
Kontakt:

Legg innav SnurreSprett » 30 mai 2009, 18:50

Regner med du har tatt av kjedestrammeren..??
Isåfall er det vel mulig å ta kjeden av drevene vil jeg tro, og da trengs vel ikke drevene å skrues av kammene.
For det er vel en mulighet for at drevene er konisk montert på kammene uten noen form for låsing annet en presset fra skruene. Og da må du vite hvor veiv og kammer skal stå i forhold til hverandre.

Men skal du ikke snurre på veiva og ikke tar av drevene på kammene kan du merke på drevet og kjeden for å kunne sette det helt likt tilbake igjen.

Med fester til kammene regner jeg med du mener lagerbukkene?
Der er det lurt å løsne litt på alle bolter før du begynner å skru boltene helt ut, her er jo et viss press på bukkene og da eleminerer en muligheten for at noe skal bli skjevt. Samme når en setter det ihop igjen. Ta litt og litt på hver bolt når det begynner å bli press på det.

Vanskelig å si helt ut fra bildene hva du skal gjøre. så dette blir mer generelle tips etter min erfaring.På SXV'n må drevene av, og dem sitter konisk på kammen med en bolt for å presse det ihop.
Så jeg måtte låse av veiva og kammen i rett possisjon før tannhjul ble skrudd fast.

Noale
Fersk

Legg innav Noale » 04 jun 2009, 12:14

http://www.geocities.com/sl_mille/valves.html

Bruk denne som rettesnor. Er greit illustrert og greit forklart.

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 04 jun 2009, 16:20

Ja, fikk den linken med noen på apriliaforum.com. Er nesten ferdig nå, mangler bare å sette sammen bakerste sylinder.

Gå tilbake til «RSV/Tuono»