Goretex-settet mitt begynner å bli slitt, og burde nesten vurdere alternativenen her.
Skinn vs. goretex?
- torvald
- Webmaster
- MC: Aprilia RS 125, 05mod
- Sted: Tau, Rogaland
- Kontakt:
Skinn vs. goretex?
Som trådtittel sier. Hva foretrekker du og hvorfor?
Goretex-settet mitt begynner å bli slitt, og burde nesten vurdere alternativenen her.
er en person som vet ganske mye om svært lite og som fortsetter å lære mer om mindre og mindre inntil jeg omsider vet så godt som alt om ingenting.
Jeg har nettop kjøpt meg en Goretex regnjakke og den funker fjell. Er tynn, men holder meg tørr og ganske varmt for å være en regnjakke.
Har kjørt med Softshell før, det tåler lite vann og er ikke vindtett i høy fart. Funker bra på dager med opphold/lett regn.
Har vurdert å kjøpe skikklig kjøre utstyr, men har ikke blitt noe av det. Skinnjakker er vistnok bedre enn tekstil i regn, siden de tørker raskt.
Har kjørt med Softshell før, det tåler lite vann og er ikke vindtett i høy fart. Funker bra på dager med opphold/lett regn.
Har vurdert å kjøpe skikklig kjøre utstyr, men har ikke blitt noe av det. Skinnjakker er vistnok bedre enn tekstil i regn, siden de tørker raskt.
- Even
- Pensjonert admin/mod
- MC: Aprilia RS 125
- Sted: Hønefoss
I skinn blir du gjennomvåt, mens i tekstil så har du en "regnstopper" innenfor stoffet. Minuset med tekstil er at de blir tunge i regn. Heldigvis for tekstil elskere har det kommet en ny teknologi som gjør at vannet stoppes utenifra, men dette er foreløpig dyrt etter hva jeg har hørt.
Skinn er mer slitesterkt og sikrere. En skinnbukse kan bli klam på varmedager og er vanskelig å ta utenpå andre klær som f.eks olabukse.
Jeg snakker ikke av ærfaring, men av hva jeg har lest meg til. Selv kommer jeg til å kjøpe skinnjakke og tekstil bukse, ettersom den er lettere å smelle utenpå andre klær!
Skinn er mer slitesterkt og sikrere. En skinnbukse kan bli klam på varmedager og er vanskelig å ta utenpå andre klær som f.eks olabukse.
Jeg snakker ikke av ærfaring, men av hva jeg har lest meg til. Selv kommer jeg til å kjøpe skinnjakke og tekstil bukse, ettersom den er lettere å smelle utenpå andre klær!
Aprilia RS 125 2005 RED

-
SnurreSprett
- Verdensmester
- Sted: Mosjøen
- Kontakt:
Kommer an på kjøringen din.
Kjører du uansett vær går du for goretex.
Er du en finværskjører går du for skinn.
Er du en hensynslaus dust å kjøre går du også for skinn.
Goretex holder deg tørr og varm er større og tykkere, men tåler ikke en tipp. Blir fort huller i det.
Skinn er mer smidig til kroppen og beskytter en mye bedre ved en tipp.
Har tippet med begge deler og skinn er det eneste som ikke har blitt store skader på1
Har kjørt med skinn i maange år og goretex i nesten like mange år.
Begge blir tunge når dem blir våte men skinn tar flere dager å få tørt, Goretex er bare å ta på for det tørker når du kjører uten at du blir kald og våt.
Går an å impregnere skinn så det tåler litt mer hvis en bare kjører småturer. For lengre turer med skinn må en ha regntrekk å tre over, det er ikke så veldig behagelig men holder en tørr.
Nå er det kommet skinn med DRY WAY som er et lignende stoff som i goretex. (som Halvarrson bruker)
Har ingen erfaring med det men høres genialt ut, Men foreløpig er det kun "costom" klær som har kommet med dette og ikke di med litt mer tøffe og med racing preg
Kjører du uansett vær går du for goretex.
Er du en finværskjører går du for skinn.
Er du en hensynslaus dust å kjøre går du også for skinn.
Goretex holder deg tørr og varm er større og tykkere, men tåler ikke en tipp. Blir fort huller i det.
Skinn er mer smidig til kroppen og beskytter en mye bedre ved en tipp.
Har tippet med begge deler og skinn er det eneste som ikke har blitt store skader på1
Har kjørt med skinn i maange år og goretex i nesten like mange år.
Begge blir tunge når dem blir våte men skinn tar flere dager å få tørt, Goretex er bare å ta på for det tørker når du kjører uten at du blir kald og våt.
Går an å impregnere skinn så det tåler litt mer hvis en bare kjører småturer. For lengre turer med skinn må en ha regntrekk å tre over, det er ikke så veldig behagelig men holder en tørr.
Nå er det kommet skinn med DRY WAY som er et lignende stoff som i goretex. (som Halvarrson bruker)
Har ingen erfaring med det men høres genialt ut, Men foreløpig er det kun "costom" klær som har kommet med dette og ikke di med litt mer tøffe og med racing preg
Skinn. Passformen er mye bedre, du slipper å se så mye albue i speile, er tryggere og ser mye bedre ut. Bakdelene med skinn er at det kan sprekke om du tørker det feil etter en regnskur, og at det holder mindre på varmen enn skikkelig Gore-texklær.
Ellers mener jeg at det er viktig å skille mellom tekstilklær med Gore-tex og tekstilklær. Vet at mange kaller alt som ikke er skinn for Gore-tex, men det er feil. De fleste rimelige kjøredresser i tekstil har en eller annen "tex" som visstnokk skal være både vind og vanntett. Disse fungerer i varierende grad. Klær med skikkelig Gore-tex er GARANTERT vanntette, du kan altså gå tilbake til butikken og klage om du blir våt.
Hva som er best kommer vel ann på hva slags vær du bruker å kjøre i. Med skikkelig Gore-texklær kan du kjøre i pissregn hver dag, uten å bli våt. Kjører du bare på solskinnsdager er skinn best. Styr unna de rimeligste skinndressene, gå for et kjent merke. Du får det du betaler for, både når det gjelder skinn og tekstil.
Når det gjelder tekstilklær kan jeg absolutt annbefale Rukka. Dyre klær, men ekstrem kvalitet og de holder deg varm og tørr uansett hva. Mye brukt av politiet, kjøreskolelærere, MC-bud og andre som kjører mye MC.
Selv har jeg to IXS skinndresser, og er svært fornøyd med det merket. Arlen Ness, Alpinestars, Dainese, Spidi, Spyke osv. skal også være gode merker med gode produkter.
Ellers mener jeg at det er viktig å skille mellom tekstilklær med Gore-tex og tekstilklær. Vet at mange kaller alt som ikke er skinn for Gore-tex, men det er feil. De fleste rimelige kjøredresser i tekstil har en eller annen "tex" som visstnokk skal være både vind og vanntett. Disse fungerer i varierende grad. Klær med skikkelig Gore-tex er GARANTERT vanntette, du kan altså gå tilbake til butikken og klage om du blir våt.
Hva som er best kommer vel ann på hva slags vær du bruker å kjøre i. Med skikkelig Gore-texklær kan du kjøre i pissregn hver dag, uten å bli våt. Kjører du bare på solskinnsdager er skinn best. Styr unna de rimeligste skinndressene, gå for et kjent merke. Du får det du betaler for, både når det gjelder skinn og tekstil.
Når det gjelder tekstilklær kan jeg absolutt annbefale Rukka. Dyre klær, men ekstrem kvalitet og de holder deg varm og tørr uansett hva. Mye brukt av politiet, kjøreskolelærere, MC-bud og andre som kjører mye MC.
Selv har jeg to IXS skinndresser, og er svært fornøyd med det merket. Arlen Ness, Alpinestars, Dainese, Spidi, Spyke osv. skal også være gode merker med gode produkter.
- Petter
- Støttespiller
- MC: Aprilia RS 125 Spains No1
- Sted: Hønefoss
Blir litt feil å si at man blir gjennomvåt i skinn, for det skal tåle noen timer med regn
EDIT: Hvis det er riktig impringnert
Jeg bruker skinn jakke fordi jeg syntes dette ser mye bedre ut + at det ikke blir vått med en gang.
Som bukse så bruker jeg Goretex fordi dette er lett å dra utenpå olabukse (bruker egentlig kjørebuksen lite da, desverre)
Er vel også greit å si at skinn er en del sikrere enn goretex fordi med skinn så bremser det ned hvis du tryner på asfalt, mens med goretex så bare sklir du videre bortover
Jeg bruker skinn jakke fordi jeg syntes dette ser mye bedre ut + at det ikke blir vått med en gang.
Som bukse så bruker jeg Goretex fordi dette er lett å dra utenpå olabukse (bruker egentlig kjørebuksen lite da, desverre)
Er vel også greit å si at skinn er en del sikrere enn goretex fordi med skinn så bremser det ned hvis du tryner på asfalt, mens med goretex så bare sklir du videre bortover
X -07 Aprilia rs125 Spains<33 - Kondemnert ;(
- HyPaH
- Støttespiller
- MC: Aprilia RS 125 '07
- Sted: Hurdal
- Kontakt:
Re: Skinn vs. goretex?
Jeg har 2 delt skinndress. Buksa har man en tendens til å bli ganske våt i regn, mens jakka er det kun på et lite punkt ved skuldrene! For øyeblikket kjører jeg med Cordura bukse og skinnjakke. Meget god kominasjon i mine øyne 
- Seat Leon4 1,8T x - Kawasaki KX250
x - BMW 320 E36 x - Crosskart YZ250
x - BMW E34 525 x - Aprilia RS 125 '07
x - BMW E28 518 x - Honda MT5
"Burn rubber, not your soul"
x - BMW 320 E36 x - Crosskart YZ250
x - BMW E34 525 x - Aprilia RS 125 '07
x - BMW E28 518 x - Honda MT5
"Burn rubber, not your soul"
Kjører\kjørte selv med tekstil 
Goretex jakke fra MP-asu, og den er faktisk vanntett, har i hvertfall ikkje blitt våt i den, og eg har kjørt en del i regnvær
Buksa er etteller anna jalla merke, og derfor er den ikkje like vanntett, tåler litt men ikkje mykje :p
Uansett ville bare tippe folk om MP-asu, er egentlig en litt billigere versjon av Rukka
Veldig rimelige klær!
Har forresten lyst på skinn, ser litt tøffere ut
Goretex jakke fra MP-asu, og den er faktisk vanntett, har i hvertfall ikkje blitt våt i den, og eg har kjørt en del i regnvær
Buksa er etteller anna jalla merke, og derfor er den ikkje like vanntett, tåler litt men ikkje mykje :p
Uansett ville bare tippe folk om MP-asu, er egentlig en litt billigere versjon av Rukka
Veldig rimelige klær!
Har forresten lyst på skinn, ser litt tøffere ut
-Dragzyer
jeg kjører jofama ( svenske gortex klær) jakke og scott bukse. dette sakl være gortex klær! de er så godt som vanntette og holder varmen "ok" man blir litt kjølig etter en times kjøring. men varmere en ellers. når det regner så blir klærne våte og jeg blir bare fuktig,, så genseren jeg har hatt på meg kan være littegran fuktig. har aldri prøvd skinn men lyst prøve men koster;) det er og en stor forskjell! skinn jakke koster nesten det samme som et gortex sett...
audi 90 quattro 2.3l .
- HåkonR
- Bronze
- MC: Aprilia RS 125 gp-1
- Sted: ski, akershus
- Kontakt:
Jeg har et goretex sett fra dainese. Har aldri opplevd å bli fuktig eller kjenne til fuktighet i det hele tatt inne i dressen (I sprutregn!). Samme gjelder skoene (dainese) og halsen (halvarssons). Utrolig fornøyd med det jeg kjøpte! Holder vær og vind ute, holder deg varm, hvis du tar ut foret er den perfekt til sommervarmen også.
Alt i alt er jeg kjempefornøyd med at jeg valgte goretex. Eneste på klærne mine som ikke holder alt vannet ute er hanskene. Men det er tynne sommerhansker.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd med at jeg valgte goretex. Eneste på klærne mine som ikke holder alt vannet ute er hanskene. Men det er tynne sommerhansker.
Aprilia rs 125 '02
Jeg har Lindstrands skinnjakke. Jeg syntes skinn ser litt bedre ut enn tekstil, hvertfall på R-sykler
har hatt begge deler selv, men jeg syntes skinn er mest behagelig å ha på, pluss at jeg syntes det føles sikrere, men kan godt bare være meg det. jeg blir ikke våt igjennom skinnet, det har jeg aldri blitt, og jeg har kjørt i sinnsykt øs pøs regnevær. det eneste stedet jeg blir våt gjennom jakka, er på innesidene av armene, for der er det ikke skinn, men et annet tekstil-stoff, som gjør at jakka puster og noe greier
Jeg kan hvertfall anbefale Lindstrand jakkene, de har utrlig mange fete skinnjakker, som ser veldig bra ut når du har de på
Jeg kan hvertfall anbefale Lindstrand jakkene, de har utrlig mange fete skinnjakker, som ser veldig bra ut når du har de på
- Simendinho
- Mekaniker
- Sted: Akershus, Jessheim
- Simendinho
- Mekaniker
- Sted: Akershus, Jessheim