MC forsikring diskusjonstråd
MC forsikring diskusjonstråd
Hei.
Det går ofte topic emner som handler om forsikring. Så tenkte isteden for at alle skal poste en "forsikrings-topic" hver, så kan vi bruke denne tråden til å diskutere alt innen forsikring og forsikringsselskaper. Kan også være mulig å diskutere bil forsikring, men i hovedsak skal det være MC. Post også gjerne hva du betaler i forsikring, hvilken type forsikring, hvilket forsikringsselskap, hvilken sykkel, hvilken årsmodell, hvor lenge du har hatt lappen, din alder og fylke.
Kan begynne med mitt spørsmål.
Øker man bonus ved å bare ha ansvarsforsikring/trafikkforsikring?
- Anton
Det går ofte topic emner som handler om forsikring. Så tenkte isteden for at alle skal poste en "forsikrings-topic" hver, så kan vi bruke denne tråden til å diskutere alt innen forsikring og forsikringsselskaper. Kan også være mulig å diskutere bil forsikring, men i hovedsak skal det være MC. Post også gjerne hva du betaler i forsikring, hvilken type forsikring, hvilket forsikringsselskap, hvilken sykkel, hvilken årsmodell, hvor lenge du har hatt lappen, din alder og fylke.
Kan begynne med mitt spørsmål.
Øker man bonus ved å bare ha ansvarsforsikring/trafikkforsikring?
- Anton
Her skal det stå noe fornuftig.
Re: MC forsikring diskusjonstråd
Du får bonus/øker bonus uansett hva slags forsikring du har og du kjører skadefritt
usikker på om du kanskje får MER i bonus av full-kasko ?
usikker på om du kanskje får MER i bonus av full-kasko ?“I take risks, not to escape life, but to stop life escaping me.”
Cagiva mito sp525
Cagiva mito sp525
- NoName
- Wannabe admin
- Sted: Sotra, Bergen, Hordaland
- Kontakt:
Noen som vet kordan forsikring på exc 125 er?
Aprilia rs 125
Yamaha tzr 125
Tidligere sykler:
Kawasaki kx 65
Honda cr 85
Yamaha tzr 125
Tidligere sykler:
Kawasaki kx 65
Honda cr 85
mekka meg grei forsikring gjennom dnb jeg, fikk det billig siden pappa er sånn skikkelig bonus gull medlem driit der
betaler 1600 i året og første året med sykkel 
Yamaha wr125x 2013 modell!
titleist is the shitt!
titleist is the shitt!
KTM EXC 300 10
KTM EXC 125 08
BMW E39 540Ia 97
x:
Yamaha YZ 250 05
Aprilia RS 125 06
KTM EXC 125 08
BMW E39 540Ia 97
x:
Yamaha YZ 250 05
Aprilia RS 125 06
Kåpe sykler generelt er dyrt å forsikre i forhold til sm
Mye mer som kan bli skadet og som regel dyrere skader på en racing sykkel enn en supermotard hvis man skulle gå i bakken!
Vil tro det er billigere å forsikre en KTM EXC 125 enn en Aprilia RS125..
Mye mer som kan bli skadet og som regel dyrere skader på en racing sykkel enn en supermotard hvis man skulle gå i bakken!
Vil tro det er billigere å forsikre en KTM EXC 125 enn en Aprilia RS125..
Ah, sweet! Tenkte å ordne meg bare ansvar på bilen jeg kjøper, bare for å bygge opp bonus på den billige måten.
Kåpesykler er dyrere generelt enn motarder når du kommer oppover. Dessuten, går du i bakken med en motard, så tar du det neppe på forsikringa med mindre det er snakk om større chassis skader. Mens på racing blir det så fort dyrt, at mange faktisk velger å gå til forsikringsselskap med det. Det er min teori til at å forsikre en racing sykkel er dyrere enn en motard.
Kåpesykler er dyrere generelt enn motarder når du kommer oppover. Dessuten, går du i bakken med en motard, så tar du det neppe på forsikringa med mindre det er snakk om større chassis skader. Mens på racing blir det så fort dyrt, at mange faktisk velger å gå til forsikringsselskap med det. Det er min teori til at å forsikre en racing sykkel er dyrere enn en motard.

- NoName
- Wannabe admin
- Sted: Sotra, Bergen, Hordaland
- Kontakt:
Takker for svar alle sammen! Var det eg trodde
Ikkje en dum teori Anton! Gir mening 
Ikkje en dum teori Anton! Gir mening Aprilia rs 125
Yamaha tzr 125
Tidligere sykler:
Kawasaki kx 65
Honda cr 85
Yamaha tzr 125
Tidligere sykler:
Kawasaki kx 65
Honda cr 85
Jeg tror også at ulykkesstatistikken har MYE å si. Er nok mange flere som går i bakken med R-sykkel og går til forsikringselskapet med det, enn med motard... Men det var kanskje det Anton prøvde å si 
RS Tuono 125 (***SOLGT***)
FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter
FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter
Ja, det er jo også visse "risiko" sykler.. Feks RS50 hadde visstnok dyrere forsikring enn mange andre mopeder fordi det var lett å trimme dem.. 
RS250 er mareritt å forsikre.
Selv med 40%bonus
Faktisk bare 2selskap som var villig til å forsikre den i det hele tatt. En 2005mod R1 derimot var ingen problem. Så RS250 er høyere på statistikken enn R1 tydeligvis
Men så sant sykkelen er klassifisert som R så blir det fort en dyr affære. Mange sykkler finnes det heldigvis 2versjoner av. Gjerne en R og en S som er stort sett samme sykkelen, bare ikke en renblods R, men som gjerne har samme motor, dempere osv.
Kunsten er å unngå å si ifra ved skade så sant man ikke har totalkondemnert sykkelen. Mindre kostnader bør man helst dekke selv. Ulykke er ulykke i forsikringselskapene sine øyne uansett hvor stor eller små de er. Noe som henger igjen LENGE i systemene deres og som kan være med på å øke prisen kraftig dersom man skal ha seg en ny sykkel.
Bonus har relativt veldig lite å si slik eg har sett det. Spesielt dersom man har hatt en ulykke før. Dersom man har kjørt skadefritt så har det selvfølgelig litt mere å si. Bonusen viser bare et speilbilde over hvor flink man har vært osv slik eg har erfart.
Det man sparer MYE på er:
-Være eneste fører av sykkel
-Bruke kjøreutstyr (helst nevn at du bruker kjøresko,hansker,skikkelige klær/skinndress SAMT ryggskinne! <-- Fikk 5%avslag bare på ryggskinna)
-Sykkelen står i LÅST garasje
-Forsikringsgodkjent skivelås
-Nevn at den har ABS dersom den har den
Bare med disse tingene så har man plutselig oppnådd gjerne 40-50% avslag i prisen... Også hjelper det jo seff veldig mye om man er over 23år siden man tydeligvis er mere erfaren/voksen når man kommer over den alderen
Har forsket litt forskjellig når det gjelder forsikring og slikt da eg har hatt enormt mange sykkler oppover tiden av forskjellig kaliber samt sjekket priser og slikt på sykkler eg har hatt i siktet tidligere, men blitt stoppet pga prisen eller avslag på forsikring.
Kan også nevne at eg har hatt en mc ulykke tidligere så har vært pain in the ass å skaffe forsikring til tider. Kjørte bare med ansvar på sykkelen så mistet ikke bonus, men var personskade innblandet så det henger en del igjen der.
-Stian
Edit: Og ja, R er forbanna dyrt å forsikre i forhold til Motard. Sjekket prisen på SXV550 vs. RS250. Fullkasko på SXV550 kostet 7000kr i året for meg mens på RS'en endte det opp på nærmere 19.000kr. Delkasko var heldgvis bare 5000kr for RS'en mens SXV'en kostet 1500kr...
Selv med 40%bonus
Men så sant sykkelen er klassifisert som R så blir det fort en dyr affære. Mange sykkler finnes det heldigvis 2versjoner av. Gjerne en R og en S som er stort sett samme sykkelen, bare ikke en renblods R, men som gjerne har samme motor, dempere osv.
Kunsten er å unngå å si ifra ved skade så sant man ikke har totalkondemnert sykkelen. Mindre kostnader bør man helst dekke selv. Ulykke er ulykke i forsikringselskapene sine øyne uansett hvor stor eller små de er. Noe som henger igjen LENGE i systemene deres og som kan være med på å øke prisen kraftig dersom man skal ha seg en ny sykkel.
Bonus har relativt veldig lite å si slik eg har sett det. Spesielt dersom man har hatt en ulykke før. Dersom man har kjørt skadefritt så har det selvfølgelig litt mere å si. Bonusen viser bare et speilbilde over hvor flink man har vært osv slik eg har erfart.
Det man sparer MYE på er:
-Være eneste fører av sykkel
-Bruke kjøreutstyr (helst nevn at du bruker kjøresko,hansker,skikkelige klær/skinndress SAMT ryggskinne! <-- Fikk 5%avslag bare på ryggskinna)
-Sykkelen står i LÅST garasje
-Forsikringsgodkjent skivelås
-Nevn at den har ABS dersom den har den
Bare med disse tingene så har man plutselig oppnådd gjerne 40-50% avslag i prisen... Også hjelper det jo seff veldig mye om man er over 23år siden man tydeligvis er mere erfaren/voksen når man kommer over den alderen
Har forsket litt forskjellig når det gjelder forsikring og slikt da eg har hatt enormt mange sykkler oppover tiden av forskjellig kaliber samt sjekket priser og slikt på sykkler eg har hatt i siktet tidligere, men blitt stoppet pga prisen eller avslag på forsikring.
Kan også nevne at eg har hatt en mc ulykke tidligere så har vært pain in the ass å skaffe forsikring til tider. Kjørte bare med ansvar på sykkelen så mistet ikke bonus, men var personskade innblandet så det henger en del igjen der.
-Stian
Edit: Og ja, R er forbanna dyrt å forsikre i forhold til Motard. Sjekket prisen på SXV550 vs. RS250. Fullkasko på SXV550 kostet 7000kr i året for meg mens på RS'en endte det opp på nærmere 19.000kr. Delkasko var heldgvis bare 5000kr for RS'en mens SXV'en kostet 1500kr...
Om du kjører laveffekt eller ikke har også ganske mye å si. Utrolig mange faktorer som spiller inn.
Jeg fikk pris på 11 736kr for fullkasko og 4615kr for delkasko på en RS250, og jeg innehar ikke engang førerkort!
Jeg fikk pris på 11 736kr for fullkasko og 4615kr for delkasko på en RS250, og jeg innehar ikke engang førerkort!
Jo, de gjør det hos noen forsikringsselskaper. De gir deg mer rabatt om du har hatt førerkort i 5 år, enn om du har hatt førerkort i 1 år. 
- kristerrene
- Fersk Racer
- Sted: Levanger
Noen som vet av et billig forsikringselskap? Jeg har en Aprilia RS 125. Dette blir min første forsikring, og jeg setter den i mitt eget navn med tanke på bonus til sener forsikring.
Krister René Stiklestad
Aprilia RS 125! FP-Anlegg, Rave 1, powerfilter, CDI sperre tatt.
det beste er vell å ringe litt rundt å høre med de forskjellige
jeg har dnb selv og betaler 1600 i året 
jeg har dnb selv og betaler 1600 i året Yamaha wr125x 2013 modell!
titleist is the shitt!
titleist is the shitt!
- kristerrene
- Fersk Racer
Har beregnet pris på endel forsikringer, skal ringe sparebank etterhvert. Har ikke funnet noen billige forsikringer enda.
Krister René Stiklestad
det er ganske dyrt å forsikre en rs125 når man ikke har noe bonus ellns 
titleist is the shitt!
titleist is the shitt!
Prøv med If eller Gjensidige. De pleier å være grei mot den yngre garde 

- kristerrene
- Fersk Racer
Fikk billigst på Storebrand med en pris på 280 kroner pr. måned. 

Krister René Stiklestad
- kristerrene
- Fersk Racer
Haha, sparebank1 ville ikke godta forespørselen min om forsikring. Jeg var der å snakket med ei dame, hun stilte meg noen som spørsmål angående sykelen sånn som modell osv. Så gikk hun å snakket med noen andre på kontoret, og kom tilbake og spurte meg "dette er en rask motorsykkel, er det ikke?" Og jeg bare "ehhh, neeii
" Hun måtte ringe til noen i Trondheim å spørre om de kunne forsikre den. Huff, for et styr det ble. Bortkastet møte.
veldig kjipt å ikke ha fått skilt enda
" Hun måtte ringe til noen i Trondheim å spørre om de kunne forsikre den. Huff, for et styr det ble. Bortkastet møte. veldig kjipt å ikke ha fått skilt enda
Krister René Stiklestad
hmm, 280kr mnd var ikke så ille, selvom jeg betaler 1500 i året hos dnb 
titleist is the shitt!
titleist is the shitt!
- kristerrene
- Fersk Racer
ahh, heldiggris. tenkte å forsikre i sparebank1 siden jeg er kunde der ellers, men det gikk ikke. får vel ringe storebrand da...
Krister René Stiklestad
Betaler 15k for rs'en og sxv'en i året og det var det BILLIGSTE eg fant 

- eiriklygre
- Silver
- Sted: Ein time fra Bergen , (Lygra)
- Kontakt:
Forhørte meg litt fram om priser på forsikring. Fikk pris på kr 3000kr i året av Storbrand på ein Aprilia RS 125 2006,det samme var det med Honda NSR 125 2003. Med bare 20%, men da var den registrert på min far (men andre kan kjører sykkelen).Men di ville ikkje godta det uten at vi flytta bilen og på Storbrand, men like vel så var det veldig billig i forholdt til Gjensidige som skulle ha 17000kr på ein Aprilia RS 125 2006 i året, etter den kalkulatoren på nettet.
Anbefaler Storbrand på det sterkeste.
Anbefaler Storbrand på det sterkeste.
Gliset mitt: viewtopic.php?f=26&t=10668
Honda cr 85 2004
Aprilia RS 125 07 Spain edtion
Delortho VHST 34, Arrow effekanlegg,Luft filter sperra tatt, rave 1, 140 dyse.
Honda cr 85 2004
Jeg har jo nettopp kjøpt sykkel forsikring i gjensidige nå står jo den på pappa til jeg får lappen men jeg betaler 6000 i året men har ikke full forsikring får kun igjen penger om jeg kresjer å det ikke er min feil
ellers så blee det 15 890 kr i åre fikke jeg beskjed om
litt kjipt men skal bytte forsikring neste år

- kristerrene
- Fersk Racer
eirik: jeg fikk ikke forsikring på storebrand, var ikke gammel nok
Skal du registrere forsikringa på deg selv?
Krister René Stiklestad
- eiriklygre
- Silver
- Sted: Ein time fra Bergen , (Lygra)
- Kontakt:
Nei den står på pappa, men eg har fult lov til å kjøre sykkelen
.
Gliset mitt: viewtopic.php?f=26&t=10668
Honda cr 85 2004
Honda cr 85 2004