Tenkte jeg skulle legge ut en guide om hvordan man sprøyte lakerer, og oppnår et godt resultat!
Før du i det hele tatt tenker på å begynne å pusse, må du vaske deln med avfettning eller lingnede (jeg anbefaler disel)(vis delen er oljete) deretter vasker du delene med tynner.
Deretter kan du begynne å pusse vis flaten er litt grov, eller sliten i lakken kan du starte med så grovt papir som 120 deretter går du over til 240 og finpussen i 400 papir, ikke bruk finere pair enn 400 eller så får grunninga litt dårlig feste.Vis lakken flasser veldig vil jeg anbefale å pusse vekk den gamle lakken helt.
Etter finpussen med 400 papir vasker du delen med tynner, og blåser over delen med en blåsepistol (da får du vekk alt av støv og lingnende som likker på lakken i sprekker etc.) så kan du begynne å grunne, grunninga er ganske enkel å jobbe med, jeg anbefaler syregrunning på det sterkeste. Da den hindrer rust eller korupsjon i lakken/metalet under. vis du lakker på plast bruker du plast primer.
Etter du har sprøytet på grunninga pusser du over biten med 800 vannpapir, deretter pusser du over delen med 1200 papir (obs: ikke puss hardt, bare stryk over delen, som du gjør med en kattepus)
Så vasker du over delen med tyner igjen, bruk gjærne en nylonstrømpe (da den ikke loer) så sprøyter du over med lakken, du må ha god tolmodighet med dette, ikke rush. Start med et fint lag som dekker delen, vent 30-45 min til lakken er seig, da kleber det andre strøket seg på lakken og du kan sprøute på litt mer. etter du har spøyta på det andre strøket venter du 30-45 min igjen, og sprøyter tredje og siste lag med lakk til flaten blir blank.
Vis du skal ha klarlakk på delen vil jeg anbefale og pusse over lakken med 1200-1600 papir ikke mye, bare stryk over og vask med tynner. Deretter sprayer du på klarlakk, først et strøk og vent i 30-45 min og så to strøk så den dekker platen og blir blank. Klarlakk kan du legge på så mange ganger du vil, for å få dybde i lakken.
Ps: Kompressoren bør ha et trykk på rundt 3-4 bar trykk. jeg vil også anbefale ikke kjøpe den aller billigste sprøyta du finner, da den har en tendens til å spytte litt mye.
også beundrer du den strøøøkene delen du nettopp har lakket
Håper dette hjelper, for de som lurte på åssen framgangs måten for å lakke med sprøyte er
-Dag Fredrik-