Hvordan skru sammen en splittet motor, Rotax 122

Her kan du skrive en guide. Brukes ikke som diskusjonsforum
Brukeravatar
Slugg
Bronze
Sted: Halden

Hvordan skru sammen en splittet motor, Rotax 122

Legg innav Slugg » 05 sep 2010, 13:20

Ja jeg får da prøve og lage en guide hvordan man skrur rotax 122 motoren sammen når den er i splittet tilstand, så skal prøve og forklare så godt jeg kan ;)

Først av alt så må du såklart ha alle delene du trenger for og få den sammen, som innebærer motorblokkene, girkassa, veiva, alle lagrene på plass, starteren, alle skruene, balansedrevene, alle skruene og resten er småting .
Bilde
Start slik at du har høyere motorblokken liggenes, så legger du bare noe over for og beskytte girkassa så det ikke kommer masse dritt ned i osv, siden det er ikke bra :p Så er planene og få inn veiva og lageret inn i motorblokka, hvordan i huleste gjør man det?
Bilde
Jo, metoden jeg brukte var og fryse ned veiva ( da vil metallet krympe ) og varme motorblokka med varmepistol ( som utvider blokka ), jeg brukte da i dette tilfellet gassbrenner, men da må man være forsiktig så man ikke smelter simmeringen som er på innsiden. Så skal det egentlig ikke være så veldig hardt og få den inn, men til tider så kan det hende at det blir litt for trangt, og da skal det gå fint og slå på toppen av veiva med en GUMMI/plastikk hammer, IKKE JERN/METALL HAMMER, dette vil da skade veiva veldig og kan gjøre veiva skjeiv i værste fall. Så vips om du gjør det riktig så vil du sitte igjen med veiva inne sån som bildet under :)
Bilde
Bilde
Og da var så og si det værste gjort, da bare henter du den midterste motorblokka og legger på plass, og husk selvfølgelig pakninger ;) Den skal egentlig være relativt lett og få på plass den midterste blokka, men om den ikke smetter på plass så lett så er det bare og banke forsiktig på rundt på blokka så hopper den på plass. Husk også og skru fast der hullene som går ann og skru hittil, for all del ikke glem og skru sammen motorblokkene i hverandre! Hehe. Da vil det se ut som på bildene under
Bilde
Bilde
Så nå har du fått sammen motorblokkene (midterste og høyere siden) Så da er det bare og plassere balansedrevene , oljepumpedrevet og det ståldrevet som driver clutchen. Husk og få balansedrevene (de gule drevene) Helt riktig, altså strek mot strek mellom balansedrevene og den stanga den er festet på, du vil se et merke på balansedrevene som er gravert inn, så bare titt nøye ;)
Bilde
Bilde
Bilde
Da er det tid for og montere clutchen siden nå har du skrudd alt fast, festet ”girsjalta” den som gjør at girkassa smetter ordentlig i gir og den stanga er på plass som stikker ut av motoren (den man girer med). Og husk pakning selvsagt.
Bilde
Så Vil du sitte igjen med motoren som ser slik ut, begynner endelig og ligne litt på en motor! :) Så skru fast alt som skal skru’s fast, og fyll på olje (6dl girolje) og bare snurr litt på veiva så vil du se at olja synker inn og sprer seg over motoren.
Bilde
Bilde
Bilde
Det som gjennstår da er sylinderen og tenningsspola. Tenningsspola er relativt lett og få på så tokk ikke noen bilder når jeg monterte den. Bare og skru fast tenningsspola og så skru fast magnetdekselet. Så er det kansje litt vrient og skru den på plass pga veiva og alt går rundt, så da er det bare og være kreativ og finne på en måte for og holde den igjen mens du skrur, med mindere du har spesial verktøy ;)
Bilde
Så da er det bare og skru på sylinderen, i mitt tilfelle på bildene så monterte jeg polini 154 sylinderen som er litt større, men er samme prinsipp:p Montere stempelet på veiva, smøre inn nye sylinderen og stempelet med 2 takts olje før du monterer det så det har litt smøring hvertfall, så er det bare og smekke det på og skru det fast i blokka, ikke noe vanskelig i hele tatt, tar typ 2 minutter :) Jeg tenkte jeg skulle stramme med moment på sylinderen men det var ikke plass til og få inn på mutteren mens den satt på sylinderen så da dret jeg i det og strammet på feelingen (kryss stramming) Så blir det bra så og si alltid om du gjør det slik. De som lurer på hvor mye moment sylinderen skal strammes med, så er nedre boltene på sylinderen er 30 NM og toppen er 10 NM, NM står for newten meter eller noe sånt.

Og da er det bare og montere innsug, rave og hva det måtte være, fordi nå er det bare og putte motoren i blokka og kjøre! God fornøyelse! :D
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

PS: Bildene er kansje litt store, men da kan du hvertfall se litt tydeligere hva jeg har gjort ;)

Også om jeg har glemt noe, eller trenger litt nærmere forklaring så bare skriv det her, og tilbakemeldinger setter jeg også pris på! :g
Audi 80 93 mod. turbo prosjekt
aprilia rs 154 99 mod - Polini 154 big bore kit X
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X

Brukeravatar
Mordeth
Fersk Racer
Sted: Lørenskog, Norge
Kontakt:

Re: Hvordan skru sammen en splittet motor, Rotax 122

Legg innav Mordeth » 05 sep 2010, 16:51

Enkel og ikke minst tydelig guide du har laget her, Slugg! :) Masse bilder og tekst som henger sammen til bildene, veldig bra. Dette kommer nok til å bli nyttig for flere brukere her på forumet når det trengs :p

Bra jobba!
Aprilia RS 125 09 Black/Red

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Legg innav Anton » 05 sep 2010, 21:24

Veldig bra Slugg, veldig bra! Kommer garantert til å få bruk for denne guiden senere. :) Tusen takk. :D
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
Slugg
Bronze
Sted: Halden

Legg innav Slugg » 05 sep 2010, 21:29

Ja får håpe noen får bruk for den hvertfall, siden den tok meg hele 2 mnd og lage! Haha :lol:
Audi 80 93 mod. turbo prosjekt
aprilia rs 154 99 mod - Polini 154 big bore kit X
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X

Brukeravatar
Rabben
Wannabe admin
Sted: Valdres

Legg innav Rabben » 12 sep 2010, 10:57

Så flink du er slugg :g \:D/ =D> 8)
'00 Aprilia RS 125 - Streetfighter SOLGT
'03 Honda TRX400EX
Mercedes CL203, 200 kompressor

Brukeravatar
eothein
Mekaniker
Sted: Stavern

Legg innav eothein » 12 sep 2010, 23:28

sinnsykt bra guide. Skal overhale min totalt i vinter.. da kommer jeg sikkert til og rote litt rundt innpå her =) :D
2002 Aprilia Rs 125 Gp - 1 <3
CDI-sperre tatt, Uplombert Luft Filter, FP anlegg, Rave 1, Carbon Reeds, 34mm VHSB Dell'Orto Gasser, 16/39 Dreving, POLINI <3, ;)
Rs'en Min:

Oleee
Fersk Racer
Sted: Fiskarstrand!
Kontakt:

Legg innav Oleee » 27 okt 2010, 22:38

Hvordan fraus du ned veiven?

Brukeravatar
Rabben
Wannabe admin
Sted: Valdres

Legg innav Rabben » 27 okt 2010, 23:06

La den ligge en natt i fryseren :D
'00 Aprilia RS 125 - Streetfighter SOLGT
'03 Honda TRX400EX
Mercedes CL203, 200 kompressor

Brukeravatar
Pettroh
Gold
Sted: Stolt Nesodding
Kontakt:

Legg innav Pettroh » 27 okt 2010, 23:32

veldig bra daniel!
X: Rieju MRX pro 03 ombygd til smx
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990

Brukeravatar
AleksanderK
Webmaster
MC: Ingen
Sted: Bergen

Legg innav AleksanderK » 27 okt 2010, 23:36

Denne var bra :) Kan hende jeg driter i å lage nå :lol:
//Webmaster på Apriliaforum

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 okt 2010, 23:53

Neinei, du skal lage guide fordi om det allerede er lagd en. Alltid greit med flere. :g

Brukeravatar
AleksanderK
Webmaster
MC: Ingen
Sted: Bergen

Legg innav AleksanderK » 28 okt 2010, 00:07

Hehe, får vel lage jeg da ;) Legge det ut på den siden vi snakket om på msn :g
//Webmaster på Apriliaforum

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 28 okt 2010, 10:24

Yee, høres bra ut homie! :g

Brukeravatar
freddy
Gold
Sted: bærum

Legg innav freddy » 28 okt 2010, 13:30

veldig bra guide slugg =D>
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1

min tråd:

sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! :lol: F*en dette ble jo døds fett! :g

Gå tilbake til «Guider»