Først av alt så må du såklart ha alle delene du trenger for og få den sammen, som innebærer motorblokkene, girkassa, veiva, alle lagrene på plass, starteren, alle skruene, balansedrevene, alle skruene og resten er småting .

Start slik at du har høyere motorblokken liggenes, så legger du bare noe over for og beskytte girkassa så det ikke kommer masse dritt ned i osv, siden det er ikke bra

Jo, metoden jeg brukte var og fryse ned veiva ( da vil metallet krympe ) og varme motorblokka med varmepistol ( som utvider blokka ), jeg brukte da i dette tilfellet gassbrenner, men da må man være forsiktig så man ikke smelter simmeringen som er på innsiden. Så skal det egentlig ikke være så veldig hardt og få den inn, men til tider så kan det hende at det blir litt for trangt, og da skal det gå fint og slå på toppen av veiva med en GUMMI/plastikk hammer, IKKE JERN/METALL HAMMER, dette vil da skade veiva veldig og kan gjøre veiva skjeiv i værste fall. Så vips om du gjør det riktig så vil du sitte igjen med veiva inne sån som bildet under

Og da var så og si det værste gjort, da bare henter du den midterste motorblokka og legger på plass, og husk selvfølgelig pakninger

Så nå har du fått sammen motorblokkene (midterste og høyere siden) Så da er det bare og plassere balansedrevene , oljepumpedrevet og det ståldrevet som driver clutchen. Husk og få balansedrevene (de gule drevene) Helt riktig, altså strek mot strek mellom balansedrevene og den stanga den er festet på, du vil se et merke på balansedrevene som er gravert inn, så bare titt nøye

Da er det tid for og montere clutchen siden nå har du skrudd alt fast, festet ”girsjalta” den som gjør at girkassa smetter ordentlig i gir og den stanga er på plass som stikker ut av motoren (den man girer med). Og husk pakning selvsagt.

Så Vil du sitte igjen med motoren som ser slik ut, begynner endelig og ligne litt på en motor!
Så skru fast alt som skal skru’s fast, og fyll på olje (6dl girolje) og bare snurr litt på veiva så vil du se at olja synker inn og sprer seg over motoren.

Det som gjennstår da er sylinderen og tenningsspola. Tenningsspola er relativt lett og få på så tokk ikke noen bilder når jeg monterte den. Bare og skru fast tenningsspola og så skru fast magnetdekselet. Så er det kansje litt vrient og skru den på plass pga veiva og alt går rundt, så da er det bare og være kreativ og finne på en måte for og holde den igjen mens du skrur, med mindere du har spesial verktøy

Så da er det bare og skru på sylinderen, i mitt tilfelle på bildene så monterte jeg polini 154 sylinderen som er litt større, men er samme prinsipp:p Montere stempelet på veiva, smøre inn nye sylinderen og stempelet med 2 takts olje før du monterer det så det har litt smøring hvertfall, så er det bare og smekke det på og skru det fast i blokka, ikke noe vanskelig i hele tatt, tar typ 2 minutter
Jeg tenkte jeg skulle stramme med moment på sylinderen men det var ikke plass til og få inn på mutteren mens den satt på sylinderen så da dret jeg i det og strammet på feelingen (kryss stramming) Så blir det bra så og si alltid om du gjør det slik. De som lurer på hvor mye moment sylinderen skal strammes med, så er nedre boltene på sylinderen er 30 NM og toppen er 10 NM, NM står for newten meter eller noe sånt.Og da er det bare og montere innsug, rave og hva det måtte være, fordi nå er det bare og putte motoren i blokka og kjøre! God fornøyelse!

PS: Bildene er kansje litt store, men da kan du hvertfall se litt tydeligere hva jeg har gjort
Også om jeg har glemt noe, eller trenger litt nærmere forklaring så bare skriv det her, og tilbakemeldinger setter jeg også pris på!