Aprilia SXV/RXV motor - hvordan og hvem

Her kan du prøve deg som skribent, har du ikke skrevet det selv kreves full kilde
Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Aprilia SXV/RXV motor - hvordan og hvem

Legg innav Anton » 01 mar 2012, 15:58

Heisann!

Har skrevet dette i "*XV Prat" topicen, og tenkte det kanskje var en god idé å legge den ut her. Slik andre som lurer på det samme som jeg gjorde, enkelt kan finne fram. Jeg har altså lest "tonnevis" av artikler, topicer og stilt spørsmål til Apriliaforum.com brukere. Ingen har klart å forklare meg dette med hvem som konstruerte motoren og hvordan den ble konstruert. Tidligere denne uken fant jeg endelig den verdifulle informasjonen jeg leita etter.

Bilde

Hvordan og hvem konstruerte SXV/RXV motoren?

Ampelio Macchi, var hovedpersonen. Han var sjef for prosjektet og hadde lenge jobba med Cagiva og Husky. Han etablerte hans eget tekniske team for å utvilke en V-twin motor for å gå mot de kjente 450cc 1 sylindra motorene fra alle store produsenter som Yamaha, Honda, Kawasaki, Suzuki, KTM, Husky osv.

Motorens konsept begynte tydeligvis på et design som skulle ha som mål å kunne kjøres opp til 14 000rpms og produsere 80hk i sammenheng med trimming for supermoto (tror de tenkte på effektanlegg osv.).

Det viste seg å være stor interesse for dette (ettersom konseptet ble en suksess). Aprilia leide derfor inn Ampelio Macchi sitt team for å gjennomføre et komplett konsept som hadde mulighet for serieprodusering. Etterhvert ble prosjektet av motoren enda mer ekspandert, og motoren ble også konstruert for forskjellige grener som motocross og enduro.

Macchi og hans team startet HELT fra bunnen av, som forklarer den uvanlige motorvinkelen på 77 graders V-vinkel. Denne vinkelen ble valgt for å få et bra balanse punkt og kompakthet for motoren. Dette var hovedmålet med motoren, samtidig å få maksimal vektreduksjon. Dette har blitt en svært liten og lett motor, med vekt i underkant av 30kg (!) inkludert el-start og dynamo! For de som har studert motoren på SXV/RXV og RS 125, så er ikke *XV motoren veldig mye større.

De to topplokkene skal visst være ganske like Honda sitt oppsett, med fire ventiler per sylinder som går i gang av "Morse Hy-Vo chain" kamaksel. Har ikke satt meg inn i dette, med det er et system for kamakslinger ihvertfall. Dette systemet ga ihvertfall et bra resultat på denne motoren. Komprimeringsforholdet ble meget høyt, på hele 12,3:1 (til sammenligning har Aprilia RS 125 12,5:1). Alt ble veldig kompakt, men lett tilgjengelig og bra.

Portene ble lagt stor oppmerksomhet i, for å oppnå maksimal effektivitet over hele turtallskurven. Det første konseptet fikk integrert bensininnsprøytning på et 38mm spjeldhus (dette var da 450'en). Etterhvert som konseptet for 550'en kom, ble det vedtatt at 40mm spjeldhus på denne ga best resultater.

Effekt og dreiemoment tallene ble holdt hemmelig, men målet på 80 hestekrefter var trolig oppnådd med den første versjonen og overskredet med andre. Både kort- og lang slaglengde versjoner ble brukt.

I tillegg til den originale 450cc, utviklet Macchi og hans team også en vellykket 550cc versjon.

Håper noen finner nytte i artikkelen!

Med vennlig hilsen
Anton
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Sted: Ein time fra Bergen , (Lygra)
Kontakt:

Re: Aprilia SXV/RXV motor - hvordan og hvem

Legg innav eiriklygre » 01 mar 2012, 19:14

flott Anton, lærte no nytt. :D
Gliset mitt: viewtopic.php?f=26&t=10668

Honda cr 85 2004

Aprilia RS 125 07 Spain edtion

Delortho VHST 34, Arrow effekanlegg,Luft filter sperra tatt, rave 1, 140 dyse.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Legg innav Anton » 01 mar 2012, 19:17

Takk! :) Det er bra!
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
freddy
Gold
Sted: bærum

Legg innav freddy » 01 mar 2012, 19:25

nyttig info :D
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1

min tråd:

sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! :lol: F*en dette ble jo døds fett! :g

Gå tilbake til «Artikler»