Nybegynner på skruing - diverse utfordringer!

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
mcbels
Fersk

Nybegynner på skruing - diverse utfordringer!

Legg innav mcbels » 08 aug 2012, 00:36

Hei, jeg kjøpte for en tid tilbake en aprilia rs 125 2000 modell som har gått 32500 km. Forrige eier skiftet drev, kjede, dekk, plugger andre småting ett par måneder før jeg kjøpte den. Den er trimmet, cdi'en er tatt, polini 154cc, og ett effektanlegg er på. Jeg har ikke kjørt sykkelen mye, men jeg har ett inntrykk av at noe må ha vært feilstilt eller lignende, da sykkelen er ganske slapp på bunn, helt død mellom 6500-7500 rpm, og sprutrød etter dette. Noen forslag til hva som kan være problemet? Feil innstilt forgasser? For liten forgasser? At det ikke er rave? Feil dyse? Jeg er helt fersk på dette, så tips settes pris på! :)

Det følger også med en større forgasser, men denne har jeg ikke fått enda da forrige eier reiste direkte på ferie etter at jeg hadde overtatt sykkelen.

Forleden når jeg kjørte, sluttet speedometeret å virke. Jeg kjøpte derfor en ny speedometerwire, etter å ha montert den idag (uten resultat), innså jeg at det var enda en del og at det mest sannsynlig er denne som er sluttet å virke. Denne delen har jeg imidlertid ikke klart å finne på nettbutikker på egenhånd, sikkert litt fordi at jeg ikke vet hva den heter. Sitter helt nede med hjulet, noen som kan hjelpe med dette?

Bakbremsen har ikke virket siden jeg før jeg kjøpte den. Forrige eier sa at det bare var å "lufte" den, det sier ikke meg mye. Jeg har begynt å lese i guiden, men sånn jeg forstår det er det ett minstekrav at bremsen tar i det hele tatt? Det gjør ikke min.

Kommer sannsynligvis til å trenge mer hjelp underveis, og kommer til å prøve å sammle alt opp i en tråd. På forhånd tusen takk for hjelp :)

leska
Lærling
Sted: tromsø

Re: Nybegynner på skruing - diverse utfordringer!

Legg innav leska » 08 aug 2012, 00:52

speedometerdrev finner du på oemparts.no tror jeg

-aprilia rs125 1999
-gasgas txt 280 pro 2002

Brukeravatar
Berg25
Wannabe admin
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Berg25 » 08 aug 2012, 00:58

Speedometer drev! http://pjme.co.uk/acatalog/Wheel_Bearin ... ives_.html NR.11 fra bunn :)

Det er en to-takter, de er død på lave turtall. Hvis den er unormalt slapp, prøv å lek deg med klipset på dysenåla slik at den får mer bensin. Hvis den får for mye, begynner den å fjuske. Da stiller du ned igjen, eller prøver litt med blandingsskruen - Standard på den er helt inn og 2,5 runder ut..

Det du gjør er at du åpner lufteskruen på kalipperen bak, for å legge en pose eller en slange over den slik at bremsevesken som kommer ut ikke søles rundt omkring når du pumper pedalen. Pump på pedalen helt til den føles bra ut. Viktig at du følger med på bremseveske nivået da hvis du pumper den tørr, må du starte på nytt pga du har pumpet luft inn i systemet igjen.. :)

Lykke til! :)
Bilde
---- 2001 RS125 --- Italkit 140cc--- Arrow --- Rave2 --- Vforce3 --- Dellorto 34mm Flatslide ----

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Sted: Ein time fra Bergen , (Lygra)
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 08 aug 2012, 01:23

Heisann, velkommen til forumet. Du må få lasta opp noken bilder av sykkelen :D.
Her er ein guide om kordan dette gjøres : viewtopic.php?f=64&t=8169
Angående speedometeret ikkje funker får du bestilt ''SPEEDOMETERDREV'' som du mangla/ødelagt på http://aprilia-performance.com/collections leit deg litt fram viss ikkje så har di på oemparts.no

Angående bakbremsa så skal du lufte den (som berg25 seier), er veldig enkelt. Her er ein guide for sånt: viewtopic.php?f=64&t=4812&p=156372&hilit=lufte+bremser#p156372
Gliset mitt: viewtopic.php?f=26&t=10668

Honda cr 85 2004

Aprilia RS 125 07 Spain edtion

Delortho VHST 34, Arrow effekanlegg,Luft filter sperra tatt, rave 1, 140 dyse.

Gå tilbake til «Hjelp meg»