Bytte olje

Kategorien for alle Aprilia 125 ccm
Brukeravatar
kristerrene
Fersk Racer
Sted: Levanger

Bytte olje

Legg innav kristerrene » 08 sep 2012, 11:43

Er det nødvendig å bytte olje nå som jeg ikke vet hvilken olje forrige eier brukte? eller kan jeg bare fylle på med olje?
Krister René Stiklestad
Aprilia RS 125! FP-Anlegg, Rave 1, powerfilter, CDI sperre tatt.

Brukeravatar
KnutOlav
Veteran
Sted: Fosnavåg, Møre og Romsdal

Re: Bytte olje

Legg innav KnutOlav » 08 sep 2012, 12:04

Jeg har kjørt med oljen som forrige eier har brukt. Du må ikke bytte, men man vet aldri om det er kvalitetsolje eller bensinstasjonolje den forrige eieren har brukt. Men visst du allerede skal bytte olje så tapp ut den gamle olja å fyll på helt ny, med rett viskositet :) Det gjelder for både motorolje og totaktsolje.

Visst du skal bytte motorolje må du sjekke at det er rett viskositet. For RS125 er det 75W-90. På totaktsoljen skal det ikke være noen viskositet.

Anton har skrevet en tråd om forskjellige oljer, anbefaler at du leser den :) https://apriliaforum.torvald.no/viewtopic.php?f=65&t=10097

Hold deg unna Statoil og Biltema oljer, disse er av dårlig kvalitet og er semi-syntetiske. Da kommer du til å skjære sylinderen og sote anlegget veldig mye.

Ikke fyll på med mindre du er 100% sikker på hvilken olje som var der før og er 1000% sikker på at du fyller på samme olja!

Gå tilbake til «125 ccm»