Siterer spørsmålet mitt på mitoforum:
"Hei. Kan noen være så snille å hjelpe meg litt kjapt her?
Jeg har som de fleste vet satt i nytt stempel og satt på effektanlegg. Jeg dyset opp før jeg hadde kjørt (125) og nå igår startet den. Men stoppet mitt ut i ingenmannsland. Måtte trille den 2t hjem igjen... Da var toppakninga gåen, så kjølevæska hadde rent inn i sylinderen. Dette skjedde en gang til senere. Idag fikk jeg start igjen. Alt gikk som det skulle til jeg hadde komt meg litt vekk fra huset. DEn ble veldig varm, så varsellyset kom på, jeg kuttet tendinga og clutchet med en gang. Før den stoppet kom det slik hvinelyd fra sylinderen, som metall mot metall uten smøring Så fikk søstra mi til og komme med dyse, så dysa opp til 130,m og tok en sprøyte med olje i sylinderen, og trillet den i 1gir. Og prøvde og starte den. Det gjorde den, men hvinelyden var der fortsatt. Jeg kjørte hjem veldig forsiktig, men med gass slik at den skulle få drivstoff og olje. Nålager den hvinelyd bare jeg triller den. Hva kan jeg gjøre? Den starter, men den kan jo fortsatt være varmeskjært? Hva gjør at den blir så inni h*lvette varm? Først rant kjølevæska inn i sylinderen og ut. Så rant den ut toppen pga pakninga var dårlig. Men nå er det fullt med vann, og ingen lekasje. Alikevell blir den så varm. Den startet alltid etter 1-2sek på elstraten før jeg begynte å skifte stempel. Men alt er gjort etter "regelboka" Tom. brukt momentnøkkel for å få det skikkelig. Den er tett overalt, bortsett fra en liten forgasser lekasje, som ikke har noe å si, da det er 2-3 dråper i minuttet.... Hva kan være galt?"
Idag luftet jeg kjølesystemet, dette var nok grunnen til at den ble så varm.
Sitat av mitt nye inlegg idag:
Jeg har fri idag så fikk skrudd idag igjen. Sylinderen så helt fin ut, og stempelet og(på eksosportsiden) men så tenkte jeg litt, at om bunnpakningen er gåen/rivnet og ikke tett, kan det forklare hvorfor kompen ble dårligere og at hvinelyden er luft som blir presset ut der pakninga er rivnet? Hva tror dere? Dette kan vel ikke også forklare en liten lekasje av kjølevæske(? Vet ikke om kjølesystemet går så langt ned, men tror ikke det?)
"Hvinelyd" fra sylinderen
Re: "Hvinelyd" fra sylinderen
Høres ut som om du muliggens har lager havari!
Start med å sjekke det billigste: nålelageret imellom stempel og pinbolt. Hvordan du skal få sjekket de andre uten å splitte vet jeg ikke, mulig det holder å åpne girkasse siden.
Hvilket stempel har du? Er det rett str. ?
Virker som om den går varm ofte, prøv å skift ut gasseren og innsuget (eller der "forgasserlekkasjen er) siden du visstnok også har gasser problemer?..
Start med å sjekke det billigste: nålelageret imellom stempel og pinbolt. Hvordan du skal få sjekket de andre uten å splitte vet jeg ikke, mulig det holder å åpne girkasse siden.
Hvilket stempel har du? Er det rett str. ?
Virker som om den går varm ofte, prøv å skift ut gasseren og innsuget (eller der "forgasserlekkasjen er) siden du visstnok også har gasser problemer?..

---- 2001 RS125 --- Italkit 140cc--- Arrow --- Rave2 --- Vforce3 --- Dellorto 34mm Flatslide ----
-
Joggi96
- Norgesmester
- Sted: Nerlandsøy utenfor Ålesund
- Kontakt:
Det kan jeg aldri tenke meg, da alle lager har vært helt flotte, helt 100% mekansik bra stand på sykkelen(dvs ingen "symptomer") nålelageret er nytt, veivlagere er uten slark, de andre hvet ikke jeg. Stempelet er rett str. Det er et wiseco høykomp stempel. Stempelringer, og kryssboltklips ble montert korrekt, og satt i låse sporene før sylinderen ble tredd på.
Grunnen til "forgasserlekasjen" er at det er så j*vla trangt(myyye trangere en på Rs) så når sylinderen skulle på, fikk jeg ikke på innsuget når det var påmontert sylen. Så brukte hårføner og fikk innsuget på forgasseren først, så den ene skruen nede på innsuget på venstre side, går ikke and å stramme pga oljenippelen. Dette var forresten et nytt innsug.
Grunnen til at den ble så varm var nok at det var såpass med luft i kjøle systemet. Etter jeg skiftet stempelet røk også to toppakninger, først athena også mc-deler sin. Jeg vet at om en får mye bedre komp (hvilket det ble) så kan toppakningene ryke grunnet dette. Ikke vet jeg. Men som sagt to toppakninger på to korte turer.
EDIT:
Kan om det hjelper filme det når lyden er der. Jeg har som sagt bare hørt den en gang selv, men jeg kan trille den i gir i litt fart slik at du/dere får høre
Grunnen til "forgasserlekasjen" er at det er så j*vla trangt(myyye trangere en på Rs) så når sylinderen skulle på, fikk jeg ikke på innsuget når det var påmontert sylen. Så brukte hårføner og fikk innsuget på forgasseren først, så den ene skruen nede på innsuget på venstre side, går ikke and å stramme pga oljenippelen. Dette var forresten et nytt innsug.
Grunnen til at den ble så varm var nok at det var såpass med luft i kjøle systemet. Etter jeg skiftet stempelet røk også to toppakninger, først athena også mc-deler sin. Jeg vet at om en får mye bedre komp (hvilket det ble) så kan toppakningene ryke grunnet dette. Ikke vet jeg. Men som sagt to toppakninger på to korte turer.
EDIT:
Kan om det hjelper filme det når lyden er der. Jeg har som sagt bare hørt den en gang selv, men jeg kan trille den i gir i litt fart slik at du/dere får høre
Kan være nålelageret selvom det er nytt. Om du har hatt vann i sylinderen, så kan de hende det ikke har fått smøring, noe som har "skjært" lageret.
RS Tuono 125 (***SOLGT***)
FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter
FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter
-
Joggi96
- Norgesmester
- Kontakt:
Kan jo være. Har det gamle, så får vel skru opp igjen og se
Om det skal vise seg og ikke være det, så er dere fortsatt ganske sikre på at det er et lager som er gåent?
Edit;
Har dere noen tanker rundt det faktum at begge gangene jeg har kjørt den, så har top-pakninga røket?
Om det skal vise seg og ikke være det, så er dere fortsatt ganske sikre på at det er et lager som er gåent?
Edit;
Har dere noen tanker rundt det faktum at begge gangene jeg har kjørt den, så har top-pakninga røket?
Sa du ikke at du hadde tynneste bunnpakningen da? Kanskje det er for mye komp og sprenger toppakningene dine?
Hva den klarer komprensere har ingenting med at du skulle få dårligere komp uten å skifte den. Bunnpakningen bestemmer kun kompresjonsforholdet. Den er ikke med på å holde kompresjonen inne.
Her skal det stå noe fornuftig.
-
Joggi96
- Norgesmester
- Kontakt:
Okay, jeg så bare at det kunne se ut som om pakningen vr utenfor noen plasser, og at den var rivnet. Så har ikke hatt oeiling på hva de kunne være etter jeg så på sylinder og stempel, men nå HÅPER jeg at det er nålelageret.
Skulle det være noe problem å få kjøpt bare et nålelager? Jeg har det gamle, så jeg kan sjekke om lyden forsvinner når det er i og jeg roterer råden. Men er ikke akuratt så heldig å bruke et nålelager som har gått 20k og som har brune merker der hvor stempelet har vært pga varmgang...
Skulle det være noe problem å få kjøpt bare et nålelager? Jeg har det gamle, så jeg kan sjekke om lyden forsvinner når det er i og jeg roterer råden. Men er ikke akuratt så heldig å bruke et nålelager som har gått 20k og som har brune merker der hvor stempelet har vært pga varmgang...
Speedoptions.no selger nålelager, ligger under veiv.
Tror Polini nålelageret passer.
Ellers så har jo MC-deler: http://www.mc-deler.no/lettmc.asp?C=B_2 ... MCD-681098
Tror Polini nålelageret passer.
Ellers så har jo MC-deler: http://www.mc-deler.no/lettmc.asp?C=B_2 ... MCD-681098

---- 2001 RS125 --- Italkit 140cc--- Arrow --- Rave2 --- Vforce3 --- Dellorto 34mm Flatslide ----
- Italybikes143
- Mekaniker
- Sted: Skien
Cagiva Mito 04
Alfa romeo 156 sports wagon TS 1,8
2x Alfa romeo 156 sports wagon 2l ts
Bmw 520 e34
HSH
-
Joggi96
- Norgesmester
- Kontakt:
Jeg bestilte koyo lager tidligere idag, fra oemparts 
Haha, så ikke det var Cagiva gitt.. 

-
Joggi96
- Norgesmester
- Kontakt:
Vanskelig å følge med på alle sykler her vet du;)
Joa, men er tross alt et Apriliaforum da!