Aprilia Habana 50cc 2002 mod vil ikke starte

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
oyvindhh
Nysgjerrigper

Aprilia Habana 50cc 2002 mod vil ikke starte

Legg innav oyvindhh » 25 feb 2013, 11:19

Hei,

Har problemer med min Aprilia Habana 50cc som ikke vil starte etter å ha stått stille siden november i fjor. Fungerte feilfritt frem til den ble parkert med presenning over.

- Tennpluggen ser ut til å fungere (har sjekket at den gnistrer)
- Startmotoren fungerer som den skal
- Batteriet var nytt ifjor tro jeg. Gelebatteri som fungerer fint

Men jeg er usikker på om motoren får bensin. Tok av bensinslangen som går inn i motoren, og den var det ingen ting i. Forsøkte å koble den til og blåse inn i tanken for at bensinen skulle bli presset frem til motoren, uten hell.
Forsøkte også å blåse uten at jeg hadde festet slangen, for så å presse den på motoren når bensin kom ut av slangen, men fortsatt ingen tenning.

Det jeg lurer på om kan være feilkilden er en eventuell bensinpumpe om det finnes? Eller drar motoren selv bensinen ut av tanken?

Noen i Oslo eller omegn som kunne tenke seg å ta en kikk på den? Har lyst til å begynne å kjøre igjen straks det blir bart på veiene :)

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Sted: Ein time fra Bergen , (Lygra)
Kontakt:

Re: Aprilia Habana 50cc 2002 mod vil ikke starte

Legg innav eiriklygre » 25 feb 2013, 15:12

Hmm har du skjekka om det er bensin på den ? (Må bare spørre). Ofte ser man om du får bensin inn viss tennpluggen er litt fuktig, kjøp en ny tennplugg å se om den funker.
Gliset mitt: viewtopic.php?f=26&t=10668

Honda cr 85 2004

Aprilia RS 125 07 Spain edtion

Delortho VHST 34, Arrow effekanlegg,Luft filter sperra tatt, rave 1, 140 dyse.

oyvindhh
Nysgjerrigper

Legg innav oyvindhh » 25 feb 2013, 15:30

I følge tankmåleren har jeg nesten full tank, og måleren fungerte fint når jeg parkerte for vinteren. Husker også at jeg fylte opp tanken for å unngå kondens. Forsøkte å blåse inn inntaket på toppen av bensintanken, og da kom det bensin ut av slangen som går fra bunn av tanken og inn i motoren. Men i stempelet var det tørt tror jeg. Tennpluggen gnistrer bra og ser fin ut, men tror du fortsatt det kan være behov for å skifte tennplugg?
Motoren har ingen antydninger til at den tenner.

Hva skjer om jeg tar ut tennpluggen, får inn noen dråper bensin i sylinderen med et sugerør, skrur inn tennpluggen og så forsøker å starte?

Brukeravatar
Riccird1
Bronze
Sted: Bergen/Åsane

Legg innav Riccird1 » 25 feb 2013, 16:17

Ta en flaskekork med bensin oppi tennplugghullet og se om den starter ;)
RS Tuono 125 (***SOLGT***)

FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter

oyvindhh
Nysgjerrigper

Legg innav oyvindhh » 25 feb 2013, 17:05

oyvindhh
Nysgjerrigper

Legg innav oyvindhh » 06 apr 2013, 10:24

Oppdatering:

Ettersom tennplugg, startmotor og alt annet fungerte fint var jeg ganske sikker på at det var bensinen som ikke kom frem.
Skrudde derfor ut tennpluggen og fylte bensin i sylinderen et par ganger. Motoren startet, men døde raskt igjen. Tok deretter av slangen som går fra bensintanken og inn i motoren rett ved tennpluggen. Fylte bensin i slangen (det rant rett ned i tanken igjen) samt bensin inn i hullet på motoren der slangen var festet. Satt på slangen, fylte bensin i sylinderen og startet opp. Og da klarte motoren å holde seg i gang til bensin kom seg fra tanken og opp :)

Så nå går scooteren som den skal :) Neste punkt på agendaen er pipende bakbrems. Irriterende at det er den som må skiftes, for det ser ut til å være trommer. Og jeg aner ikke hvordan man skifter bremser der. Har bare byttet skiver og klosser før :)

Gå tilbake til «Hjelp meg»