Girolje lekker inn i veivhuset?

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
Gr0nvold
Fersk
Sted: Østlandet.

Girolje lekker inn i veivhuset?

Legg innav Gr0nvold » 22 apr 2013, 18:24

Yo!

RSen min starter ikke, vet at den ikke får for mye olje osv, siden jeg har hatt olje rett i tanken for å teste, 1-2%.
Om jeg sprayer litt startgass i tennplugghullet tenner den, men dør så fort gassen er brukt om, ja - ca 1 sekund.

Så oppdaget jeg at det var helt tomt for girolje på sykkelen, og jeg fylte ny 75w90 i fjor høst, 6 dl.
Mistenker da at det har kommet inn i veivhuset slik at oljen hindrer bensinen i å antenne, kan dette stemme?

Vet at jeg må ut med clutch og drev osv for å bytte simmering, håper bare jeg slipper å splitte hele motoren..
sylinder og stempel er kjørt rundt 1000 km, og er i bra stand.

Hvordan får jeg olja ut av veivhuset og må jeg splitte hele motoren for å bytte simmering?
Kan også nevne at motoren har stått ute av sykkelen for vask osv siden desember, om det skulle ha noe å si..

Alle svar er til stor hjelp :)

- Espen
Aprilia RS125 2006 - viewtopic.php?f=26&t=9786
Giannelli - Rave 1 - K&N Powerfilter - Boyesen - Kutta CDI - 16x40

ktm4ever
Fersk

Re: Girolje lekker inn i veivhuset?

Legg innav ktm4ever » 28 apr 2013, 21:21

Hola!
Har faktisk det samme problemet på min nyresturerte rotax 122.
Når jeg satt den sammen startet den og gikk som den skulle untatt jeg hadde for liten dyse men sykkelen gikk.
Men når jeg skulle starte den dagen etter på så små startet den litt så kunne jeg dra den til ca 5000rpm så sloknet den momentant akkurat som det var el feil på den. Jeg har tatt av sylinder og tørket opp veske 2 ganger nå og den starter like fint i førsten så når den har stått en stund så blir den vanskelig.

Jeg skrudde alt av i gjen og oppdaget en liten dam av veske i veivhuset det var mest olje og litt bensin , jeg prøvde og tenne på filla jeg hadde dyttet ned i veiven og den var ikke noe eksplosiv den tok fyr forsiktig.

Synes det er rart at all motoroljen din er vekk :s
Så fall ta av sylinder og skjekk hvordan det ser ut nedi der, simringen på clutch siden er enkel og bytte og man trenger kun og ta av clutch, og 3-4 drev så kan du vippe ut simringen med en skrutrekker els og dunke forsiktig på en ny en=)

Det stemmer at det blir vanskelig og antenne bensinen vis det er for mye olje i den! Skjekk om pluggen din blir mørk av olje/sotet.

Vel om du har lekkasje i pakningen din fra girkasse til veivhuset må du splitte men jeg hadde satset på simringen, jeg skal selv gjøre det i og med jeg har resturert motoren min så kan det neppe være blokk pakningen min hvetfall.

Men ikke kjør sykkelen en meter til før du har tittet på problemet. Lekkasje i simringer = bærelager/råde ras/sylinder skjæring. [-o<

Jeg tok en fille og det tynneste og lengste flattrekkeren jeg hadde og dyttet den mellom "skinkene" på veiven og ned der og lot den ligge et par min og suge opp dritten
Ktm Sx 200 Knall sykkel!
Nylig kjøpt 2 RS125 prosjekt som jeg skal bryne meg på i vinter!

Gå tilbake til «Hjelp meg»