Hjelp...!

Kategorien for RS250
Mikkelmaster
Nysgjerrigper

Hjelp...!

Legg innav Mikkelmaster » 06 mai 2013, 09:54

Har en 1998 rs 250.
Får ikke mellomregisteret til og fungere overhode, samt at jeg "føler" at den ryker litt mye.
Byttet: stempler, reedventiler (boyesen 2 stage), nye eksosventiler. Sitter at Arrows anlegg på den.
Virker ok når jeg kopler ut i første gir,men orker ikke og dra over mellomregisteret (putrer liksom). Når den tipper inn på 7-8000 så går den som en rakett.
For og sikre meg mot at oljepumpen leverte for mye kjørte jeg 2% premix og koplet bort slangen.
Forgasserene var bestykket for "katalysatormodellen"
Fikk tak i 2 brukte forgassere som var riktig bestykket og feilen forandret seg litt, men fremdeles håpløs treg.
Har prøvd og flytte clips opp og ned på nålventilen, men selv om jeg følte forskjell så var det ikke relatert til kun mellomregister.
Har noen kloke hoder der ute noen tips for hva jeg kan/bør sjekke??
På gamle 2 taktere var det et problem med simmering på veiven... er det et tema på denne modellen?
Finnes det noen "Guruer" på rs i Østlands området som tar på seg et slikt oppdrag..?

Brukeravatar
akval
Wannabe admin
Sted: Råholt, Eidsvoll

Re: Hjelp...!

Legg innav akval » 06 mai 2013, 12:18

Jeg har det samma "problemet" på min, men ikke i fullt så stor grad som du beskriver. Min orker ikke å dra nesten på 4-7k rpm. Fra ca 7k og oppover får du det totakts kicket som er normalt. Mellomdraget er slapt på så å si alle totaktere. Hvis dette er feil oppfatning fra min side så rett meg hvem som helst :)

Men hvilken str er det på hoveddysen din btw??

Ups.. så ikke at den lå under katogorien RS 250.. men hør med "Fubb", han har en del peiling på RS 250! ;)
Suzuki GSX-R 600 K6 - Ford Focus 2010

Brukeravatar
Fubb
Wannabe admin
Sted: Austevoll
Kontakt:

Legg innav Fubb » 06 mai 2013, 23:45

Robban er nok "guruen" du leter etter på Østlandet ;)

Robban
Admin
MC: Aprilia RS 250 2003
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg innav Robban » 07 mai 2013, 00:21

Har du tatt av eksosanlegget og sjekket at eksosventilene er korrekt innstilt? At de lukker skikkelig f.eks.
Aprilia RS 250 2003
Aprilia RS 500 *under construction*

And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.

Mikkelmaster
Nysgjerrigper

Legg innav Mikkelmaster » 07 mai 2013, 09:23

Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 07 mai 2013, 20:47

Vet at noen på RGV-forumet testet forskjellige reed-ventiler og kom til at original Suzuki var best. Er ikke alltid det blir like nøyaktig å stille inn eksosventilene etter grey wire test. Er bedre å kutte tenninga på høyt turtall (slik at ventilene er åpne) og skru av ekspansjonskammerene og kjenne at ventilene åpner skikkelig. Er ikke sikkert det hjelper for mellomregisteret, men er vel å foretrekke å stille inn ventilene for toppeffekt. Hva slags ventiler har du? Originale?

Slik ujevn gange du beskrive kan* være et tegn på at den går for tykt rundt halvt gasspådrag. Hvordan blir det hvis du stiller nålene ned 1-2 hakk og går opp kanskje en størrelse på hoveddysa for å kompensere blandinga på større gasspådrag?

Det kan* også være effektanlegget ditt som ikke passer med blanding, porthøyde og tenningsforskyvning på det gitte turtallet. TTW har vel fortsatt justerbare tenningsmoduler (erstatning for SAPC), det burde hjelpe for tenning og åpningshøyde på eksosventilene. Men igjen, med flere justeringsmuligheter blir det også lettere å justere seg bort. Har ingen erfaring med Arrow på RS 250, men etter det jeg har hørt/lest er det ikke så bra. Lomas, Tyga og Sugaya går for å være de beste etter det jeg vet.

*Jeg sitter på internett og gjetter, følg rådene mine på egen regning og risiko :p

Robban
Admin
Kontakt:

Legg innav Robban » 07 mai 2013, 23:21

Slik jeg tenker så er jeg ikke sikker på om jeg er enig i konklusjonene og de foreslåtte løsningene. Jeg ville lagt for mye fokus på tenningsmodulen (gitt at du har std. 23D70). Har selv hatt Arrow anlegg og det er absolutt ingenting galt med ytelsen i det, det har ihvertfall ikke et stort hull i mellomregisteret. Det du beskriver høres ikke ut som for meg at du har et problem med at eksosventilene åpner skikkelig, men heller at de ikke lukker skikkelig. Altså at returwiren er for slakk.

Kjører du med Cougar Red ventiler? Isåfall er det vanlig å flytte nåla litt ned for å gjøre blandingen magrere på std. forgasser, men dette er veldig avhengig av værforhold der du holder til. Jeg for min del ville nå begynt med å gjøre grey wire test uten å ha eksosanlegget på for å se at ventilene faktisk opererer fritt og at de ikke er for stramme, altså åpner for tidlig.
Aprilia RS 250 2003

And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.

Brukeravatar
Stianlokkeberg
Fersk

Legg innav Stianlokkeberg » 10 mai 2013, 02:05

Feiltenner den? Vanskelig å starte? Om du har hatt maskin ute, sjekk jordingen til coilene, sjekk at forgasseren sitter på sylindra de skal.

Bytt tilbake til suzuki reeds,også, om du kan. Å som alle sier, PV, selv om de ikke gir et sånn dipp du forklarer.

Tenning, eller bensin.
2002 RS250 / Wossner+Jim Lomas
2005 KTM 640 SM

Robban
Admin
Kontakt:

Legg innav Robban » 11 mai 2013, 00:32

Hva mener du med at feilinnstilt PV ikke gir et dip i mellomregisteret? Hvis PV åpner for tidlig vil porthøyden bli feil og motstanden for lav, noe som gir en dip i mellomregisteret.
Aprilia RS 250 2003

Mikkelmaster
Nysgjerrigper

Legg innav Mikkelmaster » 14 mai 2013, 22:14

Mikkelmaster
Nysgjerrigper

Legg innav Mikkelmaster » 14 mai 2013, 22:15

Mikkelmaster
Nysgjerrigper

Legg innav Mikkelmaster » 14 mai 2013, 22:23

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 15 mai 2013, 05:35

Har du kjøpt riktig størrelse på stemplene?

Hadde en RS50 med for lite stempel, da opplevde jeg mye av de samme symptomene som du beskriver her.
Har du tatt en kompresjonstest på begge sylindrene? :)

Brukeravatar
Stianlokkeberg
Fersk

Legg innav Stianlokkeberg » 15 mai 2013, 11:07

2005 KTM 640 SM

Mikkelmaster
Nysgjerrigper

Legg innav Mikkelmaster » 21 mai 2013, 13:14

Brukeravatar
Stianlokkeberg
Fersk

Legg innav Stianlokkeberg » 21 mai 2013, 19:44

Så langt du kan se? Stapp fingeren inn i eksoskanalene, slakk wirene litt, å kontroll sjekk også at de er litt over det slitte merket på eksosventil hjulene. Disse er unøyaktige, grunnet slitasje over lang tid, men de gir en indikasjon.

Om de delvis drar seg ut, altså ikke helt ut, så er dette jo en del av feilen. De skal helt ut, for å gi max bunndrag. Å de skal være ute å inne til riktig tid, for å gi riktig trykk på riktig tid.

Ikke nok med det, men du skal være forsiktig med å sette clipset der. Om du idler på 2-6k har absolutt ingenting å si iforhold til å avlese pluggene.
For å lese plugga burde du ha bånn guffe på siste eller nest siste gir, over en OK strekning. Edit; Nå kjører jo de fleste 95 og 98 bly-fri, derfor skal de ikke være lys-sjokolade farget, men mer mørk-sjokolade farget. Hvit kondensator, ekstremt tynt, lys brun, tynt, mørk sjokko, perfekt. Svart, for mye.

Hva angår stempel, så er det ulike størrelser på "Std" stempel også. Ulike sykler, ulike stempler, ulike sylindre, ulike stempel klarreringer. Nå er det snakk om 0,00xmm, men da igjen, om du får noen ulyder eller mangel på kompresjon, så kan det tyde på blant annet piston slap. Å det igjen, kan smelle.

Simring i bunnkassen? Er to simringer. En på hver side av veiva. en mot clutchsiden, som innholder olje, å en mot svinghjul-siden, som ikke innholder olje. Om simringen mot clutch har gått, hadde du både luktet det og sett det i form av blå-røyk. (note; kjørt bil med ødelagt turbo? Pleier å få god blårøyk...) Trykket forflytter seg? Pluggene er litt forskjellig, fordi forgasserne forskjellig dysa. Det er sånn, å sånn skal det være.
Hva angår girolje, så er det ikke her feilen ligger, ei heller forbrenner den girolje. På en totakter er girkasse og sylinder 2 delt. For sikkerhetsskyld, for at du ikke skal legge unødvendig press på simringa, så er måle-skruen midt på clutchdekslet (10mm). Fyll på til det renner ut derfra. Renner det ut, ikke fyll på mer, skru igjen.

Pilot Luft systemet? tenker du på luft lednignene som er på forgasserne? eller Pilot dysa i forgasserne?

Etter du har skrevet i den posten din her, så kanskje du heller skulle hatt med deg en kompis eller kanskje gjort grov-arbeidet selv, å levert den på verksted? Om du er litt uforsiktig, så kan det smelle ganske så godt i maskin, å det smeller like høyt som regninga, dessverre.

Ellers, lykke til! :)
2005 KTM 640 SM

Gå tilbake til «RS250»