Borring i sylinderen

Kategorien for alle Aprilia 125 ccm
asdfdg
Nysgjerrigper

Borring i sylinderen

Legg innav asdfdg » 08 aug 2013, 23:22

Heisann! Er ei jente på snart 16 som skal kjøpe min første lett-mc. Har sett på en Aprilia rs 125 som er trimmet, og på står det et JollyMoto Corsa effektanlegg. Vedkommende har borret i sylinderen, og jeg har hørt at det anbefales å skifte stempel etter dette har blitt gjort (noe jeg ikke vet om han har). Så det jeg lurer på er: Om sykkelen skjærer seg, hva må jeg da bytte, og hva vil prisen ligge på på deler? Hva må jeg gjøre for å få denne sykkelen original igjen? Siden verken jeg eller min far er særlig flink å skru, lurer jeg på om dette vil være et stort problem.

Brukeravatar
Berg25
Wannabe admin
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Borring i sylinderen

Legg innav Berg25 » 08 aug 2013, 23:53

Hei og velkommen til forumet!

Hvis sylinderen er borret/honet opp, må den ha nytt nikasil belegg og stempel som har rett diameter/str. for den nye diameteren til sylinderen.
Stempelet må være i rett størrelse da det ikke er bra å ha verken for stort (økt friksjon og varme, større sjangs for skjæring) eller for lite stempel (skjørt bank, detonasjon av stempel) da dette kan ikke bare skade sylinderen, men også veiv og lager.

En hver motor kan skjære flere ting, det mest normale er at stempelet og sylinderen river seg, dette kommer seg på rundt 2500 kr hvis du skrur selv. I andre tilfeller kan veiv, råde, lager og i værstefall girkasse skjære seg. Dette blir fort kostnader over 6000kr og bør gjøres av fagfolk eller nevenyttige.

For å få sykkelen i utrimmet stand må man først vite hvilke plomberinger som er tatt og om orginal delene følger med. Hør med selger om hva han har gjort med sykkelen, om det er eksosventil på den (eventuelt om det fastmonterte bladet er kuttet), forgasser er større en orginalt etc.

Plombert eksos er lett tilgjengelig og er i og for seg ganske rimelig.

Men jeg kan love deg at Aprilia RS125 er en av syklene i verden du får mest kjøreglede for pengene! :D

Hvis du forøvrig lurer på noe, send meg en melding her på forumet så kan jeg lettere hjelpe deg :)
Bilde
---- 2001 RS125 --- Italkit 140cc--- Arrow --- Rave2 --- Vforce3 --- Dellorto 34mm Flatslide ----

asdfdg
Nysgjerrigper

Legg innav asdfdg » 09 aug 2013, 00:11

Tusen hjertelig takk for svar! Er ganske ny innen lett-mc, har ganske mye å lære skjønner jeg, så trenger all hjelp jeg kan få! :D Skal høre mer med selger i morgen, så håper jeg at alt ordner seg. Siden jeg ikke vet om stempel eller nikasil belegg er byttet, blir det veldig kjipt å kjøpe en sykkel der jeg må bytte deler med en gang. Siden jeg som sagt ikke er dreven innen skruing, eller har erfaring innen motorer, så er jeg redd for det kan bli dyrt. Men for all del, er alt i orden så tipper jeg sykkelen er verdt hver eneste krone! En Aprilia har alltid hvert drømmen, så krysser fingre for at drømmen går i oppfyllelse! Igjen; tusen takk for hjelp! :D

patrick
Fersk Racer
Sted: Sandefjord

Legg innav patrick » 09 aug 2013, 01:28

Velkommen til forumet frøken :) om du ikke har funnet sykkel enda så ligger min på finn.no \:D/
Kan sende link på pm om det interesserer deg :D
Polini 154-Flatslide 34mm-Jollymoto Corsa Carbon-Rave 2-Vforce-Stage 6
https://apriliaforum.torvald.no/viewtopic.php?f=26&t=11121

asdfdg
Nysgjerrigper

Legg innav asdfdg » 09 aug 2013, 15:32

Tusen takk for det! Siden det ikke ble sykkel på meg alikevel, er jeg fortsatt på leting! Snakket med noen MC-eksperter der jeg fikk sterkt frarådet Aprilia, og heller anbefalt Hyosung og Motorhispania. Desse to er jo nesten ukjent for meg, så lurer på om noen har erfaringer med desse? Er jo Aprilia jeg vil ha uansett, men fikk høre at girkassen bare kommer til å ryke for syklene tåler ingenting, og ny girkasse er ikke å finne, bare brukt. Fikk også høre at Apriliaer som er skrudd på kommer til å skjære seg når som helst, derfor er jeg litt i tvil. :s

eXploraL
Fersk Racer

Legg innav eXploraL » 09 aug 2013, 16:19

Brukeravatar
Stianaag
Veteran
Sted: Flatanger, Nord-Trøndelag

Legg innav Stianaag » 09 aug 2013, 16:22

Aprilia er et bra merke så lenge all jobben innenfor skruving blir gjort bra. Det de "Mc-ekspertene" sa om girkassa er bare bullshit!
Mitaka - Flatslide 34mm - RAVE 2 - FP anlegg - Uplombert luftfilter - Vforce3 reedventil - CDI sperra tatt

Aprilia RS 125 '98 mod - SOLGT

Brukeravatar
Haugee
Bronze

Legg innav Haugee » 09 aug 2013, 16:50

Gå for RS hadde ein dønn orginal 06 modell som eg kjørte 9000km på og da var ingen problem med den:)
Only one thing sweeter than the sound of a two stroke, and that's the sound of a two stroke passing a four stroke.
Once you go braaaap! You never go back!

Brukeravatar
Berg25
Wannabe admin
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Berg25 » 09 aug 2013, 17:13

Lurer virkelig på hvem som fraråder deg å kjøpe Aprilia, da de mener Hyosung og Motohispania skal ha bedre kvalitet..

Hvis du finner en pen, uskrudd, utrimmet og lav km. RS125 så skal du ikke slite så mye med problemer.
Bilde
---- 2001 RS125 --- Italkit 140cc--- Arrow --- Rave2 --- Vforce3 --- Dellorto 34mm Flatslide ----

Brukeravatar
Riccird1
Bronze
Sted: Bergen/Åsane

Legg innav Riccird1 » 09 aug 2013, 17:42

RS Tuono 125 (***SOLGT***)

FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter

asdfdg
Nysgjerrigper

Legg innav asdfdg » 11 aug 2013, 03:12

Tror ikke selv på noen som helst måter at Hyosung og Motorhispania kan konkurrere ut Aprilia. Men nå er vel bare høyden min siste problemet, siden jeg kun er 1.57 cm over bakken, hehe. :(

Gå tilbake til «125 ccm»