Dårlig reimskive

Kategorien for alle Aprilia 50 ccm
Brukeravatar
martin97
Fersk Racer
Sted: Karmøy

Dårlig reimskive

Legg innav martin97 » 29 sep 2014, 12:27

Når jeg var på vei til skolen for litt siden stoppet plutselig scooteren. Det virket nesten som
Om den ikke fikk bensin, men når jeg trykte inn el starten startet den med en gang igjen. Den gikk fint men ville ikke dra skikkelig, det hørtes ut som variator reima vår utslitt. Jeg tok da av variator dekselet, men alt så ut til og være normalt. Ettersom jeg var sikker på at lyden kom fra variatoren så tok jeg og sjekka vektene osv men alt så til og være ok, unntatt reim skiva, de indre tennene på skiva var litt vell utslitt, dermed var det en del dødgang. Kan dette være årsaken til problemet? Eventuelt hva tror dere problemet er :)

Takk for svar :)
2011 Aprilia Rs 125 Alitalia

Ja, jeg skriver Langt og rotete :g

Brukeravatar
Riccird1
Bronze
Sted: Bergen/Åsane

Re: Dårlig reimskive

Legg innav Riccird1 » 30 sep 2014, 23:29

Prøv å bytte tennplugg først da :)
RS Tuono 125 (***SOLGT***)

FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter

Brukeravatar
bfredrikwilhelmsen
Norgesmester
Sted: Eidsvoll

Legg innav bfredrikwilhelmsen » 01 okt 2014, 17:41

går den like bra som før eller går den mye dårligere? :)

https://apriliaforum.torvald.no/viewtopic.php?f=26&t=10355

Brukeravatar
martin97
Fersk Racer

Legg innav martin97 » 01 okt 2014, 20:22

Er nok ikke pluggen ettersom det går greit når den står på støtta og ikke har motstand på hjulet, men kommer nok til og prøve uansett :)

Etter at jeg hadde starta den etter første stoppet merket jeg godt at den ikke gikk like godt som før. Jeg prøvde og kjøre opp en mildt bratt bakke, jeg kom ikke opp halvparten engang. Normalt ligger jeg rundt 60/70 opp bakken. Senere samme dag prøvde jeg den, da virket det som det gikk relativt likt som før, men ikke like godt. Jeg har ikke testet den noe særlig pga ulyden.

Satte på Effektanlegg, ny clutch og variator for ca 1000km siden. Før det har var det 0 problemer :oops:

Brukeravatar
KnutOlav
Veteran
Sted: Fosnavåg, Møre og Romsdal

Legg innav KnutOlav » 03 okt 2014, 10:33

Hadde akkurat samme problemet på BWSen min, da hadde simmeringen på veiva røket. Men tviler på det har skjedd på din da. Dysa du om og stilte forgasser når du satte på effektanlegg?

Kan hende den er skjært også, jeg var plaget med at den gikk dårlig og laget en skranglelyd, da var stempelet rimelig herja. Bytta stempel og hona sylinderen og den gikk like fint som før og lyden var borte :p

Bilde

Brukeravatar
martin97
Fersk Racer

Legg innav martin97 » 03 okt 2014, 19:42

Laget det en spesiell lyd når Simmeringen røk? Jeg sjekket om det var slark i veiva. Det var mulig og kjenne at den rikset på seg, men det var ikke mer en vanlig tror jeg.
Må motoren splittes for og skifte simmeringen?
Får nå ikke håpe jeg har klart og skjære den #-o Kjørte med 75 dyse, normalt sett burde man ha rundt 72 med effektanlegg.
Lyden er ikke en skrangle lyd. Lyden minner om lyden av ei reim som slurer, men reima er hel og ser ikke ut til og være skadet.

Brukeravatar
KnutOlav
Veteran
Sted: Fosnavåg, Møre og Romsdal

Legg innav KnutOlav » 03 okt 2014, 20:15

Nei, fjusket bare noe voldsomt og ville ikke gå framover når den sto på bakken, gikk helt vanlig når jeg lofta opp bakhjulet. Nei, er bare å ta vekk variator så sitter den der, på andre siden er det bare å ta vekk tennplate og svinghjul så ser du simmeringen på den siden.

Det tar mindre tid å skru av topplokket og sjekke hvordan det ser ut enn å sitte og stusse i hva som er galt ;)

Brukeravatar
martin97
Fersk Racer

Legg innav martin97 » 03 okt 2014, 21:24

Da er det nok ikke simmeringen vertfall. Den går fint fram uten og fuske, men den går ikke like bra og ulyden er ikke borte.
Skal gå over det meste i morgen, viss ikke jeg finner ut hva som er galt blir den nok sent på verkstedet :oops:

Raptor50
Fersk Racer

Legg innav Raptor50 » 09 okt 2014, 01:10

Ta av fremre variator og sjekk om du kan bevege akslingen(horisontalt/vertikalt). Det skal være liten eller ingen bevegelse å kjenne, den skal føles "stum".. Kan du bevege på den er veivlageret gåent.. Du kan gjøre det samme på generatorsiden, men det er mer sjeldent at det ryker på den siden..

Brukeravatar
martin97
Fersk Racer

Legg innav martin97 » 11 okt 2014, 19:51

Jeg sjekket akslingen, jeg kunne så vidt bevege den. Mopeden er nå levert på verksted :x Ifølge verkstedet er enten veiv lagrene eller veiva gåen :oops:
Fikk også beskjed om at prisen på dette kunne komme på ca 5/6k #-o Vill helst fikse det selv men fatern nekter.
Tenkte eventuelt og bestille deler fra speedoptions og få verkstedet til og montere dem isteden for dyre original deler.

Gå tilbake til «50 ccm»