Hei godtfolk!
Vurderer sterkt og kjøpe en Aprilia rs 125cc, det er gjort mye med den, bla stempel, cdi, potte, lufting, osv, motoren går knirkefint men det er et problem fra forrige eier:
Da de byttet motor olje etter en full overhaling, så helte de på olje uten og lufte systemet, dvs det kom ikke riktig mengde olje inn i systemet, og var luft i systemet.
De oppdaget dette fort, og har siden det gått utifra at oljepumpa har gått istykker, og kjører nå kun med olje i bensinen (kjørt slik 1 sesong), blandet i 2-2.5 % olje.
Det tyder vel på at sykkelen ikke har tatt skade av det, og at den kommer til og skjære seg er vel lite sannsynlig etter 1 hel sesong uten problemer.
Men spørsmålet er:
ER pumpa ødelagt, eller hva annet KAN ha gått i stykker?
Info om MC:
Rotax 122
30 hk+.
km stand 33 000KM / 3300 mil.
Kjøres med olje på tanken.
Tørrkjørt Aprilia rs 125 1998
Re: Tørrkjørt Aprilia rs 125 1998
Hei.
Hvordan fant de da ut at oljepumpa ikke kjørte inn rett mengde?
Jeg ville tatt av oljeslangen som går videre til forgasseren fra oljepumpa, og sett om oljepumpa pumper ut olje. Eventuelt tatt av slangen som går til forgasseren, hvis denne fortsatt er kobla på der. Har du ingen slanger inn på oljepumpa ville jeg kobla til en slange på oljepumpa med oljetilførsel, for å se om den pumper olje ut. På denne måten finner du fort ut om den fungerer eller ikke.
Kjører du med olje i bensin og oljepumpe som er koblet til, samtidig som oljepumpa faktisk fungerer, så får sykkelen ihvertfall alt for mye olje nå.
Hvordan fant de da ut at oljepumpa ikke kjørte inn rett mengde?
Jeg ville tatt av oljeslangen som går videre til forgasseren fra oljepumpa, og sett om oljepumpa pumper ut olje. Eventuelt tatt av slangen som går til forgasseren, hvis denne fortsatt er kobla på der. Har du ingen slanger inn på oljepumpa ville jeg kobla til en slange på oljepumpa med oljetilførsel, for å se om den pumper olje ut. På denne måten finner du fort ut om den fungerer eller ikke.
Kjører du med olje i bensin og oljepumpe som er koblet til, samtidig som oljepumpa faktisk fungerer, så får sykkelen ihvertfall alt for mye olje nå.
Her skal det stå noe fornuftig.