Hei, er litt frustrert etter broren min rottet bort den ene nøkkelen jeg fikk når jeg kjøpte sykkelen. Lurte på om noen har erfaring med dette. Har gjort veldig mye research på sykler, låser, nøkler. Har hørt det er mulig å finne nøkkelkode på låsene etter de er demontert. Å få opp tenningslåsen uskadd hørtes komplisert ut. Gaslokket har jeg ikke lyst til å drille i ettersom tanken nesten er full, høres skummelt ut. Er det mulig å få ut setelåsen på en lett måte uten å skaden den? Forstått det slik at tenningslåsen bruker samme koden som tanken og setelåsen men med et ekstra siffer/kutt. Finner jeg i det hele tatt nøkkelkoden på disse låsene?
Har:
-Snudd huset opp og ned i flere uker, nøkkelen er søkk borte
-Ringt forhandleren der sykkelen ble kjøpt, de hadde ikke nøkkelkoden
-Forrige eier fant heller ikke nøkkelen
Heldigvis er rattlåsen åpen så jeg har mulighet til å tyvkoble hvis jeg ønsker, men er usikker på om det er noe annerledes med min sykkel så har ikke tørt å prøve det. Syntes ikke det var dyrt å kjøpe et nytt nøkkelset på ebay, men høres kompisert ut å bytte låsene og tipper verkstedene rundt oslo tar seg veldig godt betalt for jobben.
Utrolig irritert på meg selv for å ikke ha lagd en ny ekstra nøkkel.
Mistet nøkkelene, Tips? RS125 2012(2T) *Løst
Mistet nøkkelene, Tips? RS125 2012(2T) *Løst
Sist redigert av KrizH den 12 sep 2015, 21:18, redigert 1 gang totalt.
Re: Mistet nøkkelene, nøkkelkode? Tips? RS125 2012(2T)
Er meget enkelt å skifte låsene selv, det eneste inngrepet du må gjøre er å borre / lage spor til en skrue uten hode (altså verktøyspor) !
Hvis du borrer rett inn i tanklåsen, altså der nøkkelen går rundt, så skal du få til å åpne den ved å vri hele greia med et skrujern, do some googling! Viktig at du ikke borrer igjennom hele låsen, men kun låsesyllinderen.
De på ebay er av grei kvalitet, men stålet i selve nøklene tåler ikke like mye som de orginale.
Hvis du borrer rett inn i tanklåsen, altså der nøkkelen går rundt, så skal du få til å åpne den ved å vri hele greia med et skrujern, do some googling! Viktig at du ikke borrer igjennom hele låsen, men kun låsesyllinderen.
De på ebay er av grei kvalitet, men stålet i selve nøklene tåler ikke like mye som de orginale.

---- 2001 RS125 --- Italkit 140cc--- Arrow --- Rave2 --- Vforce3 --- Dellorto 34mm Flatslide ----
Re: Mistet nøkkelene, nøkkelkode? Tips? RS125 2012(2T)
Holdt på litt nå
Demonterte tenningslåsen men fikk ikke opp nøkkel sylinderen

Lett å demontere og skifte, men veldig vanskelig å demontere uten å skade låsen. Har fått en låssmed til å se på den, han må prøve seg frem med håndfiling for å få en mulighet til å åpne den, han bruker nok mer penger og tid på det enn jeg gjør på å bytte låsene.
Irriterende at låsen skal være så vanskelig å uskadeliggjøre uten nøkkel, men samtidig så trenger man ikke nøkkel for å vri om tenning når man har kommet så langt i demonteringen.

Er vel bare å vri om det
Mulig jeg stikker innom biltema og lager en fjernstyrt bryter jeg kan tyvkoble med, mens jeg venter på nytt låsset. Styre strømmen med fjernkontroll
Hadde heldigvis rattlås av når jeg mista nøkkelen

Demonterte tenningslåsen men fikk ikke opp nøkkel sylinderen

Lett å demontere og skifte, men veldig vanskelig å demontere uten å skade låsen. Har fått en låssmed til å se på den, han må prøve seg frem med håndfiling for å få en mulighet til å åpne den, han bruker nok mer penger og tid på det enn jeg gjør på å bytte låsene.
Irriterende at låsen skal være så vanskelig å uskadeliggjøre uten nøkkel, men samtidig så trenger man ikke nøkkel for å vri om tenning når man har kommet så langt i demonteringen.

Er vel bare å vri om det
Mulig jeg stikker innom biltema og lager en fjernstyrt bryter jeg kan tyvkoble med, mens jeg venter på nytt låsset. Styre strømmen med fjernkontroll Re: Mistet nøkkelene, nøkkelkode? Tips? RS125 2012(2T)
Åpnet både tenningslås og setelås nå. Tenningslåsen ødela jeg helt i frustrert forsøk etter å få ut nøkkelsylinderen uten å ødelegge låsen. Var mye nysjerrighet inni bildet og nå som jeg har bestilt låser, som man egentlig ikke trenger. Man får ikke opp nøkkelsylinderen til tenningslåsen uten å ødelegge den hvis den er låst og man ikke har nøkkel, må i så fall lockpikke låsen eller få en nøkkelsmed til å prøve seg frem mens han håndfiler for hvert forsøk.
Fant ikke nøkkelkode til ny nøkkel på tenningslåsen eller setelåsen, men jeg klarte å få opp setelåsen og nøkkelsylinderen til setelåsen uten å ødelegge den.

Det er noe man kan bruke til å lage ny nøkkel til setelås og tanklås. Har derimot lest på nettet at sykkelen har et ekstra siffer(hakk) på nøkkelen man trenger for å åpne tenningslåsen. Var noen som sa det skulle være et kutt mellom 1-3. Så hvis noen av dere i fremtiden mister ale nøkkelene så ville jeg prøvde å ta med setelås nøkkelsylinderen til en låssmed og lagd 3 nye nøkler med 3 forskjellige siste hakk.
Hvis du ikke skjønte hva hakk/kutt er så ser du det er 6(7) pinner på nøkkelsylinderen, nøkkelsmeden veit hva du mener også. Orker ikke å gå inn i detaljer hvordan en lås funker.
Trenger ikke å tyvkoble sykkelen heller etter man har demontert tenningslåsen, kan egentlig bare bruke draconøkkel/skrutrekker/noe flatt direkte i tenningsbryteren.
https://www.youtube.com/watch?v=ewDpg4RWdbY
Måtte bruke foten for å holde tenningsbryteren stille
Fant ikke nøkkelkode til ny nøkkel på tenningslåsen eller setelåsen, men jeg klarte å få opp setelåsen og nøkkelsylinderen til setelåsen uten å ødelegge den.

Det er noe man kan bruke til å lage ny nøkkel til setelås og tanklås. Har derimot lest på nettet at sykkelen har et ekstra siffer(hakk) på nøkkelen man trenger for å åpne tenningslåsen. Var noen som sa det skulle være et kutt mellom 1-3. Så hvis noen av dere i fremtiden mister ale nøkkelene så ville jeg prøvde å ta med setelås nøkkelsylinderen til en låssmed og lagd 3 nye nøkler med 3 forskjellige siste hakk.
Hvis du ikke skjønte hva hakk/kutt er så ser du det er 6(7) pinner på nøkkelsylinderen, nøkkelsmeden veit hva du mener også. Orker ikke å gå inn i detaljer hvordan en lås funker.
Trenger ikke å tyvkoble sykkelen heller etter man har demontert tenningslåsen, kan egentlig bare bruke draconøkkel/skrutrekker/noe flatt direkte i tenningsbryteren.
https://www.youtube.com/watch?v=ewDpg4RWdbY
Måtte bruke foten for å holde tenningsbryteren stille