Krever nye mopedregler
Krever nye mopedregler
Krever nye mopedregler
For å få slutt på trimming av mopeder og redusere antall dødsulykker, foreslår Motorførernes Avholdsforbund å endre mopedreglene.
I 2004 ble 715 personer skadet i mopedulykker. Det er nesten en dobling siden 2000. De aller fleste ulykkene skyldtes påkjøringer bakfra eller kollisjoner med andre i samme kjøreretning.
En treddel av alle mopeder er trimmet, viser kontroller Vegvesenet og politiet har gjort. Det er trafikkfarlig å ferdes i maks 45 km/t på veier med høyere fartsgrense og tett trafikk.
Og det er svært lett å bli innblandet i farlige situasjoner. Mange unge trimmer mopedene sine ulovlig, uten å ha nødvendig kjørekompetanse, sier Bjarne Eikefjord i Motorførernes Avholdsforbund (MA).
Sikrere
MA ønsker nå at regelverket skal endres, slik at mopeder inntil 50cc som er konstruert for høyere hastighet enn 45 km/t, blir klassifisert som lett motorsykkel og underlagt tilsvarende sertifikatkrav.
Med førerkort for lett motorsykkel vil 16-åringer kunne kjøre mopeder som er konstruert for større hastighet enn 45 km/t. Det mener vi vil føre til sikrere trafikanter, sier Eikefjord.
Blir du stanset på en trimmet moped i dag, risikerer du både avskilting og forenklet forelegg på 4200 kroner, samt inndragning av førerkort eller mopedførerbevis og utsettelse på førerkort for bil.
Skulle du havne i en ulykke med trimmet moped, risikerer du også avkortning i forsikringen, sier han.
Forebygger–
I dag er det nesten blitt slik at du får med utstyr for trimming når du kjøper mopeden, og svært mange benytter seg av mulighetene til å øke hastigheten på farkosten, sier Eikefjord.
Derfor mener han det vil være ulykkesforebyggende at flere unge får bedre trafikkopplæring i form av sertifikat for lett motorsykkel.
Med de nye kravene til mopedsertifikat fra 2005 er det allerede blitt mindre forskjell på kjøreopplæringen for moped og lett motorsykkel. Det gjelder både innhold og pris.
nyteknikk.no
For å få slutt på trimming av mopeder og redusere antall dødsulykker, foreslår Motorførernes Avholdsforbund å endre mopedreglene.
I 2004 ble 715 personer skadet i mopedulykker. Det er nesten en dobling siden 2000. De aller fleste ulykkene skyldtes påkjøringer bakfra eller kollisjoner med andre i samme kjøreretning.
En treddel av alle mopeder er trimmet, viser kontroller Vegvesenet og politiet har gjort. Det er trafikkfarlig å ferdes i maks 45 km/t på veier med høyere fartsgrense og tett trafikk.
Og det er svært lett å bli innblandet i farlige situasjoner. Mange unge trimmer mopedene sine ulovlig, uten å ha nødvendig kjørekompetanse, sier Bjarne Eikefjord i Motorførernes Avholdsforbund (MA).
Sikrere
MA ønsker nå at regelverket skal endres, slik at mopeder inntil 50cc som er konstruert for høyere hastighet enn 45 km/t, blir klassifisert som lett motorsykkel og underlagt tilsvarende sertifikatkrav.
Med førerkort for lett motorsykkel vil 16-åringer kunne kjøre mopeder som er konstruert for større hastighet enn 45 km/t. Det mener vi vil føre til sikrere trafikanter, sier Eikefjord.
Blir du stanset på en trimmet moped i dag, risikerer du både avskilting og forenklet forelegg på 4200 kroner, samt inndragning av førerkort eller mopedførerbevis og utsettelse på førerkort for bil.
Skulle du havne i en ulykke med trimmet moped, risikerer du også avkortning i forsikringen, sier han.
Forebygger–
I dag er det nesten blitt slik at du får med utstyr for trimming når du kjøper mopeden, og svært mange benytter seg av mulighetene til å øke hastigheten på farkosten, sier Eikefjord.
Derfor mener han det vil være ulykkesforebyggende at flere unge får bedre trafikkopplæring i form av sertifikat for lett motorsykkel.
Med de nye kravene til mopedsertifikat fra 2005 er det allerede blitt mindre forskjell på kjøreopplæringen for moped og lett motorsykkel. Det gjelder både innhold og pris.
nyteknikk.no
:: aprilia Rs 125 '93 Extrema, painted black Edition ::
: Polini , Rave 1 , 34 Dell'orto , fp anlegg , carbon reeds :
øøøøø
: Polini , Rave 1 , 34 Dell'orto , fp anlegg , carbon reeds :
øøøøø
- torvald
- Webmaster
- MC: Aprilia RS 125, 05mod
- Sted: Tau, Rogaland
- Kontakt:
Kjøreskolene må gi flere obligatoriske timer -> lappen blir dyrere -> færre har råd til lappen -> færre ulykker = MA blir fornøyde - "se hva vi fikk til, mindre ulykker! ;D"
Patetisk.
Problemet er heller ikke mopedenes manglende egenskaper for hastigheter over 45 km/t, men førerens mangel på vett. Her på bondelandet har vi flere politibetjenter lar være å ta mopedførere med trim (viss de ikke bråker unatulig mye), så lenge de kjører ålrait.
Patetisk.
Problemet er heller ikke mopedenes manglende egenskaper for hastigheter over 45 km/t, men førerens mangel på vett. Her på bondelandet har vi flere politibetjenter lar være å ta mopedførere med trim (viss de ikke bråker unatulig mye), så lenge de kjører ålrait.
er en person som vet ganske mye om svært lite og som fortsetter å lære mer om mindre og mindre inntil jeg omsider vet så godt som alt om ingenting.
- LASSELEETEN
- Lærling
- Sted: Tønsberg
- Kontakt:
- LASSELEETEN
- Lærling
- Kontakt:
- Mattis B
- Norgesmester
- MC: Aprilia RS 125
- Sted: Hønefoss
- Kontakt:
Det var bare teit. Godkjenne mopeder som er konstruert for større fart enn 45 km/t og la de gå som lett motorsykkel. Det er jo en grunn til at ikke alle kjører lett. De har ikke nok penger, eller trenger penga til no annet. Så det hjelper jo ikke på at det er farlig å kjøre i 45 km/t.
Min mening...
Min mening...
Aprilia Rs 125...
- Motorduden
- Gold
- Sted: Larvik
Helt enig med Torvald og Mattis B.
Her i byen (får ikke tatt det på skolen) må man betale fra 5-7000 for mopedlappen.
I stedet for å måtte regge moppene som lett, syns jeg de burde økt maks hastighet til 60-70km/t. Og at også opplæringa tok hensyn til dette, men ikke dyrere pris.
Er en i nye klassen min nå som skal kjøpe RS50 07 modell til 35000. Skjønner ikke at han ikke heller kjøper en lett.
Her i byen (får ikke tatt det på skolen) må man betale fra 5-7000 for mopedlappen.
I stedet for å måtte regge moppene som lett, syns jeg de burde økt maks hastighet til 60-70km/t. Og at også opplæringa tok hensyn til dette, men ikke dyrere pris.
Er en i nye klassen min nå som skal kjøpe RS50 07 modell til 35000. Skjønner ikke at han ikke heller kjøper en lett.
Husaberg FS650!
Toita Celica GT4
Sierræva 92'
X: Aprilia RS125 Rossi Replica 1999'
X: Aixam Mega 400ccm mopedbil 2000'
X: Yamaha Aerox 2002'
X: FP Aprilia RS125 2000'
Toita Celica GT4
Sierræva 92'
X: Aprilia RS125 Rossi Replica 1999'
X: Aixam Mega 400ccm mopedbil 2000'
X: Yamaha Aerox 2002'
X: FP Aprilia RS125 2000'
- LASSELEETEN
- Lærling
- Kontakt:
- LASSELEETEN
- Lærling
- Kontakt:
- fullpower_rider
- Silver
- MC: Aprilia rs 125 2002 solgt :(
- Sted: Nor-Trøndelag/Namsos
- Kontakt:
- KneeDragger
- Gold
- Sted: Asker
Her på skolen jeg gikk på var det så å si umulig å ikke klare mopedlappen. "Kjøretimene" er noen runder rundt kjegler og balansere litt. "Oppkjøringen" er jo at halveklassen kjører sammen etter en ledsager. Folk i klassen min veltet,kjørte i motsatt felt, forbikjøringer i sving, bruke tuta og blinklys helt vilt og alle fikk lappen
Det er søren meg helt tragisk. Lett lappen er jo så sinnsykt mye vanskligere, men med mye bedre opplæring. Du får jo en sykkel det faktisk går ann å kjøre normalt med. Hadde jo vært mye bedre å satt ned prisen på lett lappen så flere hadde tatt den. For slik som det er nå så har jo de fleste ikke råd til å ta lett lappen og kjøpe seg sykkel så da invisterer de heller i en temlig grei moped og MYE trim. og det skjønner jeg veldig godt, hadde gjort akkurat det samme selv hadde jeg ikke hatt lett lappen.
Sort BMW E46 Coupe "M3 style"
[x]
Mitsubishi Eclipse GS '97
[x]RS125 '06 (15hk)
[x]RS125 '03 (30hk)
[x]
Mitsubishi Eclipse GS '97[x]RS125 '06 (15hk)
[x]RS125 '03 (30hk)