Var ute og kjøre min første tur med rsn, koste meg og kjøre sammen med faren min. Plutselig hører jeg en lyd som skremmer vettet av meg, det høres ut som om det er sand i bremseklossene mine tenkte jeg, og stoppet raskt ( med en mistanke om at det var noe annet ). Jeg la merke til at temp. var litt i det høyeste graden, rundt 80. Det begynnte å ryke av selveste motoren, opp ved kåpene ( hvit røyk ). Jeg skrudde av motoren og lot den kjøle seg, prøvde og starte den igjen og lyden var borte. kjøreturen gikk hjemover og sykkelen føltes bra. etter litt kjøring kom plutselig lyden igjen, jeg mistet en del motorkraft så jeg klemte inn clutchen og stoppet, nå var også tempraturen høy. Jeg ble hentet med varebil og når jeg kom hjem skrudde vi ut motoren, tittet på dreva, (i clutchhuset) og i sylinderen. Sylinderen hadde en del mindre riper, som man såvidt kan kjenne. Kjølevesken hadde lagt igjen et seigt blått belegg.
Satte inn motoren igjen, men lyden er der fortsatt. Skjønner ikke hva det kan være, noen andre som kanskje har en idê?
trudde at motoren fikk for lite olje, men som sagt vet jeg ikke.
ting jeg har gjort med rsn: Byttet fra original til FP, og tilbake.
Jeg legger ved en film (lyden vi er "på jakt" etter, høres ut som en slags skrape lyd, vanskelig å forklare)
http://www.youtube.com/watch?v=mTRjuBu-hFI
Rar lyd i Rsn
Rar lyd i Rsn
X - Aprilia 125 05mod
- Skaarud
- Pensjonert admin/mod
- Sted: Hadeland, Oppland
- Kontakt:
Re: Rar lyd i Rsn
80 grader er egentlig ikke høyt, helt fin arbeidstemp. men den ligger jo vanligvis på rundt 70. Sikker på at kjølevæska flyter fint og pyntlig igjennom systemet ditt? Og at det ikke er lekk mellom topp og sylinder slik at det kommer inn kjølevæske?
Skal man bli god, må man ville bli god!
- HyPaH
- Støttespiller
- MC: Aprilia RS 125 '07
- Sted: Hurdal
- Kontakt:
Motoren får ikke kjølevæske?
- Seat Leon4 1,8T x - Kawasaki KX250
x - BMW 320 E36 x - Crosskart YZ250
x - BMW E34 525 x - Aprilia RS 125 '07
x - BMW E28 518 x - Honda MT5
"Burn rubber, not your soul"
- HåkonR
- Bronze
- MC: Aprilia RS 125 gp-1
- Sted: ski, akershus
- Kontakt:
Jo, men ikke inn til stempelet. Kun i kjølevæske-kanalene.
Tror han mente det hvertfall...
Tror han mente det hvertfall...
Aprilia rs 125 '02
- HyPaH
- Støttespiller
- MC: Aprilia RS 125 '07
- Sted: Hurdal
- Kontakt:
Men hvis sylinderen har fått riper kan det jo virke som om stempelet har gått uten smøring 
- Seat Leon4 1,8T x - Kawasaki KX250
HåkonR: det var det jeg mente ja
HyPaH: Ja, det var det jeg også mistenkte, så jeg helte litt olje i bensina. Sånn for sikkerhetens skyld.
Noen andre ideer om hva det kan være ?
HyPaH: Ja, det var det jeg også mistenkte, så jeg helte litt olje i bensina. Sånn for sikkerhetens skyld.
Noen andre ideer om hva det kan være ?
X - Aprilia 125 05mod
Jeg hadde ganske så lik lyd i sykkelen min! Det ligger en tråd ute om det som heter rådebank, side jeg trodd edte var feilen.
Men jeg hadde skjært både stempel og sylinder siden gamle stemple var 53.98 og jeg satte på 53.99. Men den startet og gikk før jeg skruvde den fra hverandre.Men jeg hadde en ganske så lik lyd som deg bare att det banket litt! Men hvordan var dreva ved clutchuse? ingen knekte tagger eller att de var i "ubalanse" eller noe?
Men jeg hadde skjært både stempel og sylinder siden gamle stemple var 53.98 og jeg satte på 53.99. Men den startet og gikk før jeg skruvde den fra hverandre.Men jeg hadde en ganske så lik lyd som deg bare att det banket litt! Men hvordan var dreva ved clutchuse? ingen knekte tagger eller att de var i "ubalanse" eller noe?
aprilian min<
Dreva så bra ut, jeg så ingen knekte tagger eller noe sånt, men om de er i "ubalanse" vet jeg ikke. Temlig sikker på at det ikke er rådebank, hører ikke noe banking og det var ikke noe "slerk" i råden heller.
X - Aprilia 125 05mod