Anbefalt Squish?

Kategorien for alle Aprilia 125 ccm
Brukeravatar
Sigbjørn
Støttespiller
Sted: Gol / Våler
Kontakt:

Anbefalt Squish?

Legg innav Sigbjørn » 07 mai 2008, 21:50

Som emne sier, hva slags squish og bunnpakning anbefalere dere som virkelig har peiling?
=)

Svein
Lærling
MC: Yzf-r
Sted: Bærum
Kontakt:

Re: Anbefalt Squish?

Legg innav Svein » 07 mai 2008, 21:55

jeg skal ikke si det for sikkert ang squish, men hørte rykter av tidligre roadracing kar om noe sånt som 0,5 mm eller noe :shock:

men jeg har NULL peiling på squish! :roll:

Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 08 mai 2008, 08:54

Etter det jeg har lest meg frem til så vil det ikke være vits i squish på over 1,0 mm. Jeg sikter meg inn på 0,8 mm. Har snakket med en kar som er mekaniker på en Honda RS 250. De bruker ned i 0,7 - 0,6 mm. Særlig under det er det ikke lurt å gå. En annen ting du bør tenke på er volumet på TDC. På RS 250 skal det være ca. 10 ccm for 98 okt. og 8,noe for flybensin.

Hva du bør ha på sykkelen din vet jeg ikke, for squish og volum av toppene er avhengig av mange andre variabler som tenningstidspunkt, form på squishbånd, form på toppen osv.

Squishen justerer du med sylinderpakningen.Først måler du squishen som du har og bruker det til å regne ut hvor tykk sylinderpakning du trenger. Så bytter du sylinderpakning og måler squishen på nytt.

-magnus-
Fersk

Legg innav -magnus- » 08 mai 2008, 23:01

Syns det var rart at med den tynneste bunnpakningen som følgte med Mitaka sylinderen fikk jeg 1,5 mm squish. Var 3 pakninger med... Må kjøpe nye pakninger da, gidder ikke å lage selv. :P

Brukeravatar
Benjamin77
Wannabe admin
Sted: Revetal
Kontakt:

Legg innav Benjamin77 » 09 mai 2008, 01:21

er vel 3 forskjellige man får til RS(right?) prøvde meg på den tynneste, det gikk ikke=/ er ikke altdid den tynneste er best da! på Hondan gikk vi litt opp, men husker ikke hvor tykk. om jeg ikke husker heeelt feil er tynn for mer power på bunn, mens tykkere er for mer power på toppen
05 Aprilia RS150 ¨gone edition¨
Honda CBR1000RR HRP
Husqvarna TC450
95 Nissan 200SX S14
96 BMW 523i e39
We don`t ride fast, we just fly low!

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 09 mai 2008, 17:31

Både og. Med å forandre tykkelsen på sylinderpakningen oppnår man to ting. Man forandrer kompen fordi toppen kommer nærmere eller lenger unna stempelet ved TDC, og man forandrer portbildet ved at portene blir flyttet opp eller ned.

En tykkere sylinderpakning vil fytte portene oppover, noe som gir mer effekt høyere oppe over et kortere register. Men da flytter man også toppen lenger unna stempelet ved TDC, noe som reduserer kompen. Derfor må man ha en høykompresjonstopp (alá Tyga eller TTW). Disse toppene kan leveres med forskjellige innsaster, ofte en som er beregnet på standard sylinderpakning, og en som er beregnet på en tykkere sylinderpakning.

Problemet (ihvertfall i mitt tilfelle) her er at toppene som er beregnet på tykkere sylinderpakninger er laget slik at de gir samme squish med en tykkere sylinderpakning som en standard topp og standard sylinderpakning. Standard squishklaring er ofte for stor til å være nyttig, siden veivhus, sylindere, veiver, råder, stempel og topper er laget med feilmarginer. Størrelsen på alle disse delene påvirker squishen. Det er derfor ofte at det er forskjellig squishklaring fra sylinder til sylinder på en sykkel med mer enn en sylinder. Forskjellen i squishklaringen mellom sylinderene på sykkelen min er 0,1-0,2 mm et sted. Bytter du stempel eller sylinder må du selvsagt måle squishen på nytt, for det er ikke sikkert at stempelet eller sylinderen er like høy som den gamle delen.

Siden standard squishklaring rett og slett er for stor til å være vits i, er det ofte gunstig å bruke tynnere sylinderpakninger enn de aller tykkeste. I mitt eksempel blir sylinderpakningene tykkere enn de originale, men ikke like tykke som "race-kit" pakningene. Pakningene blir da tykke nok til å løfte portbildet nevneverdig, samtidig som de gir et funksjonabelt squishbånd og en høy komp. Høy komp hjelper deg over hele registeret.

Hvis det er interesse så kan jeg lage en guide om squish og squishmåling, men det må i tilfelle bli etter eksamen.

Svein
Lærling
Kontakt:

Legg innav Svein » 09 mai 2008, 17:39

tror det hadde vært fint med en guide om det, for er vel en god del som er helt grønne på det området( inkludert meg :roll: ) som det hadde vært genialt for.

skal bytte stempel og sylinder imorgen, må jeg da måle squish'en da? for er litt usikker på avstand fra stempel og toppen i ØD.

noen bra tips?

Brukeravatar
HåkonR
Bronze
MC: Aprilia RS 125 gp-1
Sted: ski, akershus
Kontakt:

Legg innav HåkonR » 09 mai 2008, 17:40

Kjør på med guide. Ble interessert i emnet nå. :)
Aprilia rs 125 '02

Brukeravatar
Sigbjørn
Støttespiller
Kontakt:

Legg innav Sigbjørn » 10 mai 2008, 17:49

Målte på min nå istad, da hadde jeg 0,9 mm med den tynneste pakningen (0,3mm)
=)

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 10 mai 2008, 17:56

Hvordan målte du?

Brukeravatar
Sigbjørn
Støttespiller
Kontakt:

Legg innav Sigbjørn » 10 mai 2008, 18:01

Slik som du beskrev.. tok loddetinn ned plugghullet og helt ut til kanten, derreter var det skyvelær
=)

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 10 mai 2008, 18:27

Da har du veldig lite squish. Den måten å måle på er ikke helt gunstig, siden du belaster stempelet på bare en side. Derfor vil squishen virke større enn det den faktisk er. Jeg gjorde det bare slik fordi jeg ikke hadde nok loddetinn til å gjøre det skikkelig. Jeg har ingen erfaring med squishen på RS 125, men jeg frykter at dette blir litt lite. Hva er standard squishklaring?

Brukeravatar
Sigbjørn
Støttespiller
Kontakt:

Legg innav Sigbjørn » 10 mai 2008, 20:48

Nå har jeg bladd gjennom alle bøker og service manualer, hvor står det? :?
=)

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 11 mai 2008, 08:34

Tviler på at det står noe sted, du må nok få noen til å måle det.

Svein
Lærling
Kontakt:

Legg innav Svein » 11 mai 2008, 10:53

leste på manualen som følgte med mitt nye sylinder kit, og der står det 1 mm squish

Gå tilbake til «125 ccm»