Bytte simmerring forgaffel. RS
Bytte simmerring forgaffel. RS
Noen som har erfaring med å skifte simmerringer i framdemper? Er det noe man gjør lett selv eller?:)
-
SnurreSprett
- Verdensmester
- Sted: Mosjøen
- Kontakt:
Re: Bytte shimringer forgaffel. RS
Noen som vet hvor mye fork oil som skal i hver av demperene?:)
Re: Bytte simmerring forgaffel. RS
Når du bytter fork oil, må du ta all oljen frå demparane dine i eit måle beger, og fylle på lik mengde med olje, her i norge kan det lønne seg av og til å ha litt tynnare olje. For å vedlikeholde ringane som er under simringane, dei som er synlege og tar bort driten, kan det lønne seg å ta ned desse på ein spessiell måte uten å ødelegge dei på, og så tørke under simringane og smøre fork oil på ringane. Då holder simringane betydleg lenger.

Aprilia rs 125 free power 2005 mod
KTM sx 125 crosser
-
SnurreSprett
- Verdensmester
- Sted: Mosjøen
- Kontakt:
Bytte simmerring forgaffel
Blir ikke helt rett å helle over i målebeger. Ligger altids litt olje igjen en plass, og er dette gjort flere ganger blir nivået mindre og mindre.
Og er planen å ha i tynnere olje er det enda viktigere med rett mengde, samt at demperne blir enda mer fintfølende på innstillingene. Så er du ingen guru på demperinnstillinger anbefaller jeg å holde seg til boken både når det gjelder mengde og tykkelse.
Og som regel når folk skifter simmeringer er det for at det allerede lekker, så det blir feil å måle det som er å helle i samme mengde
Og er planen å ha i tynnere olje er det enda viktigere med rett mengde, samt at demperne blir enda mer fintfølende på innstillingene. Så er du ingen guru på demperinnstillinger anbefaller jeg å holde seg til boken både når det gjelder mengde og tykkelse.
Og som regel når folk skifter simmeringer er det for at det allerede lekker, så det blir feil å måle det som er å helle i samme mengde
skiftet og demoterte gafflene på vell en halv time. Veldig enkelt. Fylte opp olje til eg følte det var nok.
- Benjamin77
- Wannabe admin
- Sted: Revetal
- Kontakt:
Start med oljemengden det står man skal ha i, så kan du heller fylle på/tappe olje ettersom hvordan du vil ha sykkelen. Glatte bein er bare niceprice (bra)
Personlig har jeg stramma fjæra bak en del, og fylt på en del ekstra olje forran
Personlig har jeg stramma fjæra bak en del, og fylt på en del ekstra olje forran
05 Aprilia RS150 ¨gone edition¨
Honda CBR1000RR HRP
Husqvarna TC450
95 Nissan 200SX S14
96 BMW 523i e39
We don`t ride fast, we just fly low!
Honda CBR1000RR HRP
Husqvarna TC450
95 Nissan 200SX S14
96 BMW 523i e39
We don`t ride fast, we just fly low!
Poenget var at sykklar som kjem frå for eksempel spania, har veldig harde demparar når dei kjem til Noreg. Derfor kan du ha ein anelse tynnare dempar olje, fordi av og til blir det for harde demparar. Slik som rs-en min syns eg demparane er for mjuke i start fasen av dempinga. Derfor kan du ikkje alltid følgje handboka.

Aprilia rs 125 free power 2005 mod
KTM sx 125 crosser