vann som kjøleveske over tid+termostat

Kategorien for alle Aprilia 125 ccm
tordwest
Norgesmester
Sted: hordaland, bergen

vann som kjøleveske over tid+termostat

Legg innav tordwest » 24 mai 2009, 21:34

var ute å kjørte på natten her hin dagen.var seint så hadde litt turtal.kom hem igjen og puttet sykkelen i garasjen.dagen etter skulle eg ut å kjøpe ny olje.alt går fint til eg skal hjem igjen.kjører ut på motorveien og stopper på et kryss.når eg skulle løse den igjen bare kom det sånn morken lyd og så kubbet den.måtte vente til den var blitt kaldere nså kunne eg kjøre til neste kryss.samme skjer...tenkte det ville gå over og satt den i garasjen.idag når eg skulle på jobb så skjedde samme.heldigvis hadde eg med en vennine som hadde noen bekjente og vi fant ut at det var termostaten som var gåen..dette bringer meg til spørsmålene.
1.kordan blir den ødelagt egentli?
2.vi tok jo ut termostaten og kjørte uten, men når vi tok av sylinderloket så rant all vensken ut.vi fylte på vann .skulle egentli bytte over til kjøleveske idag men holdte på å miste bussen.den bli å stå i 2-3uker no.er det veldig farlig vist den står med vann?
3.er det samme til 50cc som 125?(termostaten)

TAKK FOR SVAR:D

tordwest
Norgesmester

Re: vann som kjøleveske over tid+termostat

Legg innav tordwest » 26 mai 2009, 08:03

Ingen? :(

Brukeravatar
jaantoore
Gold
Sted: Eide i Møre og Romsdal
Kontakt:

Legg innav jaantoore » 26 mai 2009, 09:52

Bør ikke fylle på med vanlig vann og la den stå nei! da kan det begynne å korrodere.. man skal også bruke destillert vann på radiator...
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

Bilde

tordwest
Norgesmester

Legg innav tordwest » 26 mai 2009, 12:26

ok, skal til byn på torsdag.den har stått siden søndag.tror du den er fucka no då?
og er det noen som har et bilde av hvor du tar ut kjølevesken?

Brukeravatar
Even
Pensjonert admin/mod
MC: Aprilia RS 125
Sted: Hønefoss

Legg innav Even » 26 mai 2009, 13:50

Kjøevæsken har en tappeskrue på vestre side av motoren (umbrako), du må ta av sidekåpa.

Er du sikker på at sykkelen ikke er varmeskjært ettersom du må la den kjøle seg ned før du får kjørt den?
Aprilia RS 125 2005 RED
Bilde

tordwest
Norgesmester

Legg innav tordwest » 26 mai 2009, 14:27

Gikk helt fint når vi tok av termometeret.men etterpå når eg kjørte ble den forkald så den kubba i fløyfjellstunnelenXD
men skal den være mulig og starte vist den er skjært då?for den starter men det er blitt skikkelig pes å løse den!trodde dette var pga termometeret men vet ikke hvordan sykkelen oppfører seg når den er skjært?

Brukeravatar
Magnus
Vaktmester
MC: RS250 banesykkel en dag?
Sted: UMB
Kontakt:

Legg innav Magnus » 26 mai 2009, 22:01

Når den er skjært ganske greit så vil du miste kompresjon. Dette vil føre til at du får lavere moment (og igjen effekt) + at den vil være vanskeligere å holde seg gående på tomgang. Hvis termostaten er gåen og ikke vil åpne kan det føre til mye skummelt, da vannet ikke vil sirkulere og motoren vil bli veldig varm. Det kan føre til at pakninger går, og den kan bli skjært. Er alltid greit å bytte termostaten hvis den er mange år gammel, da det er en billig forsikring.
- oppdatert mars 2009

tordwest
Norgesmester

Legg innav tordwest » 26 mai 2009, 22:13

Ja, for eg var på en bensinstasjon og hadde nesten ingen verktøy så tok av helle dritten...Har bestilt ny no...det er og riktig som du beskrev for det var et sant hellvete å få løst an igjen.Må clutshe som en helt vist ikke kommer det bare sånn kip morken lyd så kubber den...Kordan sjekker eg kompresjon?
Takk for svar alle!!:)

tordwest
Norgesmester

Legg innav tordwest » 29 mai 2009, 17:04

vist det blir stående med vann blandet med allerede utblandet kjøleveske ruster det då?skulle tappe igår, men tror du ikke veldig skruen ikke har mønster til å ta inn umbrakonøkkelen med?!
og evt hva kommer til å ruste?stemmpel og sylinder ruster vell ikke?
takk igjen for svart:9

havardjf
Fersk
Sted: Haugesund

Legg innav havardjf » 03 jun 2009, 13:19

Det er ikke noe å være redd for dersom du kun bruker vanlig vann på kjølesystemet. det er ikke noe som kommer til å ruste i motoren din selv om det er rent vann, altså ikke destilert. Det er kun aluminium som kommer i kontakt med vannet, ellers bare gummislanger og plast. Så du kan trygt la være å tenke på at vannet "ødelegger" motoren din. Vannet skal ikke komme i kontakt med verken innsiden av sylinderen din, eller stempelet. Desuten kan ingen av tingene ruste, både stempel og sylinder er lagd av aluminium, eneste stempelringene som er laget av stål, og hardkrombelegget ruster heller ikke. :)

Og siden du allikevel har noe kjølevæske i systemet vil det ikke være noe problem med korrosjon. 8)
-Aprilia RS 125 Manuel Poggiali-

tordwest
Norgesmester

Legg innav tordwest » 03 jun 2009, 21:06

Takk for utfyllende svar!Skal uansett få fikset dette forteste mulig. Var ikke mye god å få ut inni ''tunnelen'' asså!
Skal prøve på fredag og banke et mønster med et flat skrujærn og bare kjøpe ny skrue.det er en vanlig umbrako sant?

Oleee
Fersk Racer
Sted: Fiskarstrand!
Kontakt:

Legg innav Oleee » 21 jun 2009, 23:31

Vet at dette er litt off topic men. Jeg var og hentet sykkelen min på lørdag. Aprilia rs 125 1999 modell. men termostaten er nok gåen,pga det viser cold hele tiden, jeg har gått over og sett litt. og det må være termostaten. noen som hvet hvor jeg får taki ny termostat til rotax 122?

Brukeravatar
jaantoore
Gold
Sted: Eide i Møre og Romsdal
Kontakt:

Legg innav jaantoore » 21 jun 2009, 23:44

oemparts.no !
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

Bilde

Gå tilbake til «125 ccm»