Lurer litt på om noen har gode/dårlige erfaringer med forskjellige oljetyper? Da jeg skulle ta ut sykkelen i vår, fylte jeg på Bel Ray 10w-50 olje. Merket snart at clutchen slurte ved kraftig pådrag, og det har aldri skjedd før jeg bytta olje. Så da bytta jeg til Castrol 15w-50, og da ble det bedre - helt til motoren ble skikkelig varm. Nå slurer det bare jeg ser på gassen med skikkelig varm motor. Funker bra når den er kald. Jeg aner ikke hvilken olje som var på den før jeg bytta første gangen, da den ble fylt på før jeg kjøpte sykkelen. I manualen anbefales IP eller Agip 15w-50 olje, men det er ikke akkurat hyllevare... Synspunkter?
Edit: dette gjelder en -99 Mille.
Hvilken olje bruker du?
-
robin_1379
- Bronze
- Sted: skien
- Kontakt:
Re: Hvilken olje bruker du?
sikker på at det ikke er clutchen som er dårlig da?
BMW 520 E39 96
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03
Hadde sjekka lamellene jeg 
- 200H - Prox flatstempel - Jolly carbon - Dellorto PHBH28
-
Tinnsoldaten
- Fersk
Hvis clutchen er slitt, har det i tilfelle skjedd nå etter oljebytte. Sykkelen er gått 27.000, og har ikke merket noen tendenser til sluring før jeg fylte Bel Ray. Husk også at den slurer ikke i det hele tatt når den er kald, det er kun når olja er blitt skikkelig varm.
Nå har jeg imidlertid snakket med verkstedet som sist hadde service på sykkelen før jeg kjøpte den, og de brukte Silcolene 10w-40. Så da prøver jeg det som en siste mulighet før jeg åpner clutchen.
Men for å gjenta det jeg faktisk spurte om: hvilken olje bruker dere?
Nå har jeg imidlertid snakket med verkstedet som sist hadde service på sykkelen før jeg kjøpte den, og de brukte Silcolene 10w-40. Så da prøver jeg det som en siste mulighet før jeg åpner clutchen.
Men for å gjenta det jeg faktisk spurte om: hvilken olje bruker dere?
jeg bruker motul transoil expert 10w - 40. billig og bra olje 

Aprilia RS 125 2006 FP :
rave 1, jolly moto, pipercross filter, Vforce 3, Vertex stempel, Hpi Cdi. 34 mm innsug
34 mm gasser
Ut fra hva du beskriver er clutchen din gåen, evt glasert. Og da nytter det ikke å hoppe fra en oljeprodusent til en annen. Du må nok fram med verktøyet om du vil eliminere problemet.
Kilometerstand har i grunnen mindre å si på clutchslitasje enn man skulle tro. Det samme med banekjøring. De fleste clutcher kun på nedgearing her. Og clutchbruken er rask = minimalt med sluring.
På Aprilias 1000 kubikkere er det bykjøring som sliter clutch. Dette grunnet det høye førstegearet som medfører endel sluring ved krypkjøring. I tillegg kommer herjing som bakhjulskjøring og drag (streetlegal) etc, etc.
Kilometerstand har i grunnen mindre å si på clutchslitasje enn man skulle tro. Det samme med banekjøring. De fleste clutcher kun på nedgearing her. Og clutchbruken er rask = minimalt med sluring.
På Aprilias 1000 kubikkere er det bykjøring som sliter clutch. Dette grunnet det høye førstegearet som medfører endel sluring ved krypkjøring. I tillegg kommer herjing som bakhjulskjøring og drag (streetlegal) etc, etc.
-
Tinnsoldaten
- Fersk
Har nå plukket fra hverandre clutchen, og kontrollmålt lameller og plater ihht. verkstedmanualen. Alle mål var innenfor kravene.
Dette ble målt:
-total tykkelse på lameller og plater. Minstekrav 44,9 mm. Målt 46,4 mm.
-bredde på hakk/"tabs" på lamellene. Minstekrav 13,7 mm. Målt 13,9 mm.
-høyde på fjærene. Minstekrav 43mm. Målt fra 43,3 til 43,5 mm.
Så dette bekrefter vel langt på vei min teori om at problemet ikke skyldes ren slitasje. Etter tips fra en dreven MC-mekaniker, glattet eller ruet (alt etter hvordan man ser det
) jeg over alle platene og lamellene med 600 papir. Vasket alt grundig før og etterpå med Brakleen. Blir prøvekjøring i morgen, ble så seint nå. Kommer tilbake med hvordan den oppfører seg da.
inunf: mener det var Castrol Superbike jeg brukte, men i 15w-50. Skal sjekke en dag, kanna står på verkstedet på klubbhuset.
DuNkiller: hva tror du et MC-verksted anbefaler da? Sikkert ikke det de selv har i hylla, eller hur?
Dette ble målt:
-total tykkelse på lameller og plater. Minstekrav 44,9 mm. Målt 46,4 mm.
-bredde på hakk/"tabs" på lamellene. Minstekrav 13,7 mm. Målt 13,9 mm.
-høyde på fjærene. Minstekrav 43mm. Målt fra 43,3 til 43,5 mm.
Så dette bekrefter vel langt på vei min teori om at problemet ikke skyldes ren slitasje. Etter tips fra en dreven MC-mekaniker, glattet eller ruet (alt etter hvordan man ser det
inunf: mener det var Castrol Superbike jeg brukte, men i 15w-50. Skal sjekke en dag, kanna står på verkstedet på klubbhuset.
DuNkiller: hva tror du et MC-verksted anbefaler da? Sikkert ikke det de selv har i hylla, eller hur?
Mener jeg fikk et råd for noen år siden av en RSV mekaniker (en av de få MC mekanikerene jeg stoler på) at slureklutchen på 990 motoren faktisk fungerer best i mineralolje, men han hadde et par helsyntetiske oljer på lista som også var ok. Selv kjører jeg Castrol helsyntetisk, og har aldrig opplevd noe utenom det vanlige.