spørmål om hjullager, felg, drev og kjede på rs 50

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
Brukeravatar
Sucu
Bronze
Sted: Hadsel,Nordland

spørmål om hjullager, felg, drev og kjede på rs 50

Legg innav Sucu » 29 jun 2009, 14:58

Hei!

Jeg har det slikt at kjeden min er perfekt stilt inn, men så snurrer jeg dekket rundt, og da er det plutselig mye hardere, og nesten umulig å dytte inn. Det skal jo være 25mm vandring på denne sykkelen, men det er det kun på "ene siden" av kjedet. hva i all verden er problemet? :O eller skal det være slikt?

I vertfall, jeg tenkte at det kanskje hadde noe med hjullagrene å gjøre, så jeg tok av hjulet. Det så ut som at selve lagrene var helt i orden, for forige eier byttet de rett før jeg kjøpte sykkelen, og den er ikke kjørt over 1000km etter det.
Men det ene lagret satt ikke skikkelig fast(det på samme side som drevet og kjedet) det kunne jeg ta inn og ut med fingeren, mens det andre satt som normalt. Altså fast. Dessuten var bolten også litt ripete(litt dype spor) akkurat der lagret sitter. Så noe muffins er det vel? Kan det hende at forige eier har satt i feil type lager, eller at felgen rett og slett er blitt større diameter på i det hullet? får det ikke helt til å stemme..Det skal vel ikke sitte løst, skal det vel? og det er jo litt merkelig at felgen skal ha blitt ødelagt akkurat der. når resten er helt strøkent? ikke er den skeiv eller noe. Men lageret så nå ut til å være av akkurat samme type som på andre siden av felgen.

Det er også slik at hjulet går litt tregere på et område når jeg triller det rundt. så wtf? å det er ikke noe med motoren i hverfall, for den er nyoverhalt og strøken. og fungerer akkurat perfekt under kjøring. så det må være noe med bakfelg/lagre/drevkjede.

Takker for svar! :D
Bilde

Brukeravatar
jaantoore
Gold
Sted: Eide i Møre og Romsdal
Kontakt:

Re: spørmål om hjullager, felg, drev og kjede på rs 50

Legg innav jaantoore » 29 jun 2009, 15:47

hvis lageret er for lite og løst kan du jo resikere at ytterringen av lageret snurrer og vil da slite på felgen, noe som ikke er bra
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

Bilde

Brukeravatar
Sucu
Bronze

Legg innav Sucu » 29 jun 2009, 15:49

Hmm..nei, det er jo ikke bra.. søren om jeg må kjøpe meg ny felg altså.. #-o
Bilde

robin_1379
Bronze
Sted: skien
Kontakt:

Legg innav robin_1379 » 29 jun 2009, 17:43

kan nok være felgen din:(
jeg måtte bytte min nå fordi "kammeret" der det ene hjulagere står var ganske oppspist :(
BMW 520 E39 96
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03

Brukeravatar
Sucu
Bronze

Legg innav Sucu » 29 jun 2009, 18:18

Huff,jaja. då får jeg vel gå til innkjøp av ny bakfelg. :(
Grunnen til at slikt skjer, er vel kanskje fordi at det har blitt kjørt med et ødelagt lager over tid kanskje..Iallefall på min sykkel, så kommer ikke dette som et sjokk..hele sykkelen bestod av lavkvalitets jallamekk når jeg fikk den. :x Å det har kostet meg dyrt, og nå ser jeg at det blir enda dyrere.. :p

Men hva gjør man ikke for rsen sin :rull:
Bilde

Gå tilbake til «Hjelp meg»