alt for varm på tomgang:S
alt for varm på tomgang:S
Hei! I høst skjedde det noe veldig rart, eg kjørte heim med sykkelen min, hentet noe og skulle kjøre videre til ein kompis som bur 1 km vekke. Eg girte opp i 2 giret og gav full gass, så hørte eg eit knekk og motoren sloknet. Eg hadde tatt inn clutchen med ein gong motoren stoppet, og trillet litt.. Så stoppet eg sykkelen og skulle prøve å starte den igjen. Da gjekk motoren rundt ein gong, så låste alt seg heilt... Eg måtte tvinge giren i fri for å trille den ned til kompisen min, og da endte med at eg vart ståanes i garasjen hans å skru mens han såg på tv=P
Men det viste seg jo då at stempelet var blitt knust, og eg aner ikkje koffor... kan tenka meg at den forrige eigaren aldri hadde byttet stempel, sjølv om han sa han hadde da... Men Etter å ha byttet stempel, honet sylinderen og gjort alt heilt fint og strøkent, så var det klart for innkjøring...
Men det viste seg at sykkelen bare tikker oppover på tomgang, den har gått heilt opp i 100 grader før eg slår av tenningen eller ruser motoren, for da synker tempereturen igjen... Men det er ikkje skjønner er:
kjøring: 10 grader eller mer over det som var vanlig før ulykken
kjøring uten termostaten: 10-13 grader mindre enn normalt. (termostaten såg ut te å funka, me tok den av og såg om den utvidet seg i varmt vann...
med eller uten termostat tikker den opp i grader til eg gi gass eller slukker den...
Eg har 2 teori om ka som er feil, det er enten så mye rusk i kjølingsystemet at det går for treigt igjennom med ein liten kombi av at termostaten ikkje e heilt ok...
Eller, at det plastrevet som driver pannpumpen er slitt...
Nokken som har noen ideer?
Men det viste seg jo då at stempelet var blitt knust, og eg aner ikkje koffor... kan tenka meg at den forrige eigaren aldri hadde byttet stempel, sjølv om han sa han hadde da... Men Etter å ha byttet stempel, honet sylinderen og gjort alt heilt fint og strøkent, så var det klart for innkjøring...
Men det viste seg at sykkelen bare tikker oppover på tomgang, den har gått heilt opp i 100 grader før eg slår av tenningen eller ruser motoren, for da synker tempereturen igjen... Men det er ikkje skjønner er:
kjøring: 10 grader eller mer over det som var vanlig før ulykken
kjøring uten termostaten: 10-13 grader mindre enn normalt. (termostaten såg ut te å funka, me tok den av og såg om den utvidet seg i varmt vann...
med eller uten termostat tikker den opp i grader til eg gi gass eller slukker den...
Eg har 2 teori om ka som er feil, det er enten så mye rusk i kjølingsystemet at det går for treigt igjennom med ein liten kombi av at termostaten ikkje e heilt ok...
Eller, at det plastrevet som driver pannpumpen er slitt...
Nokken som har noen ideer?
Re: alt for varm på tomgang:S
det kan også være at ledningen til termostaten ikke sitter helt fast.
1998 Aprilia rs125
JollyMoto, Rave-2 og Boyesen reeds =D
JollyMoto, Rave-2 og Boyesen reeds =D
-
crazyclomp
- Bronze
- Sted: Hordaland, Bergen, Midtun
- Kontakt:
Har noe lignendes problem på min, der den ligger på rund 50-60 grader når jeg kjører, men når jeg står på tomgang kommer den opp i 90 
Nå: Aprilia RS 125 FP 04 <3
X sykler: 2 stk Starway cl125, Honda NSR 125 og Ligier mopedbil, Benelli K2, KAwasaki Eliminator 125 (stjelt)
X sykler: 2 stk Starway cl125, Honda NSR 125 og Ligier mopedbil, Benelli K2, KAwasaki Eliminator 125 (stjelt)
Ledningen sitter jo fast, ellers hadde det jo ikkje vist vell?
Aha, men her er den 75 ++ (10 grader meir enn vanligt) når eg kjøre og på tomgang kan det sikkert tikke til den smelter... -_-
Aha, men her er den 75 ++ (10 grader meir enn vanligt) når eg kjøre og på tomgang kan det sikkert tikke til den smelter... -_-
-
crazyclomp
- Bronze
- Kontakt:
Mener å ha hørt at om du har feil dyse, enten for stor eller for liten blir den varmere.. Fordi bensin kjøler men når det er for mye varmer den?
Sier ikke at jeg har rett her, bare det jeg mener å ha hørt.
Sier ikke at jeg har rett her, bare det jeg mener å ha hørt.
Grunnen til at sykkelen blir varmere på tomgang er at alt i motoren står omtrent stille og kjølesystemet trekker knapt luft. Når motoren står å går på 1250 omdreninger i minuttet vil nesten ikke vannpumpa ha noe effekt, og vannet står nesten stille inni kjølekanalene dine og bare varmer seg opp. Når du gir gass vil vannpumpa begynne å bevege på seg og sirkulere vannet inni og den vil sende litt kaldere vann inn til motoren. Så at den blir varmere på tomgang er bare naturlig 
Arrow-exhaust, Rave 1, Pipercross Filter, Vforce 3, Luftplomberinga tatt, Iriduim IX!
-
crazyclomp
- Bronze
- Kontakt:
Ja, men den skal vel ikke komme opp i 96 som jeg hadde den i den gangen. Var ikke mange gradene ute heller, 6 grader elns.
Nja, det er vel en smule varmt, men hvis det vannpumpa ikke rørte på seg i det hele tatt, kan det ha vært mulig. Forbrenningstemperaturen er 140 grader, så hvis det står dønn stille i kjølekanalene vil det jo bli som å koke opp en kjele med vann 
Arrow-exhaust, Rave 1, Pipercross Filter, Vforce 3, Luftplomberinga tatt, Iriduim IX!
-
crazyclomp
- Bronze
- Kontakt:
Jess
Men forrige eier har fucket opp instillingene på gasseren da
Kommer ikke lenger en 130kmpå en tank
Så dysen er aalt for stor, fusker som søren på 5-7tusen rpm også. Men dette blir fikset opp i når jeg begynner på overhaling, og da blir det masse poster i prosjekttråden 
Skal ikke stjele tråden mer
Skal ikke stjele tråden mer

Greit at den skal bli varmere på tomgang, men den skal jo ikkje tikke så langt... Da skal jo det vere ein liten gjennomgang av kjøling som stopper den å tikke over 100 grader...! men eg skal prøve å renske radiatoren og slikt også : ))
Men det med dyse har ikkje noe med varmen å gjøre trur eg, og fjuskingen kommer av at du ikkje har stilt luft i forånte bensinnivået:)
Men det med dyse har ikkje noe med varmen å gjøre trur eg, og fjuskingen kommer av at du ikkje har stilt luft i forånte bensinnivået:)
Dyse har mye med varmen å si faktisk.
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

Eg kjøre jo på samma dyse som eg alltid har gjort, så det er ikkje den sin feil!:P
Sjekk at du har riktig plugg og dysing for opsettet ditt.
Og når du bytta stempel, lufta du ut slangene sjikkelig når du fylte kjølevæske?
Vist det ligger vannlås i slangene kan det gå ut over kjølinga.
Og når du bytta stempel, lufta du ut slangene sjikkelig når du fylte kjølevæske?
Vist det ligger vannlås i slangene kan det gå ut over kjølinga.

Rs125 99"-Polini 154cc,Flatslide34mm,RAVE2,17-39,V-force reed,Jim Lomas Twin,K&N powerfilter
KTM 560 SMR
BMW 318IS E-36 Cupe 92"-Sports panel filter;P
KTM 560 SMR
BMW 318IS E-36 Cupe 92"-Sports panel filter;P
Eg har riktig plugg og riktig dyse, så det er ikkje problemet...
Da kan vera at eg ikkje gjor da godt nokk nei, må vell få sjekket det...
Takk for tips sålangt!
Da kan vera at eg ikkje gjor da godt nokk nei, må vell få sjekket det...
Takk for tips sålangt!

Hvordan Trim har du da og hvilken dyse og plugg har du?
Aprilia RS250 1998mod.

Eg har effektanlegg, 125 dyse og elektronisk eksosventil... Eg har ikkje gidda å stilt luftskruen for å få større dyse, den går reint no 
Og eg har ein 10-er plugg, sånn uten radio greie, regner med du ikkje får noe bedre eller?

Og eg har ein 10-er plugg, sånn uten radio greie, regner med du ikkje får noe bedre eller?
125 er vel litt lite hvis du har eksosventil?
jeg har 132 og jeg har effektannlegg og eksosventil, så tror 125 er litt lite 

Aprilia RS 125 2006 FP :
rave 1, jolly moto, pipercross filter, Vforce 3, Vertex stempel, Hpi Cdi. 34 mm innsug
34 mm gasser
125 er nokk så lenge du stiller luften din etter den
Skal ikkje ha noe med varmgang, spesielt siden det var heilt fint FØR ulykken skjedde:P
Selvfølgelig kan eg ha større dyse, eg kan ha 140 sålenge eg stiller luften til dysen
Men eg skal bare fikse den skikkelig, sånn at den er klar til salgs, skal ha penga til bil 
Og da gidder eg ikkje å kjøpe ny dyse og stille på alt muligt når den går "reint"
Skal ikkje ha noe med varmgang, spesielt siden det var heilt fint FØR ulykken skjedde:P Selvfølgelig kan eg ha større dyse, eg kan ha 140 sålenge eg stiller luften til dysen
Men eg skal bare fikse den skikkelig, sånn at den er klar til salgs, skal ha penga til bil Og da gidder eg ikkje å kjøpe ny dyse og stille på alt muligt når den går "reint"
den må jo få nokk bensin da, vis ikke blir den jo varm.
den får jo ikke mer bensin om du stiller på luften
den får jo ikke mer bensin om du stiller på luften

Aprilia RS 125 2006 FP :
rave 1, jolly moto, pipercross filter, Vforce 3, Vertex stempel, Hpi Cdi. 34 mm innsug
34 mm gasser
Kan gå reint den selv om den får for liten dyse.. hvilken farge er det på pluggen din da?
Aprilia RS250 1998mod.

Det er jo klart at den går reint når du har for liten dyse
Alle totaktsmotorer går aller best RETT før de skjærer. Og det er ingen lufteskrue du kan stille på forgasseren til RS'n. Lufta som kommer inn i gasseren kan du ikke justere, utenom å sette på cone-filter eller lignende 
Men eg skjønner ingenting, eg kjørte lenge med dette oppsettet med den dysen, i 1.5 år med den forje RS-en min og 4 mnd med denne :S
Og har ein 130 dyse, og da bare drukner den i bensin virker det som, den går ikkje reint i vertfall! Og er du sikker på at det ikkje er ein luftskrue?:P Alle vennane mine seie da:P
og fargen er vell kvit i bunnen og sølvfarget oppover? Br 10 trur eg den heite...?
Og har ein 130 dyse, og da bare drukner den i bensin virker det som, den går ikkje reint i vertfall! Og er du sikker på at det ikkje er ein luftskrue?:P Alle vennane mine seie da:P
og fargen er vell kvit i bunnen og sølvfarget oppover? Br 10 trur eg den heite...?
Hvordan så pluggen din ut når du tok den av etter skjæringa?

Og når du kjører på 130-dysa, hvor på turtallet går den dårlig?

Og når du kjører på 130-dysa, hvor på turtallet går den dårlig?
Egentlig ingen av dei, kansje litt nr 1, men pluggen var nesten heilt ny, bare litt sot på den, ingenting meir faktisk...
Når du kjører på 130-dysa, hvor på turtallet går den dårlig?
Vops, såg ikkje at du hadde skrevet det der=P Men den går dårlig på 6-7 000 omdreininger og fjusker litt igjen på 8 ...
Da er det ikke sikkert dysa er feil, men heller nåla 
aha... Men eg skal sjekke opp i det, fyre i 130 dyso og stille nåle eg då : )
Jepp, har har 132 dyse, og nåla på 2. øverste hakket.

Aprilia RS 125 2006 FP :
34 mm gasser
Jeg kan vel egentlig si at jeg har ett større problem 
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

-
crazyclomp
- Bronze
- Kontakt:
Høh?
Displayet mitt funker ikke 
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

Jeg vil jo si at for høy temp er mye verre enn display som ikke virker, men så kan du jo ikke se tempen uten display...
Aprilia RS250 1998mod.

nei ikke sant så det er vell egentlig like ille begge deler
kjedelig å ikke kunne se tempen da hadde ikke jeg tørt å kjøre før det var fiksa hvertfall.
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1
min tråd:
sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald!
F*en dette ble jo døds fett! 
min tråd:
Hehe.. Og ikke F*** om jeg kjøper nytt! Nytt koster 3 609,- 
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

-
crazyclomp
- Bronze
- Kontakt:
Koster over 10000,- til min!! 
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

-
crazyclomp
- Bronze
- Kontakt:
Elelr snakket vi bare om det lille digitale displayet? :P Om det er det kan det hende det koster 3609.- 
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

-
crazyclomp
- Bronze
- Kontakt:
Da så
Troddu de mente hele greien jeg xD
Det koster noe rundt 10,000,- det er vel bare og kjøpe en billig en fra Speedoptions eller noe? 
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

-
crazyclomp
- Bronze
- Kontakt:
Koso rx2 ftw! 
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

-
Greenrider
- Småproff
- Sted: Haugesund
- Kontakt:
Syns speedometerene på speedoptions ser litt jalla ut jeg.
Hva med Acewell eller Vapor speedometer? 

Toyota MR2 MK1 (4agze , kompressor)
Aprilia RS FP - DPS GP150 - Dellorto 34mm flatslide - Tyga Performance Effektannleg - HPI Twin Curve CDI
Aprilia RS FP - DPS GP150 - Dellorto 34mm flatslide - Tyga Performance Effektannleg - HPI Twin Curve CDI
Hvis jeg kjøper Stage6 - Temperatursensor Må man gjøre mye da eller passer det rett på??
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

tror nokk ikke den passer rett på uten noe modifikasjoner nei
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1
min tråd:
F*en dette ble jo døds fett! 
min tråd:
Veit du om en temp måler som passer rett på?
Aprilia RS 125 GP-1 2002
BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

BMW E36 320i 1991
x- Honda CR 80 1985

Her skal det stå noe fornuftig.