Blir for varm
Blir for varm
Hei, Jeg har akkurat satt isammen en aprilia rs 125, har byttet sylinder m.m. Men når jeg skal kjøre så går det ikke mere enne 500 meter før den får fire streker på displayet, varmemåleren asså. Den stiger høyere, men jeg stopper når den kommer på 4. Er det noen som kan tenke seg hva som gjør dette? Er det en ledning som starter vannpumpen jeg har oversett?
Jeg åpna topplokket på sylinderen og såg neddi, og rundt i kammeret der kjølevæsken skal flyte når termostaten åpner for kjøling lå væsken enda. Kan det ha tettet seg et sted i sirkulasjonen i kjøleanlegget mitt?
Det står på en effektsvane, men på den så var det ikke en slik nippel helt oppme der svanen møter sylinderen. På nippelen til det originale anlegget så skal en slange fra "secondary air" festes, og den andre slangen fra samme dings skal festes på luftfilterboksen. Jeg fjernet den dingsen, men tettet ikke nippelen på luftfilterboksen, kan dette være årsaken?
Jeg åpna topplokket på sylinderen og såg neddi, og rundt i kammeret der kjølevæsken skal flyte når termostaten åpner for kjøling lå væsken enda. Kan det ha tettet seg et sted i sirkulasjonen i kjøleanlegget mitt?
Det står på en effektsvane, men på den så var det ikke en slik nippel helt oppme der svanen møter sylinderen. På nippelen til det originale anlegget så skal en slange fra "secondary air" festes, og den andre slangen fra samme dings skal festes på luftfilterboksen. Jeg fjernet den dingsen, men tettet ikke nippelen på luftfilterboksen, kan dette være årsaken?
Re: Blir for varm
Hei!
Det er nok luft i kjølesystemet ditt som er problemet.
Det er nok luft i kjølesystemet ditt som er problemet.

Her skal det stå noe fornuftig.
Hvordan får jeg fiksa det da? takk for raskt svar btw 

Jeg tror du må åpne lufteskrua, men jeg er ikke akkurat den med mest peiling på dette her.. 
X: Rieju MRX pro 03 ombygd til smx
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990
Ye, korrekt. Du må åpne lufteskrua til kjølesystemet og fylle på kjølevæske helt til det renner over ved den lufteskrua/ventilen om jeg ikke tar feil. 

Ventilen på radiatoren eller på det leddet som er mellom to slanger ovenfor topplokket til sylinderen? 

Vet dere om vannpumpa må kobles til strøm?
Jeg lurer også på om den skruen skal kunne skrues slik at den sitter fast? Alstå, når jeg kjøpte den så var den skruen dekket av eksospaste?
Det renner ikke ut væske av den uten pastaen, men kanskje det kommer inn luft? Skruen sitter fast når jeg skrur den nedi, men den festes liksom ikke, eller, den går rundt og rundt lett uten å sette seg fast. Bør jeg kjøpe nytt mellomledd og skru?
på meg var den en ventil på toppen av radiatoren!
vannpumpe skal ikke kobles til noe strøm hvis jeg ikke tar helt feil. Tror den drives rundt når motoren går! 
Volvo 740 2,3 GL 1990
Volvo 740 2,3 GL 1990
Ja, den ovenfor topplokket.
Hmm, enten ny skrue eller mellomledd ja.
Hmm, enten ny skrue eller mellomledd ja.

Så det er lite sannsynelig at det er noe ødelagt asså?
Men hvorfor lå det igjen væske i kammerne rundt sylinderen da? skulle ikke det ha rønni ut?
Men hvorfor lå det igjen væske i kammerne rundt sylinderen da? skulle ikke det ha rønni ut?Re: Blir for varm
Husket å fylle kjøleveske
? Mange som glemmer dette.. Varmgang kan også komme av lav dyse.
? Mange som glemmer dette.. Varmgang kan også komme av lav dyse.Nåværende:
BMW 316i Coupe 1994 mod M-Tech
Yamaha FZR600R
Ex:
Aprilia RS125 `01 modell
Aprilia RS125 `97 modell (R.I.P)
Derbi GPR 50
Motorhispania RX50 Aprilia Edition (R.I.P)
Yamaha FZR600R
Ex:
Aprilia RS125 `01 modell
Derbi GPR 50
Nja, dysen er for stor :P den holder på å drukne. Er bare effektanlegg på den, pluss at plombene og cdi er fjernet
128 dyse.
Men skal det ikke den væsken dreneres da anton? :P
128 dyse. Men skal det ikke den væsken dreneres da anton? :P
Hmm, det må nesten være et problem med kjølesystemet når han nettopp har skiftet sylinder. 
Hva vil dreneres si? Har hørt det før, men husker ikke hva det betyr.
Hva vil dreneres si? Har hørt det før, men husker ikke hva det betyr.
Dreneres = tappes ut 
Tapp ut all kjøleveska di og prøv å sett i en ny en... Hvis ikke kan det være vannpumpa di.

Tapp ut all kjøleveska di og prøv å sett i en ny en... Hvis ikke kan det være vannpumpa di.
Nåværende:
Yamaha FZR600R
Ex:
Aprilia RS125 `01 modell
Derbi GPR 50
Yamaha FZR600R
Ex:
Aprilia RS125 `01 modell
Derbi GPR 50
Jo, væska skal tappes ut når du skal ta av sylinderen og topplokket (FØR!). Så når du er ferdig og skal tømme i ny kjølevæske så skrur du opp ventilen og tømmer i kjølevæske. Når kjølevæska renner over i den der ventilen så stenger du den og fyller opp kjølevæske i tanken til det det skal være.
Håper du forstår, ble litt rotete. 
Håper du forstår, ble litt rotete. Her skal det stå noe fornuftig.
Ok takk, skal gi det et forsøk i morgen 

Du fyller jo først slik at det renner over på radiatoren, skrur inn skruen, forsetter å tømme kjølevæske til det renner over i den koblingen rett over toppen, setter inn skruen der, også fyller du til du kommer mellom "min" og "max" skrur på toppen på resorvoiret. Etter at du starter nå og kjører deg en tur ser du etter om kjølevæskenivået synker eller holder seg der og fyller litt etter om nødvendig.
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

hvis plombene er fjernet og du har effektanlegg er vel 128 dyse litt lite?
Volvo 740 2,3 GL 1990
Volvo 740 2,3 GL 1990
Han har ikke Rave da?
Aprilia RS250 1998mod.

Er ikkje på atm, grunna innkjøring tru eg :P Bare Effektanlegg og plomber tatt.

Aprilia RS 125 06 Black Edition!
- Aprilia FP Svanehals, Rave1 Eksosventil, CDI sperra tatt, Polini 154cc, Vforce-3, 34mm flatslide og Powerfilter!
ja, okei! 

Volvo 740 2,3 GL 1990
Volvo 740 2,3 GL 1990