Kjøreutstyr

Kategorien for alle Aprilia 125 ccm
Maclaren626
Nysgjerrigper

Kjøreutstyr

Legg innav Maclaren626 » 04 apr 2011, 22:04

Hei!

Nå som våren kommer er det på tide å skaffe meg noe kjøreutstyr :D Var da ute etter hjelm, hansker og jakke :)

Er det lurt å ha egne sko i tillegg?

Noen som har spesielle hjelmerker å anbefale? ( kan ikke ha de som er laget av glassfiber for jeg VET at den kommer til å gå i bakken om noen måneder :/ )

Når det gjelder jakke er det veldig mye forskjell på hvor mye beskyttelse de vil gi hvis uhellet skulle være ute? Noen merker å anbefale der ?(ville gjerne hatt en ganske plain jakke i skinn :) )

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Re: Kjøreutstyr

Legg innav Anton » 04 apr 2011, 22:35

Jeg anbefaler fullt kjøreutstyr, og det gjør nok de fleste andre her også. Kjørestøvler er et veldig smart alternativ ja. Anklene er ofte veldig utsatte ved fall og lignende. Derfor er det lurt å ha kjøresko/støvler som går over anklene.

Når det gjelder hjelm-merker, så bør du kjøpe noe av kvalitet. Husk at hjelmen er noe av det viktigste når du er ute å kjører, ikke uten grunn at det er påbudt. Om du ikke har allverden med penger, så kjøp en hjelm med mellomklasse pris (1500-2500kr). Når det kommer til merke så anbefaler vel de fleste de kvalitetsmerkene; Shoei, Shark, AGV. Det er vel de mest kjente merkene, ihvertfall utifra mitt syn. Jeg anbefaler sterkt at du får prøvd hjelmene før du kjøper dem. Ikke bare gå etter utseende. Den skal sitte godt og være behagelig. Gjerne velg en hjelm som er lett, for mindre belastning på nakken.

Jeg kjøpte selv nettopp ny hjelm, fra det tyske merket Uvex. Venter den i posten fortløpende. Hjelmen koster rundt 5000kr på Norgesbasis. Denne er i full-carbon, og veier 990g. Altså VELDIG lett i motsetning til de gjennomsnittlige andre hjelmene. Har fått prøvd denne hos en lokal forhandler, og den sitter veldig bra på hodet mitt. Ekstremt lett hjelm! Nå har ikke jeg hørt støynivåene ved kjøring, men det sies at lyddempingen er utmerket. Ellers kan jeg anbefale Shoei Raid 2, veldig komfortabel hjelm. Men noe høyt støynivå. Finnes tilleggsprodukter for å redusere dette. Vil også anbefale Shark RSR2, den er veldig komfortabel, veldig lett (ikke like lett som Uvex hjelmen i carbon) - for å ikke nevne det heftige utseendet! Fikk prøvd denne hos Jonhusum her på forumet. Begge disse hjelmene ligger på 2000-4000kr på Norgesbasis, avhenger hvor i landet du kjøper den.

De fleste kvalitetsmerker og lavkvalitetsmerker har beskyttelser på albuer og ankler på jakkene. Tekstilutstyr er vel det som anbefales ved mye kjøring i regn, da skinn blir ødelagt i regn (ettersom jeg har forstått). Hvorfor ikke kjøpe komplett skinndress? Da er du på den sikreste siden.

Kvalitetsmerkene som jeg kjenner godt til er vel: Alpinestars (har komplett skinndress fra dem selv), Spidi, Spyke, Berik, Arlen Ness og Dainese.

Gjerne se litt på bruktmarkedet etter uskadde kjøredresser. Det lønner seg ofte. :) Ta en titt på det svenske markedet for eksempel: http://www.sporthoj.com/annonser/?kat=18 :)

Av kjøreutstyr så er som regel alt bedre enn ingenting. :) Jeg anbefaler ihvertfall at du kjøper deg:
- Full skinndress
- Hansker
- Hjelm
- Støvler
- Ryggskinne

Om det er noe jeg har informert litt feil om, så må gjerne noen rette det opp. Inunf har en god del peiling på kjøreutstyr, så kanskje han får svart deg. :) Du har ihvertfall en begynnelse. :)
Her skal det stå noe fornuftig.

racingkimmi
Mekaniker
Sted: Flekkefjord

Re: Kjøreutstyr

Legg innav racingkimmi » 04 apr 2011, 22:36

Kjøp skikkelig hjelm med en gang , billig og konge hjelm - kjøp nitro http://www.norsafe.net/?c=vv&vg=2&ug=21
Bare gode erfaringer med de :)
Skinn jakke - koster jo litt men det er jo sikkerhet det står på , og ganske stilig se - http://www.norsafe.net/?c=vv&vg=31&ug=&vid=451302 ;)
Sko er absolutt fordel , selv om jeg kjører i vernesko ^^ Vanntette sko er kjekt å ha ..
Hansker - Passform, varme ++ er viktig her - Syntetiske Halvarssons hansker kjører jeg med , og digger de til veibruk , ligg unna skinn vis du ikke vil fryse !