Legg innav bakerkaker » 11 okt 2011, 23:50
Det som skjer når kjølevæske kommer i oljen, (altså, det er neppe kondens, absolutt ikke så mye kondens får du i en slik motor..) selvfølgelig som du ar hørt, det er pakningssementen mellom blokkhalvdelene som slipper, det pga at det er brukt en sement som herdes så den blir stein hard. og da er det ikke pakning lenger, og deretter sprekker og siver gjennom vann inn til veivhuset stort sett.
Det som da skjer er at når du har en 4 takts motor, så er det oljetrykk som smører veiv, topp og andre vitale deler. ( det er delt girkasse og motorolje på denne sykkelen) i en 2 takt har du kun en badende girkasse i olje, veiv smører seg selv av 2-taks olje og bensin, og det ingen mekanikk i topp, da det du kan kalle "ventiler" styres av porting i sylinder og skjørtet på stempelet. meget enkel motor.
En firetakter smøres dermet ved at trykk fører opp olje til topper så kammer, ventilløftere og ventilfjærer og alt der smøres, så veiv smøres med trykk, og underspyling på stempler ofte. Innvendig sylinder "smøres" av bensinen.
Virkemåten til oljen er slik, at den danner et trykk, som lager en tynn tynn oljefilm på de bevegelige delene, som veiv, kammer, oljepumpen selv, alle lagre gjør at delene egentlig ikke ligger inntil metallet (lageret), men det faktisk flyter på oljen, fordi i 4 taktsmotorer er det bronselagre som oftest brukes, da nettop for å skape denne oljefilmen. Om det ikke hadde hvert slik kunne du helt vann på motoren som smørning.. men det er da oljens virkemåte, den arbeider under trykk som sagt.
MEN når det kommer vann, kjølevæske, annet materiell som er væskeformet og blander seg med oljen, mister oljen nettop den egenskapen med trykket og den tynne "filmen" rundt vitale deler som smører, vann for eksempel slår hull på den, slik at veiv treffer lagrene, oljepumpe treffer veggene i sin 5 kantede drev, kammer treffer ventilløftere osv, rett og slett filmen punkteres, og da slites det spor og kanter i stålet pga vannet. Du må huske at dette snurrer noen tusen runder, og dermed slipes raskt. Så om du kun bytter pakningssement, så har du problemet der ennå, og egentlig ingen vits å bytte pakning om du ikke bytter alle skadede deler, fordi med spor i delene så dannes ikke den "filmen" rund noe av delene, fordi det som egentlig skal være glatt overfalet som oljen flyter på, er da stripete og ødelagt, og vil fortsatt slite til det rett og slett blir blått av varme, og skjærer seg. Da skal jeg love deg det blir dyrt, kanskje til og med fucka blokka, i tilleg til at det sitter som sveist omtrent.
Dette er raskt forklart, noe dypere inn i både oljens virkemåte, funksjon og hva som skjer med ståler gidder jeg ikke, det er ikke relevant.
Jeg vet ikke når neste overhaling blir, men skal bytte enveislager til starteren nå til uken er planen, og mulig starter, men det er ikke akkurat det samme, da jeg ikke engang trenger å ta ut motor.
Jeg bor i Eidsvoll. Kammene på MC, spesielt Vtvin er nok annerledes enn hva du har sett på mekken.. men uansett, de må settes riktig, den kammen for fremre sylinder må stå på den fremre selvfølgelig.
Ja pakningen er svart TREBOND 1207B**
Sykkelen går greit den altså, har en liten snutt fra en tur jeg kjørte litt før det ble kaldt --->http://www.youtube.com/watch?v=ZnkS9rCi03k
Men du er bare 16 står det på profilen din, da har du vel ikke tung lappen?