Kjølevæske i olje?

Kategorien for RXV / SXV / MXV 450-550ccm
Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Kjølevæske i olje?

Legg innav Anton » 22 aug 2011, 22:08

Heisann!

Er ganske bekymret etter jeg så noe melkeaktig i olje korken. Usikker på hva det er som fylles på ved toppen av styret (girolje?)? :rull: Har hatt sykkelen i 2 dager nå, har kjørt ganske rolig, kjørt ca. 120km. Sykkelen er kjørt 6080km elns. Er litt surt om det har skjedd allerede, på en såpass ny sykke for megl! :(

Gjelder en 2006 SXV550.

Noen som kan hjelpe meg?

Bilde
Bilde
Bilde

Tusen takk for alle svar!

Med vennlig hilsen
Anton
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
MrA
Gold
Kontakt:

Re: Kjølevæske i olje?

Legg innav MrA » 22 aug 2011, 22:25

Ut i fra bildene, ser ikke oljen faretruende hvit ut.. Hvor lenge har den stått før du kjøpte den?

Har ikke mulighet til og ta noen bedre bilder da? Var litt uklare 8)
We Built This City!

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 22 aug 2011, 22:27

Hmm.. Har hørt at det er mye slike problemer med disse motorene, så er redd for det kan ha skjedd. :rull: Den har vel stått i nesten et halvt år - et år, men blitt regelmessig startet.

Joda, kan se om jeg klarer ordne det, er bare brukt mobilkamera. :p

Brukeravatar
jaantoore
Gold
Sted: Eide i Møre og Romsdal
Kontakt:

Legg innav jaantoore » 22 aug 2011, 23:15

Etter hva jeg har erfart, er det ikke mye vann som skal til får at olja blir litt hvit.
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

Bilde

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 22 aug 2011, 23:17

Det vil si at du tror det kan være kondens? Kan jo forsåvidt godt hende, den har stått veldig mye, brukt et par ganger før jeg kjøpte den.

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller
MC: Aprilia SXV 550
Sted: Flekkefjord

Legg innav Thunder » 23 aug 2011, 05:10

Det er motorolje tanken. Når jeg kjøper ny sykkel tar jeg alltid en smøreservice på den, og skifter alle oljer. Du vet jo ikke når tid det har blitt gjort tidligere. Da får du også se hvordan motorens tilstand er ved og inspisere oljen.
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 23 aug 2011, 14:15

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller

Legg innav Thunder » 23 aug 2011, 14:50

Anbefaler deg og lese manualen

Giroljen er på høyre side bak eksosrøret.
SXV'en skal ha veldig spesiell olje, motoroljen skal være 10W-60 av ypperste kvalitet.
Giroljen skal være 75W90 girolje, og da må du passe på og kjøpe en som er beregnet på våtclutch, ellers vil clutchen slure.
Oljefilter får du tak i på Biltema, kanskje RBH racing har noen liggende.

En service består jo bare av det mest grunnleggende som og sjekke olje, wire, dekk, dekktrykk, bremsevæske osv osv....
Ellers så kan du lese vedlikeholds-skjemaet i manualen.

Jeg tror ikke du har noe og bekymre deg over, er nok bare litt kondens som har havnet i lokket, du kan forøvrig se fargen på oljen i det gjennomsiktige røret på den samme tanken. Og oljenivået skal sjekkes med varm motor.
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 23 aug 2011, 16:20

Åh, den var til god hjelp! :D

Ja, var det jeg trodde. Men hvor er da peileren til motorolja? Skjønner egentlig veldig lite av de der peilerne. :p
Vil olje bruker du da, som girolje og motorolje?
Men etter jeg har tømt ut begge oljene, så tar jeg ut oljefilteret (hva slags egentlig?) og erstatter med et nytt filter. Så er det bare å fylle på begge tankene, eller?

Akkurat bremsevæske og dekktrykk er sjekka. Har ikke mer enn 1.0 bar i fordekket, føler at bare det er mye. :s

Etter hva jeg har hørt oppstår det fort på slike modeller, så får liksom litt sånn panikk når jeg først ser det. Men jeg håper for all del at det bare er kondens, er nesten litt redd for å kjøre. Ja, om oljen har en melkete farge betyr dette altså at bunnpakningen må skiftes? :rull: Ja, men Askim MC sier ihvertfall den skal være kald? Men kan gjøre både kald og varm da. :)

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller

Legg innav Thunder » 23 aug 2011, 18:05

Motoroljen peiler du i den gjennomsiktige slangen når motoren er varm.
Giroljen peiler du ved og ha sykkelen loddrett og skru ut skruen som sitter bak fotbrems pedalen, det skal være øverste nivå.

Alt står i manualen, også det om at motoren være varm når du peiler.
Bilde

Filteret sitter bak den runde store mutteren med hull i på høyre side rett ved eksosen.
Det er bare motorolje som har tank, giroljen går rett i blokka.

Anbefaler og lese nøye gjennom prosedyren i manualen siden du fort kan fylle på eller tappe av, feil.

Jeg kjører 2.5 bar i dekket mitt ;)
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 23 aug 2011, 20:07

Ja, greit. Skal se om jeg får ordna det neste gang jeg er der SXV'en står. :)

Hahaha, det er litt rart at verkstedene faktisk feiler på akkurat det der. :rull:

Ja, har fått med meg det ja. :)

Skal få gjort det også ja, mye jeg fortsatt ikke vet om sykkelen som jeg bør lære. :p

2.5 bar i fordekket?! :O Det var Michelin Pilot Power du kjørte med?

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller

Legg innav Thunder » 23 aug 2011, 20:08

Metzeler Sportec M5
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 23 aug 2011, 21:40

Alright. :)

Jaja, får komme tilbake med mer etter jeg har besøkt den igjen.

Tusen takk for alle svar foreløpig! Setter stor pris på det!

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 25 aug 2011, 15:03

Har ordna noen flere bilder etter sist gang jeg kjørte. Fortsatt melkete i korken, men virker som det er mindre? Som bildet viser har jeg altså den oransje pakningen som deler motoren?

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Tenkte litt på denne her olja, funker disse to?
http://www.oljetorget.no/index.php?page ... t&Itemid=8
http://www.oljetorget.no/index.php?opti ... 8&Itemid=8

Så tenkte jeg litt på dette oljefilteret:
http://www.oilfilterusa.com/parts/ROAD_ ... ILTER.html

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller

Legg innav Thunder » 25 aug 2011, 16:13

Har det alltid vært olje i overløps-slangen? Renset du korken etter forrige gang du så på den?
Skal normalt ikke komme olje i overløps-slangen...

Ser greie ut de oljene.
75 dollar for filteret? eller en pakke?
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 25 aug 2011, 17:21

Litt usikker faktisk. :rull: Ja, gjorde det.
Oj....

Får prøve det da. :)
Ja, virker som det bare er filteret, var det dyrt det?

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller

Legg innav Thunder » 25 aug 2011, 19:50

Koster 10% av den prisen på Biltema for oljefilter, er nok noe muffens her.
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 25 aug 2011, 22:07

Ja, men hvordan dimensjoner skal jeg ha da? :p

Men hva tror du den der olja kan være for noe? I det gjennomsiktige glasset?

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller

Legg innav Thunder » 26 aug 2011, 07:20

Dimensjoner? Bare si du skal ha SXV filter.
Overskudds olje fra motoren, enten kjølevann i oljen eller for mye olje.
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

EKSOS
Nysgjerrigper
Sted: NORGE

Legg innav EKSOS » 27 aug 2011, 14:00

Oljefilter fås på biltema rundt ca 50,- eller high flow filter fra snellingen samma som sm510 (gammel mod). Oljeskift på motor, kjør motor varm og fjern bunnpanne og løsne FCV mutter som sitter litt i forkant på underside av motor. Her må du passe på fjær og et lite løst stempel som sitter innenfor mutter, noenganger sitter stempel fast oppe i hullet og kan taes ut m feks. enden på umbrako nøkkel eller lignende. Er det mye riper på stempel poleres den før den settes inn igjen etter oljeskift. Løsne deksel på oljefilter og ta ut filter m fjær, det meste av oljen er da kommet ut men pleier selv å løsne plugg på undersiden av oljetank/sumptank + oljeplugg på underside av motor på venstre side. Her er det to plugger m innvendig sekskant den fremre er motor olje. Rist og beveg sykkel fra side til side når alle plugger er ute. Skru alt på plass m nytt filter og fyll på NØYAKTIG 1250 cl med 10-60W. av god kvalitet. Fyller du mer olje enn 1250 cl NØYAKTIG! vil sykkelen når den blir varm og etter litt hærjing drite ut overskuddsolje i luftfilterboks og så renne ned i sladreslangen som på bildet ditt, det kan også komme vann etter hard vasking inn i luftfilterboks og ned i sladreslangen. Forsvinner Motorolje uten at det havner i luftfilterboks bør man sjekke oljenivå på girkassa!. Med ny olje og sjekke vannnivå før kjøring vil du fort se i korken når sykkelen blir kald igjen om du har fløte i olja, i oljesikt røret kan det også sees en kremtopp ved lekkasje. Får man kjølevæske i motorolje blir den alkalisk og spiser lager/lagerflater kammer osv.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 14:02

Alright, må se om jeg klarer få ordna det til neste trening. Vet ikke hvor mye jeg tørr kjøre lenger. :(

Da tipper jeg kjølevann i oljen, må nesten være det. Da jeg får en melkete motorolje-kork, og overskuddsolje fra motoren. Har sendt mail til Askim MC (som gir utrolig bra service og virker til å ha kunnskap om XV motorene) om prisforespørsel på pakningsoverhaling på hele motoren. Er litt redd om det er kommet kjølevæske i motoren og sykkelen står og korroderer innvendig. :rull: Nå skal det sies at kjølevæske har en søt pH-verdi, som gjør at det skal være vanskeligere for ting å korrodere, samt ha høyere kokepunkt som vil gjøre at mindre fordamper.

EKSOS
Nysgjerrigper

Legg innav EKSOS » 27 aug 2011, 14:18

Jepp er den kjøpt av seriøs forhandler er det nok ikke no prob. Kjøpte min SXV ny i 2007 av apriliaforhandler og kranglet anngående samma problemet m vann i olje, noe han nektet på. Ble tilslutt så veldig dritlei at jeg skrudde ut motor og tok den med til speedgear i sverige på utsiden av gøteborg. Full servcice m riktig pakningsement og nytt pakningsett kom på ca 4500NOK og var ferdig i løpet av 14 dager!.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 15:06

Ja, nå ble min kjøpt brukt da. 2006 modell. Kjøpte den av en som hadde kjøpt den hos Motorcenteret på Bryne, Motorcenteret hadde også nektet på slike problemer. Askim MC virker til å ha utrolig god kundeservice i motsetning til andre motorsykkelforhandlere.

4500NOK? Sier du det ja, meget billig! Kanskje jeg skulle sendt motoren min ned dit da? Hvis vi regner 1000kr i frakt frem og tilbake, så kan det fort hende at det er billigere enn å sende den til Askim MC. Vet du om Speedgear fortsatt driver med dette?

Har du fortsatt SXV'en eller? :)

EKSOS
Nysgjerrigper

Legg innav EKSOS » 27 aug 2011, 15:14

Gå på speedgear.se ligger kontaktinfo der og send en mail med problemstilling og prisforespørsel så får du nok svar, har bare positiv erfaring med disse folka der. Uansett så er det jo verdens råeste og morsomste motard :D. Har silmoto titan, VDB map og AF1 luftfilter på min 550 og et bredt smil etter endt kjøretur! Og kommer nok aldri til å selge den
Ps har et nytt Acra titan anlegg i pakke som jeg mer en gjerne kan kvitte meg med ved interesse

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 15:51

Det skal jeg gjøre! Tusen takk for tipset, setter stor pris på det! :D

Kunne ikke sagt meg mer enig, fyfaen for en syk sykkel! :D Ganske heftig oppsett du da! Du må lage deg en tråd å få ut bilder og film av lyden! :D

Pris du tenker deg for det da? :)

Forresten, hvor er det oljesikt røret du snakker om? Er det overløpslangen? Hvordan kan jeg sjekke kjølevæske nivå egentlig? Er kjølevæske reservoaret i nedre del av motoren på høyre side?

Det er vel nesten bare meg og Thunder som er aktive SXV eiere her på forumet, så du må gjerne bli mer aktiv du også!

EKSOS
Nysgjerrigper

Legg innav EKSOS » 27 aug 2011, 16:56

Oljesikt røret finner du på høyre side av oljetank, vanskelig å få øye på siden høyre radiator og radiatordeksel hindrer innsynet. Det er et min og max merke der også men de skal du ikke bry deg så mye om så lenge du har fyllt 1250 cl olje, det kan også ta opptil ca 10 min på tomgang før olja blir synlig i siktrøret. Men siden sykkelen også bruker olje er det greit å ha som referanse m en tusjstrek på røret m 1250 cl slik at du topper opp med litt olje etter bruk. PS sykkelen må stå helt rett og ikke på støtta når du kikker på olja i røret og motor igang selvfølgelig :D . Startet sesongen i år med svak tikking fra topp etter noen timer m kjøring og ut m motor og av m toppdeksel. Kam på fremre syl var det gått av en liten bit på knasten til eksosventil løfter :'( . Etter det har sykkelen stått over sommeren vurderer å demontere hele motoren i løpet av vinteren. Bestiller alt av motordeler etc. fra AF1 (statene) billigste måten når man skal gjøre ting selv. Kjølevæska sjekker du ved å ta av radiator lokk holde sykkelen rett, da skal nivået akkurat ligge over kjøleribbene du ser nedi radiatoren. Glemte å si at det er lurt å lage en catchtank fra overløpsslangen på oljetanken istedenfor inn på luftfilterboks da eliminerer du en god del vasking ved overfylling av olje. Pris på acra kan jeg komme tilbake til når jeg får tenkt meg om litt! Lykke til videre m sykkelen og så lenge du tar egne og hyppige oljeskift er det lett å kontrolere beistet, i 2008 kom nye motorer med endring i blokk men har lest at disse motorene sliter mere med topp pakninger som lekker. Forumet på AF1 finner man svar på det meste rundt RXV/SXV. Alice racing og Kwest har kommet opp med et nytt prog. for mapping og tuning. Kjøpte selv tuneboy som fungerer men man må sette seg litt inn i det og har lett for å krasje og få blåskjerm men det funger greit på en måte.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 17:21

Alright, skal prøve å få sett etter litt da! Men fra oljesikt røret kan du altså se om det skummer litt melkeaktig på toppen av olja? :) Skal komme tilbake med mer!

Oj, det er ikke bra. Hvor langt er sykkelen kjørt da? Ja, bestiller ikke fra Norge om jeg skal kjøpe deler. Gidder ikke engang erfare hvor mye dyrere det blir å handle fra noen som har importert billig selv for så å selge nesten dobbelt så dyrt.

Skjønner, men hva er den hvite tanken med kork på som du kan se fra høyre side helt nede på motoren?

Har hørt litt om den der overløpsslangen på oljetanken ja. Mange som sier at når de faller så kommer det olje inn i filteret?

Tusen takk. Skal ordne oljeskift snarest! :D

De 2008- motorene har jeg også hørt skal være dårlige topp-pakninger på. Han der Allen Noland fra Apriliaforum.com har visst skikkelig god peiling på XV motorene. Har selv sett han skrive at 06-07 motorene er bedre enn 08-11 motorene når bare de kjente problemene blir fiksa. Så det er jo positivt da!

Har tenkt litt på GPR-anlegget til Thunder her på forumet, men siden sykkelen må mappes om tror jeg at jeg skal vente litt. Er trossalt bare 16 og har ikke fast månedslønn. Og nå som det oppstår problemer med sykkelen blir jeg nesten nødt til å ha litt penger i reserve. :)

Uansett, tusen takk for svar! Setter stor pris på det! :D

EKSOS
Nysgjerrigper

Legg innav EKSOS » 27 aug 2011, 17:24

ps! det oljefilteret til 75USD er nok et vaskbart oljefilter i stål, kan få ganske mange vanlige pappfilter til den prisen :D

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 17:33

Ja, var det jeg også trodde. Men er det ikke fortsatt litt dyrt da?

Hva er fordelen ved å ha et bra oljefilter egentlig? :p

EKSOS
Nysgjerrigper

Legg innav EKSOS » 27 aug 2011, 17:41

Skal ikke kommentere det gpr greiene da jeg ikke har prøvd det, men tror ikke det ligger noen matchende mapp til det noesteds. Sil, Acra og Arrow har ferdige mapper som er gode utgangspunkter og VDB mappen så det kan jo hende du får noe ut av, det mest lyd og lite effekt i gpr visstnok. Sykkelen min har gått ca 4500km men ikke noe banekjøring kun på vei. reservoaret under motor er ekspansjonskammer, vannet skal suges tilbake til radiator. Sitter det et plastlokk over oljefilteret ditt eller et i aluminium? er det plast burde du bytte da denne ikke er god og kan blåse ut under bruk eller sprekke ved støt/velt

EKSOS
Nysgjerrigper

Legg innav EKSOS » 27 aug 2011, 17:47

Tror ikke et dyrt vaskbart filter tar opp noe mere enn et papfilter, men er jo mer miljøvennlig. Kommer ikke til å selge det acra anlegget med det første så du kan jo sende en pm hvis det blir aktuellt senere, har også ny innerskjerm til acra systemet som følger med. Sjekker innom dette forumet innimellom bare siden det er litt lite aktivitet, Thunder burde få en medalje for lang og tro tjeneste på dette forumet :D God Kveld sjekker ut nå.
Sist redigert av EKSOS den 27 aug 2011, 17:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 17:49

Nei, det skal visst gi mest lyd. Effekt trenger jeg ikke mer av akkurat, ikke enda ihvertfall. Drar ifra alt av sykler som kjører på banen på strekningene, så tydelig at sykkelen er hissig iforhold til de som allerede kjører der. :p VDB mappen, er ikke den egentlig til en "replica" versjon av SXV da?

Var ikke kjørt så veldig langt da! Problemer har du hatt til nå egentlig? Har ikke noen bilder av sykkelen da? :D

Det er svart, antar det er i plast? Litt usikker. Men ja, vil ikke ha noe av at det sprekker eller blåser ut! Skal se om jeg får ordna det også!

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 28 aug 2011, 22:46

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller

Legg innav Thunder » 29 aug 2011, 21:49

DIY
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 29 aug 2011, 21:52

Helt enig Thunder!
bare å "hoppe" i det Anton, greit å ha en slik erfaring også :D

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 29 aug 2011, 22:03

Kom og hjelp meg da, Thunder! Hele motoren må kløyves? :rull:

Jaja, selvsagt. Men jeg er en amatør, ikke noe profesjonell mekaniker. :rull:

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 11 sep 2011, 22:49

Har ikke fått kjørt noe, men har fått sjekka kjølevæska. Den ligger akkurat slik du ser den mellom rillene hvis du ser ned ifra radiatorlokket. Er det for lite? :s

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 11 okt 2011, 05:22

Bare å skru opp.
Hvor langt har sykkelen gått?
Jeg gjorde det samme, kjøpte en med problemet (var klar over det) fikk den billig, reparerte, og bruker den nu :)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 11 okt 2011, 15:36

Hmm.. Tror ikke jeg klarer det uten noe guide nei.

Sykkelen har passert 6000km.

Hvor mye betalte du for din da, og hvor langt var den kjørt? :)

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 11 okt 2011, 17:17

Da er du garantert bytte av deler i motoren din, desverre. Grunnen? kan fortelle deg om du er interessert, men gidder ikke skrive en bok her bare for å skrive.

Jeg ga 40k for min sykkel, strøken ellers, men hadde problemet med vann i oljen, betalte rundt 8-10k for delene.
Den var kjørt ca 1500 når jeg kjøpte :)

Når det gjelder guid, så har jeg aldri laget det, tross jeg har reparert 4 motorer av SXV 550.
Trøsten er ikke bedre om du aldri har gjort det, lagerene i blokka er noe dritt å få ut uten pressverktøy, og inn. så du må nesten ha, eller låne en stående hydraulikpresse. Noe verktøy bør også lages, da du slipper å kjøpe blant annet vannpumpa ny om du slår den opp i filler.
Du må også være ganske nøyaktig ved nyinnstilling av kammakslinger og sette de riktig vei er meget viktig, eller så KAN du risikere knekte/bøyde ventiler.
Toppen på disse syklene er originalt rævva, og bør gjøres noe med fra da den var ny (veldig stort mellomrom og ujevnheter i ventilseter)

Men for all del, lykke til med blokk kjøyving, og kjøp TRIBONG 1207B fra england, eller USA, da denne pakningssementen er den som bør brukes, Honda har alltid brukt denne, og deres pakninger lekker ikke, og går heller ikke lekk.
Meget god pakningssement til ca 300kr.

Brukeravatar
Haugee
Bronze

Legg innav Haugee » 11 okt 2011, 18:10

Trur ikkje eg ska ha meg sxv550 etter eg har lest dette :P
Only one thing sweeter than the sound of a two stroke, and that's the sound of a two stroke passing a four stroke.
Once you go braaaap! You never go back!

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 11 okt 2011, 20:03

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 11 okt 2011, 23:50

Det som skjer når kjølevæske kommer i oljen, (altså, det er neppe kondens, absolutt ikke så mye kondens får du i en slik motor..) selvfølgelig som du ar hørt, det er pakningssementen mellom blokkhalvdelene som slipper, det pga at det er brukt en sement som herdes så den blir stein hard. og da er det ikke pakning lenger, og deretter sprekker og siver gjennom vann inn til veivhuset stort sett.

Det som da skjer er at når du har en 4 takts motor, så er det oljetrykk som smører veiv, topp og andre vitale deler. ( det er delt girkasse og motorolje på denne sykkelen) i en 2 takt har du kun en badende girkasse i olje, veiv smører seg selv av 2-taks olje og bensin, og det ingen mekanikk i topp, da det du kan kalle "ventiler" styres av porting i sylinder og skjørtet på stempelet. meget enkel motor.
En firetakter smøres dermet ved at trykk fører opp olje til topper så kammer, ventilløftere og ventilfjærer og alt der smøres, så veiv smøres med trykk, og underspyling på stempler ofte. Innvendig sylinder "smøres" av bensinen.
Virkemåten til oljen er slik, at den danner et trykk, som lager en tynn tynn oljefilm på de bevegelige delene, som veiv, kammer, oljepumpen selv, alle lagre gjør at delene egentlig ikke ligger inntil metallet (lageret), men det faktisk flyter på oljen, fordi i 4 taktsmotorer er det bronselagre som oftest brukes, da nettop for å skape denne oljefilmen. Om det ikke hadde hvert slik kunne du helt vann på motoren som smørning.. men det er da oljens virkemåte, den arbeider under trykk som sagt.
MEN når det kommer vann, kjølevæske, annet materiell som er væskeformet og blander seg med oljen, mister oljen nettop den egenskapen med trykket og den tynne "filmen" rundt vitale deler som smører, vann for eksempel slår hull på den, slik at veiv treffer lagrene, oljepumpe treffer veggene i sin 5 kantede drev, kammer treffer ventilløftere osv, rett og slett filmen punkteres, og da slites det spor og kanter i stålet pga vannet. Du må huske at dette snurrer noen tusen runder, og dermed slipes raskt. Så om du kun bytter pakningssement, så har du problemet der ennå, og egentlig ingen vits å bytte pakning om du ikke bytter alle skadede deler, fordi med spor i delene så dannes ikke den "filmen" rund noe av delene, fordi det som egentlig skal være glatt overfalet som oljen flyter på, er da stripete og ødelagt, og vil fortsatt slite til det rett og slett blir blått av varme, og skjærer seg. Da skal jeg love deg det blir dyrt, kanskje til og med fucka blokka, i tilleg til at det sitter som sveist omtrent.

Dette er raskt forklart, noe dypere inn i både oljens virkemåte, funksjon og hva som skjer med ståler gidder jeg ikke, det er ikke relevant.

Jeg vet ikke når neste overhaling blir, men skal bytte enveislager til starteren nå til uken er planen, og mulig starter, men det er ikke akkurat det samme, da jeg ikke engang trenger å ta ut motor.

Jeg bor i Eidsvoll. Kammene på MC, spesielt Vtvin er nok annerledes enn hva du har sett på mekken.. men uansett, de må settes riktig, den kammen for fremre sylinder må stå på den fremre selvfølgelig.
Ja pakningen er svart TREBOND 1207B**
Sykkelen går greit den altså, har en liten snutt fra en tur jeg kjørte litt før det ble kaldt --->http://www.youtube.com/watch?v=ZnkS9rCi03k

Men du er bare 16 står det på profilen din, da har du vel ikke tung lappen?

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 12 okt 2011, 21:12

Wow, litt av en forklaring! Kan være grei å ta med seg i fremtiden som mekaniker! Du er ikke fagutdannet mekaniker da?

Greit og endelig få snakke med noen som ikke snakker avansert engelsk angående disse problemene.
Skjønner hva du mener.

Nei, men selv om du ikke tar ut motoren, så hadde det vært kjekt om du kunne tatt bilder av arbeidet og lagt ut forklaring her på forumet. :) Det tror jeg alle SXV/RXV eiere vil sette pris på! :)

Eidsvoll ja, det var langt det. Har nå sett endel V-twin, ettersom mange av Porschene vi fikk inn på verkstedet hadde V-twin og noen motorproblemer.

Nicenice! Sett noen av filmene dine før faktisk. :) Forresten, her er en fra når jeg kjørte på banen for første gang om det er av interesse. :)

Er ikke mer enn 16 nei. Har ikke noen lapp. Holdt på med lett-mc lappen og hadde 2006 RS125. Fikk utsettelse og bot, solgte sykkelen. Kjøpte meg 2006 SXV550. :)

Men angående de motorproblemene igjen. Snakka litt med Allen på Apriliaforum.com. Har fått sett litt bilder osv. Det stemmer ganske bra med det du sier, om du kjører for langt. Men ifølge dem avhenger det av hvor lenge du har kjørt med kjølevæske i olja og hvor mye det lekker. Uansett skal alle lagre og komponenter inspiseres nøye ifølge han. Han er spesialisert SXV-mekaniker som tar imot sykler hele tiden, hadde bare han bodd i Norge hadde jeg ikke nølt med å sende motoren til han.

Men når det kommer til reperasjon. Har du lyst å tjene litt penger? Kunne gjerne tenkt meg å overhalt motoren og fått alt 100%. Hvis ikke så sender jeg den antageligvis til Askim MC.

Brukeravatar
MSS
Gold
Sted: Hordaland-Masfjorden
Kontakt:

Legg innav MSS » 12 okt 2011, 21:22

Akkuratt no fekk eg lyst på sxv O:)

Høres dumt ut men den videoen du kvelva på bakerkaker var herlig! :D Selvfølgelig alt FØR du sklei, låg så fint i svingene og... Fekk berre lyst og kjøre sxv :D
KTM EXC 300 10
KTM EXC 125 08
BMW E39 540Ia 97

x:
Yamaha YZ 250 05
Aprilia RS 125 06

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 12 okt 2011, 21:46

Ja SXV er en morsom sykkel. Jeg skal prøve min på en bane til våren igjen.

Motorprob.
Såklart må man se på delene, men tro meg, har du merket dette en stund, så tar det ikke lange tiden før det er ødelagt, mange spesialister kan si mye rart, men jeg har skrudd noen motorer og skal love deg at dette er nesten din verste fiende i motorsammenheng.
Og ja, det stemmer med hva han sier, da det er nettop dette som skjer. BTW, SXV spesialist blir du etter en motoroverhaling, det er ikke vanskelig, om du er nøye nok og kan noe fysikk, ja faktisk! så du skjønner strekkbolter, vet om momentverktøy og hvor hardt det skal skrus til, innstilling, hvor du skal bruke riktig locktight, hvordan ting faktisk skal se ut og være. Så vanlige mann i gata kan være ekspert, forskjellen er at de som får betalt for å være "ekspert" har mansse digitale instumenter de bare kobler på for å finne feil, og har pc for å mappe sykkelen, og bruke og gjøre om i elektronikken, noe som ville kostet en uten verksted osv altfor mye til å invistere i.
Jeg er ikke mekaniker desverre, kunne godt vert det og mye annet, jeg gjør det heller bra i elektrikerbransjen. (foreløbig) hadde markedet i Norge hvert stort nok for MC skruing og man faktisk kunne tjent gode penger på det så kunne jeg vurdert å bynt med det om jeg hadde fått et seriøst jobbtilbud.
Men som skrevet, er ikke mekaniker, så med all erfaring, kunnskap og flittig måter å løse alle (nesten) problemer på, så hjelper ikke det, får ikke jobb som mekaniker da gitt.

Delene blir raskt ødelagt, og ser du en eneste ripe i en av delene, så er inspeksjonen som han allen sier over, allerede da er delene skadet og ødelagte og må byttes, eller så blir det bare mange et og et problemer som blir mye dyrere..

Ja nå som det er vinter, så kan det hende jeg har tid til å ta en motor ekstra.
Hvor holder du hus?

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 13 okt 2011, 16:25

Uten tvil! SXV er bare et must å prøve på bane! Sinnsykt gøy!

Skjønner. Har vel sett tegn til vann i olja ettersom oljekorken blir litt melkete. Har kjørt to dager på bane etter dette.
Sier du det ja. Vi har presse på skolen til lagrer da. Momentverktøy kan jeg bruke og har. Eneste jeg egentlig har problemer med er kam og ventiler. Resten ligger sånn delvis inne. Men mye går jo i det samme i biler, bare i større versjoner. Njaa, akkurat det med å mappe om sykkelen er noe alle kan gjøre via PC da, du må bare kjøpe programvare. :)

Ja, jeg også. Tenkt litt på motorsykkelmekaniker selv. Men får trolig læreplass hos Porsche, der det også er god lønn, så vurderer heller det fremfor motorsykkelmekaniker. Gikk selv elektro første året og ville bli flymekaniker, slik blir det ihvertfall ikke enda.

Tviler ikke. Det jeg har mest problemer med er jo lagrene, en liten feil kan skape massive skader.

Høres bra ut!
Holder til ved Stavanger, nærmere bestemt Varhaug. Så isåfall hadde jeg blitt nødt til å sende motoren (regner med den veier under 30kg?).

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 13 okt 2011, 16:38

Ja du kan laste det til sykkelens jerne, men det koster så svin at det er ikke lønnsomt, bedre å kjøpe tjenesten på verksted.

Motoren, tja, vei den! jeg aner ikke.
Banen der du kjørte så veldig fin ut for sm kjøring også. hadde hvert morsomt å prøvd!

Hos poche er det vel grei lønn der, 220-230?

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 13 okt 2011, 16:48

Svin og svin? TuneBoy mappen til SXV'en med computer koster vel i overkant av 3000kr? :) Er det billigere enn verksted? Skulle nesten trodd det, ettersom verkstedene tømmer kontoen din.

Ja, må vel nesten det. :) Motoren må ut uansett om noen andre skal reparere den, eller om jeg skal gjøre det selv så. :)

Det er jo opprinnelig en bane for go-karter, men Stavanger Roadracing leier banen på onsdager og fredager. Dermed blir det to klasser, uregistrerte og registrerte. Utrolig kjekt å kjøre, dessuten får du kontakt med mange hyggelige folk. :)

Ja, jeg vil si det. Han ene jeg var med tjente 225kr timen, uten tillegg. Hos Bavaria er det 199kr timen, uten tillegg. :)

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 13 okt 2011, 19:30

Ja det er mer enn på verksted. der koster det 1500 for om mapping og oppgradering av instrumenter.
Med de programmene du kjøper billig, er ikke så du engang kan lese diagnose, (full diagnose) det er mindre funksjoner enn verksted. og hvor ofte bruker du utstyret liksom?

ja er hyggelig miljø, kjørte roadracing før, og var bra folk der og!

225, ja er bra det. Du kunne nok hatt mer som trikker men.

har du hørt hvor mye et verksted tar for overhaling av motoren eller?

Gå tilbake til «RXV/SXV»