Der endelig føler jeg for å fortsette denne tråden.
Har plagdes MYYYYYYYYE.
Men sånn lærer en også myyye av.
Har vært vinter og i skutermodus så startet på'n igjen da jeg kjørte sund skuteren. hehe
Sykkelen gikk som sagt ikke skikkelig, det kom av flere faktorer.
Etter mye feilsøking og mange tårevåte kvelder viser det seg at beninpumpa ikke klarer å levere mer en 1.2 bar AAAlt for lite, skal være 3.6bar. (dette ble oppdaget i fjor høst) Dermed la jeg hele saken på is, kranglet med forhandler og endte med å bestille ny pumpe fra statene.
Ny pumpe ble innstalert og en optimistisk eier prøver å starte.... Meeen ikke f.
Prøvde å legge inn mappet igjen... men sykkelen oppfører seg akkurat som beskrevet tidligere.
Feilsøker, skrur og gransker map og dertilhørende innstillinger, men finner ikke noen feil.
27.04.09 bestemmer jeg meg for å ta ut motoren, for ventilsjekk, ser ikke ille ut etter nesten 15000km
Dette er ganske mye arbeid da motoren må helt ut, alt av chluchdeksel og motordeksel på venstre side må av for å ta ut 1stk skrue slik at en finner merket på veiva som skal stemme overens med merke på kammene.
28.04.09 Justererventiler når motoren først er ute ettersom det faktisk er maange timers arbeid.
Og ettersom jeg ikke fikk tak i nye shimms måtte jeg bearbeide dem som sto på for å oppfylle gitt åpning.
Brukte vinkelsliper, fil og skyvelære for å slipe ned 6stk shims 0.05mm og 1stk 0.10mm.
Dette er et møysommelig arbeid og tar tid ettersom en må være supernøyaktig..
29.04.09Setter jeg motoren inn igjen. sjekker bensintilførselen, Måler godt over 3bars trykk, sjekker gnist. Alt ok.
Gir sykkelen en liten sjenk og ut og trille ettersom starter fortsatt ikke funker, Kabang sa det og sykkelen sto helt til himmels, havnet nesten på rygg men berget hårfint. Men så stoppet sykkelen igjen. Ergo er det tillførselen eller styringa det er noe galt med.
Tar da for med mappinga, må jo være noe her.
I forsøket på å ta en recovery låser Tuneboy seg og Da blir jeg så fortvilet og oppgitt at jeg drar og spiller paintball heller. Vi var 10 stk og alle var tydeligvis våryr for det var et vannvittig tempo og jeg fikk roet nervene
30.04.09 Ettersom det er kommet ny verson av mappet og ny verson av TuneEdit til det mappet laster og innstalerer jeg det.
Hva glemte, tenkte ikke eier på da??? jo, det er ingen oppgradering men nyinnstalering. dermed har jeg en helt blank TuneEdit uten Registreringsnøkkel så jeg får ikke kontakt med sykkelen. Mailet Tuneboy gjengen men får ikke svar.
Mens jeg venter på Mail blåser jeg rein innsprøytningsdysene, bare for å være sikker på at her ikke er noe skjit.
Når en plages vrir en hjernen og jeg kom dermed på at da den gamle pumpen ble demontert var filteret halt svart av noe fint støv, dette løsnet når jeg tvangskjørte pumpa og kakket i filteret. Og som kjent for dem som har lest mine andre tråder stoppet bensinpumpa et par ganger i fjor, og startet igjen når jeg banket i tanken. Dette KUNNE jo ha lagt seg i innsprøytningene...!?
Gode råd er dyre da det er Torsdag og klokken er ca20.00. Fredag er 1.mai og vårslepp for MC. En tradisjonsrik Kjøretur på ca 10mil for MC og AmCar.
Leiter dermed gjennom alt av E-post som det meste er slettet da jeg har byttet PC grunnet krasj. Finner ikkenoe.
Så tilfeldigvis, Helt utrolig egentlig. Forklarer det her:
Min internettleverandør har E-postserver, der kan en gå på nett og skrie/mota mail, det en skriver på nett og sender blir lagret i "utboks" Og tilfeldigvis brukte jeg ikke min PC, ergo var jeg på nett da jeg skreiv et par mailer til Tuneboy, der jeg sendte Screenshots av innstillingene mine for å finne ut hva problemet mitt var.
Og DER var jaggu screenshots av innsillingene OG min kjære nøkkel

Jippi

Slo inn koden, logget på sykkelen, fullførte recovery og lastet inn nytt map.
Klokken var da ca 22.00,
Ut og trille, sprang som f, hoppet på og trampa den i gear....... Vroooom sa det
Gutten glista fra øre til øre mens han kjørte en liten runde, livredd for at sykkelen skulle stoppe.
Kjente den ikke gikk helt opptimalt, tilbake i garasjen, koblet på PC'n og hentet opp 3D grafen.
3d grafen er et rutekart med turtall i X-akse veien og spjeldåpning i Y-akse. der ser en hvordan motoren reagerer på alle turtall.
Her var det mange dropp og topper som jeg finjusterte med å øke eller miske bensinmengden på gitte steder.
Ut og teste, starter med en gang og går jevnt, puttrer en del når gassen slippes.
Men for første gang på lenge virker den helt fint og eksosrørene blir ikke rødglødende. Så jeg friskmelder sykkelen

Klokken er nå ca 01.00 natt til 1.mai.
Så da gjennstår det og montere luftfilter, baklys, deksler, bensintank, sjekke olje og kjøleveskenivå.
Og tilslutt en vask av hærligheten
Klokken 03.00 hopper gutten i seng glad og fornøyd.
Det BLIR 1.mai tur i år også