På et annet forum har jeg, pga. en vurdering av disse syklene, fått flere henvendelser fra folk som har problemer med det de oppfatter som kast i skivene framme.
I de aller fleste tilfellene er skivene helt ok. Problemet skyldes fleksiblene som forbinder selve skivene med brakettene.
Disse vil over tid "knipe", og gir ikke skivene den "flyten" de egentlig skal ha. Når det da i tillegg legger seg bremse og asfaltstøv imellom kan skivene over tid oppføre seg på en måte som gjør at man kan tro at de er skjeive.
For å løse dette problemet må man gjøre noe som mange, med rette, kvier seg for. Nemlig å fikle med skivene. Dette er ikke å anbefale for noen, men om man føler seg spanta til å ordne dette, kommer fremgangsmåten her:
-Demonter hjulet og reingjør bremseskiver godt.
-Bruk en Stanley eller Snap Blade kniv (evt. et bredt og skarpt skrujern) og skyv denne forsiktig under de "leppene" som er
på baksiden av hver fleksibel. Du skal kjenne at du løsner disse l i t t.
Bildet viser en som har tatt v e l d i g hardt i, men det er greit for å illustrere hva som skal gjøres.

Når dette er gjort riktig skal man kjenne at skiva får flyte på fleksiblene. Som det var ment i utgangspunktet. De skal rett og slett ha en ørliten slakk sideveis mellom selve skiva og den gullfarga braketten.
- reingjør med trykkluft rundt fleksiblene før du monterer.
Om du på noe som helst vis er usikker på en slik jobb er det bare å la vær. Dette er kun en erfaring jeg og mange andre eiere av de to første utgavene har gjort, og som jeg legger ut her for dem som føler seg trygg på en slik jobb.