Trøbbel med bakbremsa

Kategorien for RSV og Tuono 1000ccm
Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Trøbbel med bakbremsa

Legg innav inunf » 03 mai 2009, 22:02

Da jeg kjøpte RSV'en fikk jeg beskjed om at bakbremsa måtte luftes, men at den ellers var i bra form. Tok den for meg på torsdag og luftet igjennom en halv liter bremseveske. Pedalen bunner fortsatt, uten at bakhjulet bremses nevneverdig.

Er det noen som har noen gode tips om hvordan jeg skal lufte den? Er det sannsynlig at noe er ødelagt? Mastersylinderen for eksempel? Prøvde også å lufte på banjoboltene. Fikk ut en del luft, men det må fortsatt være mye mer i systemet.

DuNkiller
Verdensmester

Re: Trøbbel med bakbremsa

Legg innav DuNkiller » 03 mai 2009, 22:06

når du lufta eller når du presser ned pedalen hører ikke noe suge lyd? altså det jeg mener er at der væskebeholdere er koblet til mastesylinderen er det en liten pakning, der slangen er koblet til ved nippelen og når den blir gammel og dårlig så kan det bli sugd luft inn der, er bare og høre innat så hører du om den er liten
audi 90 quattro 2.3l .

Brukeravatar
Henryk
Veteran
Sted: Halden

Legg innav Henryk » 03 mai 2009, 22:10

Hadde samme problemet selv, jeg luftet og luftet uten resultatt. Men da jeg prøvde en ny metode funket det knall bra! :D

Skru av calipperen og hold den høyere en selve pumpen. Sett den gjerne i en skrustikke, skru av lokket på bremseveske tanken, viktig at denne står helt rett. Press klossene( stemplene ) helt fra hverandre, sett noe solid i mellom klossene mens de er helt presset inn og start og luft.
Dette gjorde jeg og de funket fint, men dere burde vere 2 stk det vil bli mye enklere ;)
Lykke til ! :)
-Aprilia Rs 1998 FP
-Cagiva Mito (X)
-2x pocket bike

Noale
Fersk
Sted: Tromsø

Legg innav Noale » 04 mai 2009, 11:55

Standard problem med Brembo. Studer luftenippelens plassering, og du skjønner hva som er problemet. Håper konstruktøren er omplassert til å trampe flat tomesker hos Brembo i all ettertid!

Gjør som han over her sier; demonter kaliptret og løft det så høyt du får det. Snu det samtidig slik at nippelen blir det høyeste punktet.
Luft som han over her beskriver. La kalipteret gjerne stå slik over natta slik at absolutt all lufta kommer opp.

caronazo
Fersk

Legg innav caronazo » 07 mai 2009, 09:08

Takk for tipset; virker som dette er et vanlig problem for jeg har det på min jeg og.

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 07 mai 2009, 15:33

Takker for tipset ja. Skal gå i gang med dette så snart jeg får tid.

Brukeravatar
Thorden
Fersk
Sted: Akershus

Legg innav Thorden » 09 mai 2009, 00:04

Slik jeg forstår det er ikke dette problemet egentlig Brembo, men måten Aprilia har montert kalipperen på. Mange andre bruker samme kalipper og pumpe uten problemer. Jeg har hatt samme problem på alle mine RSVer. Det er faktisk verst på Tuonoen. Den har vært luftet, demontert og byttet på garanti av kyndige folk på merkeverksted gjentatte ganger. Det virker noen dager, men så er den helt ubrukelig igjen.

På messen snakket jeg med noen fra Aprilia om dette, og fikk et tips. Problemet er visstnok at det skapes et overtrykk som presser inn luft etter kort tid, slik at lufting er nytteløst uansett. Løsningen skulle være å stikke et lite hull med en nål i en eller annen pakning, så unngår man problemet med overtrykk. Det skulle være skrevet en intern servicemelding om dette, så jeg har tenkt å ta det opp igjen på neste service for å høre om noen skjønner hva det er snakk om.

Plager meg egentlig ikke så mye, jeg bruker ikke nesten aldri bakbremsen uansett. Men den kan jo være kjekk å ha når man skal finne noe i høyre jakkelomme mens man står i en bakke eller noe. :)
--
2009 RSV4 Factory

X - 2006 Tuono R
X - 2005 RSVR Factory
X - 2002 RSV Mille R
X - 2001 RSV Mille R

McLaren
Nysgjerrigper
Sted: Sandnes

Legg innav McLaren » 16 nov 2009, 20:00

Bremsetrøbbel på Mille er ikke er ukjent nei :D Etter et halvår og diverse luftinger på min 2002 RSVR (både foran og bak) gikk jeg i tenkeboksen. Etter å ha studert hvordan pumpene (spesiellt foran) er bygd opp satt jeg igjen med en teori om at det kanske var vakum som voldet problemene. Min teori gikk ut på at i de stempelet (i pumpa) returnerte trakk pakningen seg tilbake fortere en at bremseveska klarte å følge med å dermed blir det sugd inn luft inn i systemet. Pakningene på pumpa er i tillegg "helt" tette så det slipper ikke noe bremseveske forbi som hjelper til å smøre pakningen. Min løsning var å smøre med Silicon fett (Silicon er kompatibelt med pakningene som er laget av EtylenePropyleneDieneRubber også kalt EPDM og det må IKKE brukes noe annet) slik at det ble en film pakningene kunne gli på. Jeg er ikke helt sikker på om det var dette som gjorde susen (høyere makter kan ha vært involvert uten at jeg er spesiellt overbevist om det) men etter dette har jeg kjørt flere år uten å lufte en eneste gang. Jeg skifter normalt bremse/clutch veske hvert år og passer på å legge litt silicon fett på/bak tetningene i samme renninga. Dette er også prevantivt mhht slitasje på pakningene/støvtettingene.

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 17 nov 2009, 10:29

Det var et bra tips! Skal prøve det i vinter, bakbremsa mi har sviktet igjen.

McLaren
Nysgjerrigper
Sted: Sandnes

Legg innav McLaren » 03 sep 2010, 17:24

Fikk du prøvd trikset inunf

Brukeravatar
inunf
Admin
Kontakt:

Legg innav inunf » 04 sep 2010, 18:52

Heh, nei. Har ikke gjort noe mer med bakbremsen, har bare akseptert at den ikke virker. Får se om jeg får tid til å gjøre noe med det denne vinteren.

Gå tilbake til «RSV/Tuono»