Problem og skrapelyd i Aprilia RS50 motor.

Kategorien for alle Aprilia 50 ccm
Tiestot
Fersk

Problem og skrapelyd i Aprilia RS50 motor.

Legg innav Tiestot » 06 mai 2009, 13:10

Hei alle sammen.

Har kjørt mrx i noen år. Er en kar på 32 år og har kjørt moped daglig 6 mil til og fra jobb på sommeren. Har kjørt en suzuki rmx og den har jeg kjørt normalt i ca 60-75 km i timen i 3-4 mil i slengen før jeg har kommet fram til jobb og sykkelen har tålt det fint. Kjøpte nå en brukt aprilia rs 50 2005 mod med effektanlegg som var gått 7400 km. Etter at jeg kjøpte den kom det etter knappe 3 mil (første turen!) en skrapelyd i fra gear eller clutch, pluss at jeg synes den var veldig tung og få i gear. Har lite kjennskap til am6, men 3 mil i normal turtall for 60-70 km/t burde den tåle uten at det går galt med lager eller noe annet med motor. Hva mener dere som har litt mere peiling på Am6 motorer? Har jeg vært veldig uheldig eller tåler ikke disse motorer lengere kjøreturer? Jeg er ikke sikker på hva som er feil men jeg kom meg hjem på andre gear. Det er skrapelyd i alle gir unntatt andre gir, også av og til lyd i fri. :(

Det har vært byttet clutch på Apriliaen i fjor sommer, ellers ingen overhaling.

Kom med innspill folkens. Hva skal en Am6 motor tåle, og hva kan være galt?

Brukeravatar
Petter
Støttespiller
MC: Aprilia RS 125 Spains No1
Sted: Hønefoss

Re: Problem og skrapelyd i Aprilia RS50 motor.

Legg innav Petter » 06 mai 2009, 13:28

Anbefaler deg å ta en titt på www.mopedportalen.no
Der er det nok mange flere som har litt peiling på disse AM6 motorene. (Skal ikke utelokke at det er noen som har god peiling her heller)
Du får ha lykke til i alle fall:)
X -07 Aprilia rs125 Spains<33 - Kondemnert ;(

robin_1379
Bronze
Sted: skien
Kontakt:

Legg innav robin_1379 » 06 mai 2009, 22:27

sikker på at det kommer fra motor?
og disse motorene tåler fint lenger turer, jeg har kjørt mye mer enn det med min 03 rs50 uten stopp ;)
sjekk om drevene eller evt kjedelåsen kan være gåen
men åssen gir olje har du?
BMW 520 E39 96
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03

Tiestot
Fersk

Legg innav Tiestot » 06 mai 2009, 23:03

problemet kan forekomme når sykkelen er i fri når jeg har skiftet gear noen gang. startet sykkelen i dag og da var det ingen ulyd men jeg kjørte ikke. Og den er veldig tung og få i gear nesten så jeg får ont i foten:(

DuNkiller
Verdensmester

Legg innav DuNkiller » 06 mai 2009, 23:58

har du sjekket giroljen? hvis du ikke har det kan det du forklare forekomme
audi 90 quattro 2.3l .

Tiestot
Fersk

Legg innav Tiestot » 07 mai 2009, 13:10

jepp hvor sitter tappeskruen på am6 motor. må jeg av med begge kåpene har løsnet på høyre side der man fyller på med ser ikke noe tappeskrue son som det er på rmx motoran.. takker for alle svar:)

numskull
Fersk

Legg innav numskull » 07 mai 2009, 14:04

Du må av med høgre sidedeksel ja, litt under motoren er det en litt stor bolt som er 17 eller noke, du finner det ut, skru den ut og tap av den gamle. Så skrur du pluggen inn igjenn må være fast men ikkje skru den så fast at du ødlegger gjengene.
Cagiva Mito Sp525 08 :)

Brukeravatar
MrA
Gold
Kontakt:

Legg innav MrA » 07 mai 2009, 16:06

Og du må gjerne av med svanen.. Litt dumt å søle olje ned på svanen.. Blir oljekoker da :D
Så må du passe på å få skruen HELT beint inn igjen. Litt skeiv og den begynner å svette..
We Built This City!

Brukeravatar
KneeDragger
Gold
Sted: Asker

Legg innav KneeDragger » 07 mai 2009, 17:23

Giroljen er nok synderen vis den er vanskelig og gire, men det forklarer jo ikke skrapelydene?
Vis ikke lydene kun kommer da du skal skifte gir da? Prøv og skift giroljen slik som det er blitt sagt først du ;)
Aprilia rs125 - 06mod - Black Edition

Tiestot
Fersk

Legg innav Tiestot » 07 mai 2009, 22:37

Har byttet olje brukte noe 10w 40 motor olje mineral. den skruen jeg tappa oljen ut av er ikke helt under motoren det var en 13 kopp som står på siden helt nederst, Fikk knappe 2-3 dl olje ut så det var ikke mye og skryte av pluss litt vann som kom helt først... kjørte en tur no de lydan fra gearan var ikke der men jeg kjørte ikke så langt og hardt heller... men den er veldig tung og skifte gear med får ont oppå foten hehe. suzukien rmx er ufattelig mye lettere og geare med. jeg snakket med han som eide sykkelen og han sa den besatandig hadde vorre sånn, men det kan jo være noe han sier for og berge sitt eget skinn.. Skal de være litt tung og geare med noen som har erfaring?

Brukeravatar
MrA
Gold
Kontakt:

Legg innav MrA » 07 mai 2009, 22:56

Da kjøper du den racing girtønnen som Speedoptions har. Prøvde en sykkel med slik i dag. Makan til gøy giring :D
We Built This City!

Tiestot
Fersk

Legg innav Tiestot » 08 mai 2009, 00:35

fant ikke den kan du legge ut link plz:)

Brukeravatar
jaantoore
Gold
Sted: Eide i Møre og Romsdal
Kontakt:

Legg innav jaantoore » 08 mai 2009, 16:20

Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

Bilde

Tiestot
Fersk

Legg innav Tiestot » 10 mai 2009, 11:41

Kan jeg bruke gearolje til 4 takter? det skulle vell ikke ha noe og si til en 2 takts motor??

Brukeravatar
Even
Pensjonert admin/mod
MC: Aprilia RS 125
Sted: Hønefoss

Legg innav Even » 10 mai 2009, 11:47

4 takt bruker ofte samme olje over alt i motoren. Og ja, du kan bruke 4t olje som girolje på en 2takts (kommer riktignok an på sykkel ettersom oljen er tynnere).

Husk bare at du bør bytte giroljen litt oftere enn normalt!
Aprilia RS 125 2005 RED
Bilde

Brukeravatar
Sucu
Bronze
Sted: Hadsel,Nordland

Legg innav Sucu » 10 mai 2009, 22:36

Hadde faktisk samme problemet på min sykkel, og det endte med at jeg måtte splitte motoren. Prøvde med giroljebytte flere ganger,men ble ikke bedre. Du sier at det kom vann ut også..da kan det hende simmeringen /pakning rundt vannpumpa er gåen. og det kan videre føre til nedsatt kjøleffekt,som igjen kan føre til motorhavari/skjæring.
Men tilbake til giret. Når jeg splitta, så fant jeg ut at noen små skiver/shimser var feilplassert. Så hvis forige eier har splittet, så kan det hende den personen ikke helt vet hva han har gjort. Forresten,står det trimveiv i? for i såfall,så er muligheten der. Det kan også være en sliten shiftegaffel,den som girpedalen er koblet fast i.(den ut fra motoren). for på den sitter det en fjær, og den har noen klør som skal sitte oppå girtønna. og hvis den er sliten,så kan det være vanskelig å få sykkelen i gir.(noe som slites over tid og bruk) Girtønna kan også være litt slitt,men det skal mye til! Så det tviler jeg på. Men at noe er feilplassert,er ikke noe uvanlig når uerfarne folk setter sammen motorer.
Kontakt forige eier og hør vertfall.

Lykke til! ;)
Bilde

Tiestot
Fersk

Legg innav Tiestot » 13 mai 2009, 14:00

Hei takk for bra svar:) .. nei motoren er ikke delt etter det jeg forstår.. han har byttet clutch en gang men du deler vell ikke motor av den grunn? har kjørt en del mil etter dette skjedde og ikke noe ulyder av stor grad har dukket opp enda ivertfall..mulig jeg likevell skal levere in sykkelen for og få tatt en kikk..

Brukeravatar
Sucu
Bronze
Sted: Hadsel,Nordland

Legg innav Sucu » 14 jun 2009, 01:01

Her finner du manualen til rs 50(og am6motor). der står såvidt jeg kan huske ca 8dl girolje. Bruk helst en syntetisk girolje.
Men bare fyll på til det renner ut av det lille stjernehullet på siden av motoren(clutchsiden),skru inn skruen, ta en liten testtur, og sjekk nivået igjen. Fyll på mer om nødvendig. Men ikke fyll for mye! Men det merker du. (husk bunnskruen før du fyller da :g )

Men om det kom kun 3dl og vann ut, så er det nok garantert litt av problemet. Fyll på og prøv. Hvis ikke, sjekk at motoren får olje(sylinder) hos meg kom det små lyder(skrapelyder) og det var sylinder/stempel vs. for lite olje. Gamle eier som ikke hadde montert oljepumpa riktig.

Her er også en guide om hvordan du skal fylle og alt det derre, om noe var uklart: http://www.mopedportalen.com/forum/inde ... cle&id=108 ( se langt nede, der står det helt tydelig! ;) )
Bilde

Gå tilbake til «50 ccm»