Scorpio SR-I900 - Montering

Her kan du skrive en guide. Brukes ikke som diskusjonsforum
Brukeravatar
Gonsholt
Småproff
Sted: Telemark - Siljan

Scorpio SR-I900 - Montering

Legg innav Gonsholt » 07 jun 2009, 03:46

Kjøpte meg en "Scorpio SR-I900" + "Perimeter Sensor " og "Remote Engine Disabler" Tokk bilder osv under montering og resultate ble så bra at jeg tengte jeg kunne lange en lite Logg/Guide for folk som har planer om og kjøpe "Scorpio" alarm..
Eller kanskje dette gjør at dere kjøper :)

Utroligt mange kjekke moduser og ting som kan redde deg fra tyveri og folk som riper opp sykkelen din eller tuller med den..
Hvis man er en av de som hater at folk setter seg på andres sykler/setter seg på din så er Scorpio en alarm for deg! :)

Alarmen og delene kom altså i denne boksen!:
Bilde
Bilde
Bilde
Kontrollen/LCD:
Bilde
Bilde

Scorpio skriver at SR-I900 kan sende optil 5km hvis man montere antenna riktig. Har bare fått in min litt under 2,5ca med hus,trær osv imellom.
Med "Remote Engine Disabler" og "Perimeter Sensor" som tilegsvare har man disse alarm valgene:

Shock Trigger
TIlt Trigger
Ignition Trigger
Perimet Sensor
Anti Hijack
Engine Off(Skru av motoren)

Og de modusene tilsammens er det umulig og stjele sykkelen uten at man tiltrekker seg mye oppmerksomhet. Alarmen hyler hele 125-130dbl som kommer helt på hvem alarm som aktiveres.

Ramser opp noen kjekke ting:
Alarmen har også mange flotte funksjoner som hvis Shock sensoren har gått av uten at man har merket det, så lagres det i rekkefølge etter som hva har blitt utløst. Som: 1of3 = Shock - 2of3 = Tilt - 3of3 = Ignition. Dette kan man sjekke senere på kontrollen(Man kan resette loggen nårsomhelst)
Man har en enkel klokke ibun av LCD på kontrollen som viser tiden. Man har 2 moduser som man kan stille inn selv. En kan velge om man vil at kontrollen bare skal vibrere når en alarm går av eller om bare lyd, eller begge deler! Det er et Ikon oppe i gjørnen som viser om man har alarmen innen rekkevidde, har man ikke det så vill ikke ikonen være der.
Det er måter og deaktivere alarmen på hvis man har mistet kontrollen.
En kan stille på sensitiviteten på den Perimetriske Sensoren på bare en skrue.
Man kan også velge at Alarmene er Aktivert men hvis de blir aktivert så lager ikke sykkelen lyd men man får fortsatt alarm om at den er aktivert på LCD.
Man kan [i]aktivere
og [/i]deaktivere de alarm modusene akkurat som man vill.
Man kan custom gjøre programmet selv så at man velger hvor mange ganger blinklys skal blinke og alarm ule osv.
Hvis man har deaktivert alarmen av så vill det vise et ikon av en hengelås men låsen oppe, er alarmen aktivert så vill hengelåsen vises låst. Man har også batterinivå på kontrollen. Man får med lader for og lade kontrollen men batteriet vare utroligt lenge!
Man kan Aktivere og Deaktivere alarmen manuelt hvis man vill.

1# For at alarmen ikke skal gå av når man skal ut og kjøre må en ha kontrollen innen en vis radius[Tror det er ca 1m]
2# Hvis man vrir om nøkkelen og kontrollen er innen "Safe Distance" så vil alarmen automatisk [ON]Deaktiveres - [OFF] Aktiveres
3# Deaktiverer man alarmen Manuelt vil ikke alarmen skrus automatisk på når man skrur av tenninga.

Tror jeg har nevnt meste parten av tinga, men det er også mange andre kjekke ting og man får et helt annet bilde når man har den!

Moduser:

Shock Trigger # Hvis sykkelen blir dultet til, vil det på LCD skjermen komme opp et "Shock" ikon. Alarmen/Sirenen på sykkelen vil ule i 5 sekunder og lys/blinklys vil blinke. Det vil gjenta seg 2 ganger.

Tilt Trigger # Hvis sykkelen blir tiltet/rettet opp/ned, vil det på LCD skjermen komme opp et "Tilt" ikon. Alarmen/Sirenen på sykkelen vil ule i 30 sekunder og lys/blinklys vil blinke. Det vil gjenta seg 6 ganger.

Ignition Trigger # Hvis tenningen blir skrudd eller tullet med, vil det på LCD skjermen komme opp et "IGN" ikon. Alarmen/Sirenen på sykkelen vil ule i 5sekunder og lys/blinklys vil blinke. Det vil gjenta seg 2 ganger.

Perimeter Sensor # Hvis perimeter sensoren utløses i en full alarm runde, il det på LCD skjermen komme opp et "PER" ikon. Alarmen/Sirenen på sykkelen vil ule i 5sekunder og lys/blinklys vil blinke. Det vil gjenta seg 2 ganger.
(Note: Blinklys signal lys vil ikke blinke når perimetrisk sensor utløses)

Engine Disabler # Hvis en aktiverer Anti Hijack og motoren startes vill det automatisk etter 15 sekunder vil alarmen gå av uenderlig, og motoren vil slå seg av. Alarmen vil ule intil man trykker på kontrollen.
Man kan også Manuelt skru av motoren.

Kontrollen # Kontrollen vil fortsette og blinke det aktiverte alarmikonet intil en knapp er trykket.

Åpnet boksen og var 2 etasjer med fansy shit!:
Fikk ikke tatt bilde av når jeg tokk ut tinga og monterte de så her er bilde av manualen:
Bilde

Enkelg montering, noe en må passe på er at man er Forsiktig med sensorene og RFID.
1# En må også passe på at man ikke plugger i HAR1 koblingen føre ALL instalasjon er ferdig!
2# En må passe på at man kobler strøm til +!
3# Hvis man må fjerne batteriet så koble ut HAR1 føre man kobler fra batteriet.
4# Antenna er 17tommer lang. De siste 6tommene skal være fra metalmye som muligt.
5# De siste 6tommene på antenna skal verså vertikalt som muligt!
Er andre ting og men det er vell det viktigste...

Så er det på tide og koble opp GEN 1:
Satte meg ned for og finne ut hvilke farge det var på +/- ledningen jeg skulle koble på.
Bilde
Koblingene er veldig enkle, det er en kloss man presser på ledningen så kobler man på ledningen.
En må jo sefølgelig passe på og feste på riktig ledning :P
Bilde
Bilde
Bilde

Fasiten på Cagiva Mito SP525:

"SvartRød" betyr at kabelen er Svart & Rød

Grey Wire -> Turn Signal (+) --> Er 2 stykk ledninger som er SvartRød kabel. EN av de!
Grey Wire -> Turn SIgnal (+) --> Er 2 stykk lyseblå . EN av de!
Orange Wire -> Tail Light (+) --> Er 2 stykk GulHvit. EN av de!
Black Wire -> Ground (-) --> Er EN mørke BLÅ!

Finaly montering:
Da var alarmen og alt utenom "Engine Disabler" montert!
Bilde

Plasering av Alarm/Sensor:
Fant et genialt sted og feste "alarmen" . Festet på bagasje veggen med borrelås, i tilfelle alarmen må av/på.
Stripset og gjemte kabler langs rammen og blant andre kabler.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Når jeg setter på øverste deksel så syntes bare leningen til Perimetriske Sensoren pga den skal ligge under setet.
Bilde

Remote Engine Disabler:
Alternativ:
1# : Positive ledning på bensinpumpen.
2# : Positive ledning på drivstoff injeksjon system.
3# : Positive ledningen som går til tenningen. Sikring i sikringsboksen skal være enten en 10 og 15amp sikring merketIGN (Carbureted sykler bare)
4# : Grund ledning fra tenning`s modul.
5# : Positive ledningen fra tenningen modul til tenningen`s spiral/coil.

Har ikke hat tid til og finne ut av riktig ledning. Venter med og rote til etter jeg har hatt den på service hos Snellingen..
Opdaterer selfølgelig når jeg får den på!
Bilde

__________________________________________________________________________________
28.05.09 instalerte jeg alarmen
Laget denne Demoen med mobil kamera i dag(06.06.09) på 45 min som viser basic hvordan alarmen fungerer.
Skal lage en ny film i HD som er bedre og viser alt av hva alarmen kan, snart!

Sist redigert av Gonsholt den 20 nov 2010, 14:12, redigert 1 gang totalt.

[x] 2001 Yamaha PW 80 [x] 2004 Kawasaki KX 65L [x]Suzuki RM85L [x]Tempo Corvette

Brukeravatar
per15
Støttespiller
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Scorpio SR-I900 - Montering

Legg innav per15 » 07 jun 2009, 11:47

Utrolig bra kim!!!
Hvor kjøpte du alarmen?
Var den vanskilig å montere, om jeg hadde sett det koblingskjemaet, hadde ikke jeg turt og brgynne på det en gang ;)
Bilde
Suzuki rmz 450

Brukeravatar
Gonsholt
Småproff

Legg innav Gonsholt » 07 jun 2009, 13:27

Takk :)

Alarmen er kjøpt på "Motonet.no" Den Norske Scorpio alarm forhandler... PS: handler du der er det uten moms.
Betalte 4300kr ca med frakt til meg ink moms for: Scorpio SR-I900 - 3-Stage Perimeter Sensor - Anti Hijack Remote Ignition Disable ;)

hehe, er ikke så vanskelig så lenge en ikke hadde kjøttboller til middag :p Er plug and play! ;)

Tokk litt tid og få skrivd dette i går/natt for måtte oversette så mye fra manualen(Engelsk - Norsk)
Er ikke noe superman i engelsk heller, så blir litt retting på skrive feil osv etterhvert :)

[x] 2001 Yamaha PW 80 [x] 2004 Kawasaki KX 65L [x]Suzuki RM85L [x]Tempo Corvette

Brukeravatar
SJ92
Støttespiller
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg innav SJ92 » 07 jun 2009, 17:20

Fin fin guide! Veldig nyttig ville jeg tro for de som går for dette alarm systemet =D>
Bilde

Sindre
|x| aprilia '03 SBK
98' Honda CB600F Hornet, et ord, Ubeskrivelig <3
aprilia '07 Spains nr. 1 :D

Brukeravatar
KneeDragger
Gold
Sted: Asker

Legg innav KneeDragger » 07 jun 2009, 22:12

Fin guide! Hadde faktisk tenkt på denne, men må nok revurdere dette når jeg må ut med 4300,- ;) Mente og huske at de var billigere jeg?
Mulig jeg venter med og investere i en slik alarm til jeg får større sykkel, men er utrolig fristene for jeg vet det er mange som prøvesitter og tuller med sykkelen i skoletid! Hadde vært deilig og satt en liten stuck i dem!
Aprilia rs125 - 06mod - Black Edition

Brukeravatar
Gonsholt
Småproff

Legg innav Gonsholt » 07 jun 2009, 22:57

Brukeravatar
SJ92
Støttespiller
Kontakt:

Legg innav SJ92 » 07 jun 2009, 23:10

Opplevde i fjord at noen ripa opp tanken på den gamle sykkelen på skolen, så kunne vært greit og ha den ja :P
Bilde

Sindre
|x| aprilia '03 SBK

Brukeravatar
Gonsholt
Småproff

Legg innav Gonsholt » 07 jun 2009, 23:22

En kamerat for litt siden måtte trille sykkelen sin på nermeste bensinstasjon pga noen/flere hadde vridd på gassen så den hadde blitt 100% rå..
Måtte ta ut pluggen og tømme gasseren og alt. kostet han 200kr! :rull:
Sist redigert av Gonsholt den 08 jun 2009, 07:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SJ92
Støttespiller
Kontakt:

Legg innav SJ92 » 07 jun 2009, 23:45

Alltid for veldig når noen på skolen kødder med sykkelen din.. :x
Bilde

Sindre
|x| aprilia '03 SBK

Brukeravatar
Gonsholt
Småproff

Legg innav Gonsholt » 30 jun 2009, 00:27

jepp!

Glemt bort "Remote Engine Disableren" helt, så tenker jeg skal få montert den en dag i Sommerferien!

Brukeravatar
KneeDragger
Gold
Sted: Asker

Legg innav KneeDragger » 30 jun 2009, 00:36

Flott guide, men syntes det blir litt mye penger når vi begynner og snakke 1/10 av sykkelens orginale verdi.
Kan også rapportere om at jeg er blitt utsatt for hærverk og tyveri på skolen til nesten 4000,- kroner..
Og jeg opplever hele tiden at når jeg kommer til sykkelen så er dødmannsknappen, choken, blinklys og alt som er og skru på på! :djevel:
Så får de som har penger og vurderer dette, kjør på!
Aprilia rs125 - 06mod - Black Edition

Brukeravatar
Gonsholt
Småproff

Legg innav Gonsholt » 30 jun 2009, 02:02

Takk takk!

4300kr er for alt. Engine Disbaler er ikke noe en trenger i det hele tatt. Er bare hvis du skal slå av motoren hvis noen eventuelt stikker av med den! ;)
Det finnes en rekke flere Scorpio alarmer i serien som bare har Perimetrisk,Shock og flere/ferre sesorer for en billigere penge!
Alarmen har alså samme verdi ca som du har vært utsatt for hærverk så er på en måte en god invistering da! :)

Er en stor del derfor jeg la inn penger i denne alarmen, folk som setter seg på sykler osv til andre og tar de opp fra støtten, driver og gjør sykkelen rå som fy og trykker og drar i alt som kan dras på og trykkes på! Hater selv at folk skal prøvesitte sykkelen og vri på gassen, så gjør det ikke selv,\ingen skal klå på "dama" di uten lov :p

Cagiva er også en skelden sykkel i disse kanter som får mye oppmerksomhet og risikoen for at du får unødvendige riper og skader forminskes i en stor grad! ;)

Brukeravatar
per15
Støttespiller
Sted: Skien
Kontakt:

Legg innav per15 » 30 jun 2009, 09:28

Hvorfår ikke bare kjøpe abus skiveløs med alarm til 1200kr. Det er utrolig følsom på hele sykkelen! Den har også stedsensor!
Bilde
Suzuki rmz 450

Brukeravatar
Gonsholt
Småproff

Legg innav Gonsholt » 01 jul 2009, 00:26

Scorpio lager 20dbl høyere ca, altså du kan gange dobbelte hvert 4... Er mere følsomheter over visse ting og en kan skru av og på de sensorene man vill ha på og hvor sterkt. Derfor kan man tilpasse de 2modusene man har til hvor den vill stå. , er smak og behag..

Abus er ikke noe opmerksomhetslås heller syntes jeg. Flere kamerater har den og den går av så fort det er litt vindt i luften.

Brukeravatar
KjettaV
Fersk
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg innav KjettaV » 25 apr 2010, 20:32

Går alarmen hvis det er mye vind, regn osv?? :D
Altså er det mange "falske" alarmer?

Har selv en skivelås med alarm, og den går hvis jeg bare smeller igjen garasjedøra liksom :)

Tenker på å kjøpe meg en sånn alarm, hvis det er å anbefale :lol:
Gilera RCR 50 2010 mod <333
Aprilia Habana 50 2003 mod <333
TMS S3 2010 mod <33
X: Aprilia RS 50 2009 mod <3333 :-(

Brukeravatar
Gonsholt
Småproff

Legg innav Gonsholt » 20 nov 2010, 14:13

Da er guiden oppdatert for alle som har maset om det :)

Brukeravatar
AleksanderK
Webmaster
MC: Ingen
Sted: Bergen

Legg innav AleksanderK » 20 nov 2010, 14:21

Filmen er vekke da :rull:
//Webmaster på Apriliaforum

Brukeravatar
Gonsholt
Småproff

Legg innav Gonsholt » 20 nov 2010, 22:59

Skal laste opp filmen en dag når jeg får henta harddisken hos onkel :)

Gå tilbake til «Guider»