Takker for svar!
Nødvendig med service?
Nødvendig med service?
Heisann, jeg har en Aprilia RS 125 05 mod. Det står snart 13 000 på den nå, men den ble overhalt ved ca 9400 med en del ting i skifte. Som sylinder, dekk, plugg, lys og diverse små ting. Men det som ikke er skiftet er olje på gir og motor. Det er kanskje noe jeg skal få gjøre snart? Men det var så sinnsykt dyrt med en service hos Askim MC!
Takker for svar!
Takker for svar!
What the...
Re: Nødvendig med service?
oljeskift gjør du jo lett selv 
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

Ikke noe problem å ta oljeskiftet selv;) gjorde det selv for 2 uker siden. tar deg halvtime/time kommer ann på hvor rask du er:P
Jeg brukte 20 min forrige gang jeg bytta olje

Rs 125 04 Manuel Poggiali Black FP
Er det noe jeg burde sjekke siden jeg ikke skal ha den på service? Og hvor har man tappeplugge og påfyllinghull? Og hva slags olje skal jeg bruke neste?
What the...
-
robin_1379
- Bronze
- Sted: skien
- Kontakt:
husk når du bytter olje og se om det har kommet vann i den
BMW 520 E39 96
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03
Bruk Motul Transoil. En liter holder, vet ikke akkurat hvor mye du skal ha men det står sannsynligvis ved påfyllingshullet. Vet ikke hvordan det er med servicene på RS 125, men er det ikke noen balansedrev som skal byttes?
Det skal 600ml på motoren og balansedrevene skal skiftes på 16000
Da er det også påtide med stempelskifte...
Da er det også påtide med stempelskifte...Aprilia RS250 1998mod.

Stempelet ble skiftet ved 9400, så da er det en stund til
Men balansedrev?
What the...
Ja, de plastikkdrevene som er inne i motoren...
Aprilia RS250 1998mod.

Jeg har fortsatt 3000 km til gode, så jeg tar det når jeg har kjørt 2000
Men noen som kan si meg hvor man fyller på og tømmer ut olja?
What the...
For å tappe av olja, må du skru av venstresidekåpe, helt nederst til høyre på clutchdekselet finner du en ombrakoskrue som det står OUT på denne skrur du ut... Må selvfølgelig ha et lite kar under til å ha den gamle olja i, la det renne en god stund til det slutter å komme ut mer, ta av den mettalsponen som sitter fast på tappesruen og skru den inn igjen, deretter åpner du opp den platskren øverst på clutchdekselet, her står det 600CC rett ved... bruk en trakt eller noe for å få oljen nedpå siden det er så og si umulig uten... fyll opp til angitt mengde og skru igjen.. sleng på kåpen igjen og voila du har skiftet olja 

Aprilia RS250 1998mod.

Bare hyggelig 

Aprilia RS250 1998mod.

Jeg må vite mer enn bare Motul Transoil. Skulle kjøpe, men fantes ikke. Motul 
What the...
Er størst sjangse for å finne Motul hos Honda MC-forhandlere, evnt. aprilia/piaggio/vespa. Egentlig vil hvilken som helst 10W-40 olje gjøre jobben, også 4T motorolje. Vet ikke om noen andre konkrete merker å annbefale enn Motul.
Men da stikker jeg bare innom Statoil for å kjøpe 10W-40 olje i morgen. Takk for svar Inunf! 

What the...
Kan annbefale silkolene comp gear og, god olje
Aprilia RS250 1998mod.

Den skjønte jeg ikke?
Jeg skulle kjøpe olje men så møtte jeg på så mange alternativer. Skal jeg ha hel eller halv syntetisk? Også står det at det er til biler men det går vel bra?
Jeg skulle kjøpe olje men så møtte jeg på så mange alternativer. Skal jeg ha hel eller halv syntetisk? Også står det at det er til biler men det går vel bra?
What the...
nei, må ikke bruke de som er beregnet til bil!
Aprilia RS250 1998mod.

Men da må jeg nesten dra til en MC forhandler da? Fant ikke på Statoil. Og tror heller ikke BilXtra har noe 1 litere. Fant bare denne; Tror du den funker?
What the...
Jeg brukte 10min når jeg skiftet girolje sist:) Noshit!
-Aprilia Rs 1998 FP
-Cagiva Mito (X)
-2x pocket bike
-Cagiva Mito (X)
-2x pocket bike
Nei, ikke bruk bilolje. Du må ha en olje som er beregnet på bruk i girkasser og våtclutch. Motoroljene som er beregnet på 4T motorsykler er laget for å brukes i i girkasse, våtclutch og i motoren. At du bare bruker oljen til to av de tre tingene den er laget for er helt ok, men en spesifikk olje for girkassen til totaktere (som Motul Transoil) er bedre.
Du må altså til en MC-forhandler, Biltema, Mekonomen, Bilextra el.
Styr unna den du linket til.
Du må altså til en MC-forhandler, Biltema, Mekonomen, Bilextra el.
Styr unna den du linket til.