Hvordan sjekke om man har lav eller full effekt?

Kategorien for RS250
audimartin
Fersk
Sted: Ringvassøya

Hvordan sjekke om man har lav eller full effekt?

Legg innav audimartin » 14 aug 2009, 21:55

Har skjønnt at hvis sykkelen er laveffekt så skal plomberingene enten være i dysene, innsuget eller sap'en, men hvor er denne "sap'en"? Er det den boksen som er under salen med to kontakter som går innpå?

Hvis det skulle vise seg å stå ett annet nr enn 23d70 på sap'en så skal jo dette være plomberingen, hvor får man da kjøpt en sap som gir full effekt og hva er ca pris på denne?

Hvordan kan man få testet effekten (en såkalt dynotest)?

Fant dette i noen papirer fra vognkortet: "REDUSERT EFFEKT TIL 25KW IHHT FABRIKKENS SPESIFIKASJONER OG TUV
NR 84TQ0048-00 12042000 (131)
SØKT TAD OM TILB AV KR 870,- REG AVG 12042000 (131)"

Noen som forstår noe av de to siste linjene der? :P

Har ikke registrert sykkelen min enda så har ikke vognkortet forran meg, kun ett par ark som er skrevet ut på politistasjonen.

Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan sjekke om man har lav eller full effekt?

Legg innav inunf » 15 aug 2009, 10:35

Tja, du ser lett om du har innsnevringer i innsugene. Hoveddysene skal være #270 og #280, hvis du har #230 så er den plombert.

Du skal ha en 23d70 SAPC ja. Er den svarte boksa med de to kontaktene under setet. Ebay eller rgv250.co.uk er gode steder å lete etter en fulleffekts SAPC. Finnes mange utgaver av dem, de fleste er listet opp her: http://rgv250.co.uk/sapc.htm

audimartin
Fersk

Legg innav audimartin » 15 aug 2009, 11:59

Har vært med sykkelen nå å prøvd å finne ut av sap'en men den lot seg ikke løssnen. skrudde på de ti skruene men virker så d står ei mutter på undersiden som bare går rundt når jeg skrur på skruen... :s
Mulig den bare er reg som laveffekt men at den er fulleffekt. Syns hvertfall at den går som en fulleffekter :)
Står også i de papirene mine at før den ble nedplombert var den 41kw (ca55hk)...?

Noen som vet pris på å reg den som fulleffekt igjen? Mener ganske så bestemt at denne er en fulleffekter. Muli man bare lar den stå reg som laveffekt og dermed får billigere forsikring ;)

Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 15 aug 2009, 17:27

Forsikringsprisen er den samme om det er fulleffekt eller mellomklasse.

Har du den modellen med varmeskjold på pottene? Da er den kanskje 55 hk fulleffekt, men det blir bare 45 hk på hjulet eller deromkring, så du skal fortsatt ha 10 hk til eller sånn.

Det er en mutter på baksiden ja. Er ikke noe problem å komme til, er bare å stikke en fastnøkkel under hekken.

Hvis den har vært fulleffekt før så koster det kun prisen av å få et godkjent verksted til å fjerne plombene (nei, du kan ikke gjøre det selv) og et nytt vognkort. Er ihvertfall det som har blitt meg fortalt.

Brukeravatar
Gryterett
Fersk Racer
Sted: Tromsø

Legg innav Gryterett » 15 aug 2009, 19:41

Du kan teste effekten på Zigo Mc i Harstad - http://www.zigomc.no/

Er sykkelen din altså registrert med 40kw eller 25kw nå altså?
Aprilia Rs 250 2001 Tetsuya Harada
If at first you do succeed try not to look astonished

audimartin
Fersk

Legg innav audimartin » 15 aug 2009, 23:22

Har ikke varmeskjold på potta (altså cat). Står 23D70 på sap'en så det må nok være fulleffekt på denne, altså 74hk.

skjønner ikke helt de papirene jeg har så vet ikke helt om den er reg som 25kw eller 41kw.

Gå tilbake til «RS250»