Stempelskifte på 16.000km, - nødvendig?

Kategorien for alle Aprilia 125 ccm
Brukeravatar
Skaarud
Pensjonert admin/mod
Sted: Hadeland, Oppland
Kontakt:

Stempelskifte på 16.000km, - nødvendig?

Legg innav Skaarud » 30 aug 2009, 01:15

Jeg skjærte sykkelen min her om dagen. Det står at det er et "anbefalt stempelskifte på 16.000km", - noe jeg ikke gjorde. Min skjærte seg på 21.000km (legg merkte til at det er 5000km over det anbefalte stempelskifte), og grunnen til det var rett og slett at rådelageret/veivlageret gikk dundass. Det resulterte i at det er ca 5mm slark, om ikke mer i råden (opp og ned slark). Det igjen resulterte i at råden tok tak i bunnen av veivhuset og skrapte av store biter. De største bitene jeg fant var sikkert 1x1cm store og 2mm breie. Smådeler av dette hadde klart å snike seg forbi stempelet, og begynne å "tære" på stemplet slik at det også begynte å gå i oppløsning. Man ser "hakkmerker" i toppen, noe som har blitt forårsaket av små stempelbiter som har løsnet.

Det jeg vil frem til; Er det nødvendig å skifte stempel på 16.000km? Slik som jeg ser det så er det ikke stemplet som har grunnen i skjæringen min, selv om jeg har kjørt såppas langt uten stempelskifte.

Det blir litt feil å si at min skjærte seg av den grunnen jeg kommer med her, men slik som jeg ser det så er slik jeg beskriver den mest logiske årsaken. Jeg vil ikke tro at min teori er speilvendt.

Noen som har noen innspill å komme med, eller en annen teori?

Jeg skal oppdatere 1. post med bilder med en gang jeg kommer hjem på søndag, så blir det litt lettere for dere å forstå den morsomme beskrivelsen min. :D
Skal man bli god, må man ville bli god!

Brukeravatar
rusken
Lærling
Sted: Svelgen

Re: Stempelskifte på 16.000km, - nødvendig?

Legg innav rusken » 31 aug 2009, 09:00

Du skal helst bytte på annbefalt, det hadde vert billigare for deg å kjøpe nytt stempel og lager. Det kallast forebyggande vedlikehald, eg bytter alltid deler sjølv om eg kunne brukt det litt til. Om grunnen er at du ikkje byttet veit eg ikkje.
Bilde

Aprilia rs 125 free power 2005 mod
KTM sx 125 crosser

Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stempelskifte på 16.000km, - nødvendig?

Legg innav inunf » 31 aug 2009, 20:23

Jeg vil se bilder før jeg mener noe om dette, men rusken har et poeng med prevantivt vedlikehold.

Gå tilbake til «125 ccm»